Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beetje raad bij aankoop 350D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beetje raad bij aankoop 350D

hallo, ik ben nieuw hier en start dus maar direct met een vraag!

ben van plan int kort een canon 350d te kopen, maar dacht ipv kitlens (waar ik toch af en toe over hoor klagen op verschillende forums) een body + lens te kopen.

Ik ben als hobbyist vooral bezig met het kweken van insecten en vooral foto's van deze beestjes zouden zeker mogelijk moeten zijn, belichting is daarbij niet altijd zo geweldig en ik moet vrij dicht bij de diertjes komen (tot op enkele centimeters)
    momenteel doe ik dit met een nikon coolpix 3100 maar het grote probleem bij deze compacte camera is dat ik niet handmatig kan scherpstellen of kan kiezen waarop ik scherpstel.

daarnaast zou ik ook graag buitenopnames willen maken (natuur, de kids ...)
    (wat een macro lens uitsluit)

nu de vragen:
    opteer ik voor een zoomlens of voor eentje zonder zoom?
    (mijn voorkeur gaat uit naar zoom)
    welke zoomlens beantwoord het best aan mijn verwachtingen en hoeveel kost deze ongeveer?
    (geschikt voor de macrostand van de camera + geschikt voor buitenopnames)

tot slot nog een fotootje dat ik vorige week nog heb geschoten met de coolpix

deze foto is binnen aan een raam genomen zonder flits
    [U]only sheep need a leader

ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

Re: beetje raad bij aankoop 350D

nou voor mij hoef je geen andere camera te kopen hoor, vind dit heel goed.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

bedankt, maar ga toch de overstap maken hoor (had vroeger al een pentax en de liefde is nooit echt over gegaan voor spiegelreflex dus....)

ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

Comment

macrofoto = macrolens

met een "telemacro" hoef je niet dicht te komen om macro te hebben => 180mm macro en je kan tientallen cm van je insect blijven om een 1:1 macrofoto te nemen!!
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door primus
          bedankt, maar ga toch de overstap maken hoor (had vroeger al een pentax en de liefde is nooit echt over gegaan voor spiegelreflex dus....)
          das nou leuk, ben ik ook mee begonnen, heb nu de 300D met de 17-40mmL, een lekkere combinatie.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

waarom geen 2 lenzen?

een goedkope macro (van sigma ofzo) en dan nog een zoomlens
            veel hangt natuurlijk af van het budget dat je wil spenderen.
            maar 1 lens die voor alles kan dienen bestaat niet, en diegene die het bijna kunnen zijn eerder slecht van kwaliteit.
            het mooie van spiegelreflexcamera's is net dat je lenzen kan wisselen
            1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
            EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

Comment

Alles hang ervan af hoeveel je wil besteden en of je voorkeur meer uitgaat naar flexibiliteit of kwaliteit.

- Goedkoop en flexibel: kitlens zoom
              - Goedkoop en beeldkwaliteit + lichtsterkte: 50mm 1.8
              - Beeldkwaliteit en flexibel: EF 17-40L F4, 18-50 (Sigma) 2.8, EF 16-35L 2.8
              - Beste beeldkwaliteit en lichtsterkte: prime lenzen
              - Flexibiliteit: EF 17-85 IS USM

Je persoonlijke voorkeuren ken ik niet, maar voor mijn toepassingen en voorkeuren was (en is nog steeds) de EF 17-40L F4 het perfecte compromis tussen beeldkwaliteit en flexibiliteit.

Je kan er wel geen echte macrofoto's mee maken maar zoiets als:

is zeker mogelijk
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                macrofoto = macrolens

macrofoto = macrolens + macroflits = geen scherpe aftekeningen van schaduw

Mvg
                Remip
                Nieuwe website

Comment

Voor je beestjes ben je best af met een wat langere macrolens (minstens 150mm).
                  Voor de spelende kinderen kan je eventueel beginnen met de kitlens (die toch een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft), en die je later eventueel kan vervangen door andere lenzen, naargelang wat je nodig hebt.

In jouw geval is dus de 350D + kitlens + 150mm (of 180mm) macro een goed pakket om mee te beginnen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

alvast bedankt voor de vele raad tot nu toe maar heb nog wat vraagjes (hoop niet te stom over te komen maar moet het allemaal nog leren hé)

1. mijn nikon coolpix heeft volgende lens: zoom nikkor 5.8-17.4 mm 1:2.8-4.9
                    in de handleiding staat hierbij vermeld: kleinbeeldequivalent 38-115
                    wat wil dit laatste juist zeggen?
                    en welke (liefst canon) lens komt best overeen met deze specificaties??

2. wat is de minimale afstand waarbij men met de eos 350d kan scherpstellen in macrostand (zonder zommen)?
                    (bij de coolpix 3100 is dit +/- 4cm in macrostand)

alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!!
                    groetjes, bert

ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

Comment

De sigma 150 mm en 180 mm macrolens zijn zeer scherp en de kortste scherpstelafstand is respectievelijk 38 cm en 46 cm.

Als je dan een diafragma van +- 8 instelt heb je een DOF die maar een paar mm tot +- 1 cm bedraagt en waardoor dan je achtergrond mooi wazig wordt.

Beide lenzen kosten +- 600€ stuk.

Ik denk zelfs dat de 150 mm macro ook een goede portretlens is .
                      Groetjes
                      ----JO

Comment

ben nog steeds aan het uitvlooien wat nu te doen en krijg er stilaan grijze haren van!

heb namelijk alweer een vraag/probleem..

met de nikon coolpix 3100 kan ik to op 4 cm van een voorwerp komen en toch scherpstellen (in macro stand)

hoe meer ik echter over slr lenzen lees hoe meer ik de indruk heb dat de minimale instelafstand daar altijd rond de 30 cm ligt.
                        Is dit correct??

en hoe kan men verklaren dat de compacte camera van zo dicht nog steeds scherpsteld en bij de slr 30 cm nodig is??

of zie ik het volledig verkeerd??

moet dringend literatuur gaan raadplegen mijn gedacht, iemand suggesties??

ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

Comment

perrush heeft daar een zeer mooi draadje over geopend:
                          Ik krijg regelmatig de vraag welke macrolens iemand moet nemen. Ik heb die mensen tot nu toe altijd via PM geholpen. Doch eigenlijk is het zonde om die uitleg steeds te moeten doen. Dus daarom zou ik hier ff een topic willen openen waarna ik kan verwijzen. En als ze dan nog vragen hebben kunnen ze die nog altijd stellen. Wat

al de info die je nodig hebt!!
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door primus
                            hoe meer ik echter over slr lenzen lees hoe meer ik de indruk heb dat de minimale instelafstand daar altijd rond de 30 cm ligt.
                            Is dit correct??

en hoe kan men verklaren dat de compacte camera van zo dicht nog steeds scherpsteld en bij de slr 30 cm nodig is??

of zie ik het volledig verkeerd??
                            ja, volgens mij zie je het volledig verkeerd want dat is net een voordeel!
                            wat heb je het liefst? Dat je bij een vlinder 4 cm dicht moet gaan en hij ondertussen op een tak 2m verder zit of dat je er lekker een halve meter van kan gaan staan zonder dat hij wegvliegt en dat je nog altijd een mooie foto kan maken...
                            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                            www.koendd.be

FZ50

Comment

een dslr heeft ook geen 'macrostand'
                              elke lens heeft verschillende eigenschappen.
                              minimale focus afstand, max vergroting, grootste diafragma, ...

steek je dus een macrolens op een dslr, dan zal je veel dichter kunnen scherpstellen.
                              geen 4cm, maar dat is ook niet nodig, een 150mm macro zal minstens 30cm nodig hebben bijvoorbeeld, maar op die afstand heb je dan wel al een vergroting van 1:1, wat dus betekend dat je je foto kan vullen met een object evengroot als je sensor, of een hommel bijna schermvullend dus.

en op 30cm is de kans veel groter dat die hommel blijft zitten dan op 4cm, niet waar?
                              1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
                              EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

Comment

Working...
                              X