Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beetje raad bij aankoop 350D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: beetje raad bij aankoop 350D

Oorspronkelijk geplaatst door GeForceFX
    een dslr heeft ook geen 'macrostand'
    elke lens heeft verschillende eigenschappen.
    minimale focus afstand, max vergroting, grootste diafragma, ...

steek je dus een macrolens op een dslr, dan zal je veel dichter kunnen scherpstellen.
    geen 4cm, maar dat is ook niet nodig, een 150mm macro zal minstens 30cm nodig hebben bijvoorbeeld, maar op die afstand heb je dan wel al een vergroting van 1:1, wat dus betekend dat je je foto kan vullen met een object evengroot als je sensor, of een hommel bijna schermvullend dus.

en op 30cm is de kans veel groter dat die hommel blijft zitten dan op 4cm, niet waar?
    Met de 150mm op een 20D, niet bijgesneden:
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

ben zo stilaan overtuigd van mijn flater ja!

alhoewel ik het nog wel raar vind dat ik met een relatief simpel cameraatje als de coolpix 3100 zowel macroopnames kan maken als vergezichten terwijl bij een toch wel veel geavanceerderde spiegelreflexr dit niet mogelijk is.
      vind het moeilijk te geloven dat de lens op mijn coolpix 3100 zo geweldig is dat ze dit allemaal kan terwijl er blijkbaar geen lens is voor een spiegelreflex die even brede mogelijkheden heeft...
      om dit nog eens te illustreren: deze foto werd gemaakt met de coolpix 3100, de dag erna heb ik met dezelfde camera een vergezicht getrokken.

ik vraag mij nu dus af welke lens voor mijn spiegelreflex dezelfde mogelijkheden biedt, omdat dat dan de leukste lens is voor mij om mee te starten

nu heb ik ook ergens iets gelezen over opzet stukken voor gewone breedhoeklensen die dan ook toelaten om macro foto's te maken, is dit aan te raden of zijn de macrolenzen echt wel veel beter??
      Last edited by primus; 26 januari 2006, 19:22.
      [U]only sheep need a leader

ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

Comment

@ GeertB

Maar dat ziet er toch vreselijk uit?
        Niet scherp en geen mooie kleuren.

Een macro lens kun je dubbel inzetten, namelijk ook als redelijk lichtsterke en erg scherpe telelens.
        Een standaardzoom kun je ook inzetten als macro lens door er een 25mm macro ring (extender) tussen te zetten.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Het komt erop neer dat je met een DSLR vééél meer flexibiliteit hebt, waarbij je toch niet moet inboeten op kwaliteit. die kleine camera's zijn niet duur en veelzijdig, maar eens je je wat verder begint te interesseren stuit je al snel op hun grenzen. Met DSLR zijn die grenzen enkel die van je arsenaal lenzen: als je wil kan je van microscopisch kleine (ja zelfs dat bestaat al) onderwerpen tot onderwerpen die zich tientallen meters van je af bevinden mooie, scherpe, kleurechte foto's nemen. probeer dàt maar eens met zo'n goedkopere camera...

Als je de overstap maakt zal je al snel het verschil beginnen zien. Maar je moet wel van de gedachte afstappen van een allround- goed-voor-alles objectief. dat is er namelijk niet. Voor die insecten ben je beter af met aan macro, voor andere zaken zijn er andere objectieven (cfr het forum hier). Net als met een analoge camera: een ruwe analogie: een wegwerpcamera (je zou kunnen argumenteren dat je daar ook mooie foto's mee kan nemen, zowel van dichtbij als van ver ) vergeleken met een analoge spiegelreflex...

Als ik je nog niet kon overtuigen; ga dan eens snuffelen op het forum. die literatuur, laat dat nog maar even zijn, je bent al even zoet met een paar honderd onderwerpen te bekijken

alleszinds, ik heb de sprong gemaakt en heb er geen seconde spijt van gehad!
          joris
          EOS 350D; kitlens, Sigma 55-200mm, 50mm 1.8, Tokina 12-24mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
            @ GeertB

Maar dat ziet er toch vreselijk uit?
            Niet scherp en geen mooie kleuren.

Een macro lens kun je dubbel inzetten, namelijk ook als redelijk lichtsterke en erg scherpe telelens.
            Een standaardzoom kun je ook inzetten als macro lens door er een 25mm macro ring (extender) tussen te zetten.
            Over smaken en kleuren discussieert men niet, maar ik kan je verzekeren dat zelfs de 100% crop haarscherp is (is wel op ISO400 genomen).
            Ik overweeg wel om een extender tube aan te kopen.
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

Comment

allemaal ongelooflijk bedankt voor de goede raad en de prachtige voorbeelden!

denk dat ik er beetje uit ben:
              body: canon 350d
              macro lens: sigma 105 mm F2.8 EX DG macro 1:1
              zoomlens: ofwel kitlens
              ofwel sigma 18-50 f2.8 EX DC (zal van overblijvend budget afhangen)

lijkt dit jullie een gode keuze, moest er iemand echt bemerkingen hebben hierbij, laat dit dan alstublieft weten (positieve noten mogen ook!)

bedantk en hopeloik tot snel met mijn eerste spieglereflexfotokes!!!
              [U]only sheep need a leader

ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

Comment

Working...
              X