Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70S, goeie keuze..?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70S, goeie keuze..?

    Ik sta op het punt mijn analoge reflexcamera Nikon F-601, in te ruilen voor een digitale Nikon D70S. Is dit volgens jullie een goeie keuze?

    Vroeger maakte ik vrij veel gebruik van mijn analoog toestel. Sinds ik een digitale Sony DSC-P10 kocht heb ik nog zeer weinig of geen gebruik meer gemaakt van mijn Nikon.

    Graag had ik zoveel mogelijk opmerkingen en bevindingen van mensen die zich vrij veel met digitale fotografie bezig houden. Ik heb reeds meerdere site's bezocht om zoveel mogelijk info te verzamelen. Toch is het niet simpel om daar de juiste besluiten uit te trekken.

    Ook info, belangrijke tips of links naar site's waar men belangrijke info kan vinden zijn altijd welkom.
    Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

  • #2
    Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

    Ik weet niet hoezeer de F-601 meer richting "pro" gaat, maar de ervaring leert dat filmgebruikers die overstappen naar een D70s klagen over de zwakke feel van de body en de kleine en donkere zoeker.

    Als je een doorgewinterde analoog gebruiker bent zou ik eerder de D200 aanraden.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

      Ik ben net aan het overstappen naar DSLR en had vroeger een reflex F801 (gelijkt sterk op de F601 dacht ik).

      Heb ook de D70s en D50 bekeken en zou daar in principe voor gegaan zijn,
      omdat zoals reeds op dit forum gezegd, een DSLR body geen verwachte levensduur (gebruiksduur) heeft van 15-20 jaar (zoals mijn F801 wel aankon) en dat je zeker budget moet overhouden voor betere lenzen die toch hun belang hebben.

      Maar net toen ik zou gaan voor de D70s (nog met een twijfel voor de 20D) werd de D200 aangekondigd. Als je de (p)reviews en threads leest merk je dat er een aantal verschillen zijn met de D70s (die niet altijd betere beeld gaan opleveren hoor). Verder voelt de D200 anders aan en dat blijkt toch ook een belangrijk punt voor velen onder ons.

      Tenslotte is er een prijsverschil dat niet onaardig is en dat moet je zelf uitmaken of je dit wil en kan betalen zonder dat je moet/wil inboeten op je lenzen. Maar dat is uiteraard een persoonlijke aangelegenheid.

      Persoonlijk koos ik voor de D200 omwille van:
      - display (groter en resol)
      - zoeker
      - meer pix (in minder mate)
      - snelheid (in mindere mate)
      - body feel (stuk subjectief uiteraard)
      - ergonomie mss nog iets beter ij de D200
      - een stuk budget cadeau waardoor ge u eens kunt laten gaan

      Ik denk dat beiden een goede keuze zijn en dat uiteindelijk veel van de fotograaf afhangt.

      Have fun !

      m
      Fuji XT2 - XF 10-24 f/4 - XF18-55 f2,8- f4 XF 55-200 f3,5-4,8
      + b.u. Fuji X-E1

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

        Hallo,

        ikzelf heb destijds een 2e hands F601 gekocht. Daar heb ik een paar jaar plezier aan gehad. Goed toestel.
        Toen kreeg ik een Canon A70 voor vaderdag, en leerde zo de voordelen van digitaal, maar tegelijkertijd de beperkingen van digitaal compact.

        Momenteel stond ik op het punt om een D50 met kitlens van de D70 aan te schaffen, toen ik toevallig via de winkel een 2e hands D70 kit aangeboden kreeg. Van een klant die de D200 wilde aanschaffen.

        Uiteindelijk heb ik voor de 2e hands D70 gekozen. Aangezien het toestel in bijna nieuwe staat was, incl update D70s SW.

        Met voornaamste reden dat het budget dat ik zodus besteedde , minimaal was , vergeleken met de D200.

        En de D70 voldoet boven alle verwachtingen.

        Door de prijsval van de 2e hands D70, zou ik dus aanraden deze weg te gaan.
        Dan ben je voor een beperkt budget toch wat jaren gesteld.

        Als het helpen kan...
        Carlo

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

          Ik heb er eerlijk gezegd geen gedacht van wat de D200 zoal kost. Maar ik kan nu wel al vermelden dat ik oorspronkelijk van plan was de D50 aan te schaffen, en ben nu reeds een trapje hoger gestapt naar de D70s, vandaar vrees ik... , inderdaad!
          Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

            D70: 900 tal euro?
            D200: 1500-1900 euro, afhankelijk van het import model!
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

              Ik heb altijd analoog met Pentax gewerkt en ben nu sinds een 6-tal maanden overgestapt naar een Nikon D70s.
              Ik vind het een schitterende camera en ben nog steeds bezig alle toeters en bellen te ontdekken.
              Natuurlijk staat de D200 terug op een hoger niveau (zeker qua prijs).
              De vraag is natuurlijk hoever je wil gaan in het uitoefenen van je hobby.
              Nikon D70s °°°°° BD0517BE

              "Whatever you do will be insignificant, but it is very important that you do it." -Gandhi

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

                Advies: Koop een 2e hands D70.
                komen met bosjes te koop nu, na introductie van de D200

                Niet bang zijn, je ziet aan de mensen zelf al hoe iemand met een camera omgaat.
                Dat in mijn ervaring, ik kocht al div dingen via BD, in mijn ogen zijn de mensen daar betrouwbaar, zeker de mensen waar we al vaker mee gecorrespondeerd hebben.

                Gr Kees
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

                  Ook ik ben jarenlang een enthousiaste gebruiker geweest van de 801s (op veel vlakken vergelijkbaar met de 601). Ik ben nu al een hele tijd een even enthousiaste gebruiker van de D70. Als budget geen probleem was zou ik vandaag voor de D200 gaan. Wat mij betreft zou het dus puur een kwestie van centjes worden...
                  D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

                    D200

                    Mijn toekomst, kan een half jaartje duren maar dan heb ik hem
                    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

                      De D200 vind ik net wat te duur. Zeker gezien het feit dat ik niet één hobby heb...

                      'k Ben eigenlijk van plan het volgende aan te schaffen:
                      Nikon D70S Double Kit AF 28-100 f/3.5-5.6 + 70-300 f/4-5.6G

                      Wat denken jullie hiervan? En wat is een goeie prijs?

                      NB. Ik weet niet of hier winkels en/of site's mogen vernoemd worden..?
                      Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

                        Ik ben ook aan het twijfelen tussen een nieuwe D50 of een tweedehands D70 .
                        Als je nieuw materiaal wilt kopen, dan is topfoto in Duitsland de goedkoopste keuze.
                        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

                          Oorspronkelijk geplaatst door SeaEagle
                          De D200 vind ik net wat te duur. Zeker gezien het feit dat ik niet één hobby heb...

                          'k Ben eigenlijk van plan het volgende aan te schaffen:
                          Nikon D70S Double Kit AF 28-100 f/3.5-5.6 + 70-300 f/4-5.6G

                          Wat denken jullie hiervan? En wat is een goeie prijs?

                          NB. Ik weet niet of hier winkels en/of site's mogen vernoemd worden..?
                          Ben je zeker dat je die lenzen nieuw moet kopen ? Ik heb de mijne van uit m'n analoog tijdperk mee over genomen ......
                          en ben van de overstap nog steeds tevreden
                          ---
                          darix
                          afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
                          D70s

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

                            Oorspronkelijk geplaatst door darix
                            Ben je zeker dat je die lenzen nieuw moet kopen ? Ik heb de mijne van uit m'n analoog tijdperk mee over genomen ......
                            en ben van de overstap nog steeds tevreden
                            Mijn eerste idee was om inderdaad mijn huidige lenzen te behouden, maar ik heb een kandidaat koper voor mijn analoog toestel, en die wil al mijn toebehoren erbij...
                            Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D70S, goeie keuze..?

                              Oorspronkelijk geplaatst door SeaEagle
                              De D200 vind ik net wat te duur. Zeker gezien het feit dat ik niet één hobby heb...

                              'k Ben eigenlijk van plan het volgende aan te schaffen:
                              Nikon D70S Double Kit AF 28-100 f/3.5-5.6 + 70-300 f/4-5.6G

                              Wat denken jullie hiervan? En wat is een goeie prijs?

                              NB. Ik weet niet of hier winkels en/of site's mogen vernoemd worden..?
                              Je bent je toch bewust van de cropfactor van de D70? 28mm is niet bepaald breed, je neemt beter de kit met de 18-70! De 18-70 is kwalitatief ook beter, en biedt een beeldhoek van wat je gewoon was bij 27-105mm op je F601.

                              Mvg

                              Comment

                              Working...
                              X