Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

    Hi,

    ik heb vroeger veel gebruik gemaakt van een analoge Minolta camera. In de zoeker was er toen een héél eenvoudige maar efficiente hulp voor een correcte focus te bekomen: een 'split image' en/of 'pentaprism'.
    Na even gezocht te hebben op internet heb ik gezocht wat ik vond: een Haoda focusing screen, die "eenvoudig" in de EOS 350D of EOS 20D kan gemonteerd worden.

    Te vinden op http://groups.yahoo.com/group/screen4DSLR/

    Ik weet ook wel dat de autofocus in het algemeen wel goed werkt, maar bij macrofotografie of in sommige moeilijke situaties (tralies e.d.) is zo'n gadgetje best welkom.

    Heeft iemand hier ervaring mee ? Tips ? Adressen ?
    Last edited by VinceMesch; 12 januari 2006, 20:00.
    Don't worry, Be happy... and take great shots !

  • #2
    Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

    Ik ben al heel lang op zoek naar een matscherm met instelwig voor mijn 10D zoals hier voorgesteld. Prachtig dat je ze gevonden hebt. Heel benieuwd naar ervaringen als mensen deze geprobeerd hebben, dus ik kijk even mee .

    Comment


    • #3
      Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

      Oorspronkelijk geplaatst door Joost
      Ik ben al heel lang op zoek naar een matscherm met instelwig voor mijn 10D zoals hier voorgesteld. Prachtig dat je ze gevonden hebt. Heel benieuwd naar ervaringen als mensen deze geprobeerd hebben, dus ik kijk even mee .
      Oef, al een geruststelling dat ik niet de énige ben met zulke gekke ideeën...
      Don't worry, Be happy... and take great shots !

      Comment


      • #4
        Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

        Ik heb dat ook op mijn analoge pentax asahi.
        Maar ik vind dat eigenlijk altijd irritant.
        Ik wist dus niet dat hier voordelen aan waren, ik zie altijd scherp door de ene helft en niet scherp door de andere helft.

        Kan iemand me eens uitleggen wat het voordeel hiervan is?
        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
        www.koendd.be

        FZ50

        Comment


        • #5
          Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

          Je moet je oog goed in het midden houden. Indien je dit niet doet zie je maar één helft scherp en de andere troebel of helemaal zwart (afhankelijk van het systeem met pentaprisma's of niet).

          Indien je niet goed scherpstelt verschuiven de beelden in de twee helften uit elkaar. Hou je de scheidingslijn over een rechte lijn bvb., dan zie je een gebroken lijn. Enkel als je 100% goed scherpstelt passen de twee helften perfect bij elkaar. Bij een pentaprisma systeem krijg je een soort troebel beeld, alsof je door een diamantje zou kijken met veel facetjes...

          Dit geeft een héél duidelijke indicatie dat je al of niet correct scherpgeslteld hebt, véééél beter dan met de huidige systemen met een slechts licht troebel glaasje.
          Don't worry, Be happy... and take great shots !

          Comment


          • #6
            Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

            ok,
            dat zal ik dan eens testen als ik thuis ben
            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
            www.koendd.be

            FZ50

            Comment


            • #7
              Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

              OK....

              [B]Nog mensen die bereid zijn of reeds geknoeid hebben met hun toestel om dat schermpje te vervangen ???
              Don't worry, Be happy... and take great shots !

              Comment


              • #8
                Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

                Voor focusscreens ken ik volgende adressen

                www.britescreen.com : alleen voor de 5D, en 1 serie. 20D en 350D worden wel verkocht met nieuw focusscreen ingebouwd, erg duur maar deze firma heeft een erg goede naam
                Ik heb hier een focusscreen gekocht met grid en extra groot microprismcollar, goedkoop is anders... reken op 200 EUR met transportkosten erbij


                www.katzeyeoptics.com : 10D 20D 300D 350D, niet goedkoop maar doenbaar, reken op 125 EUR inclusief transport en taxen
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                http://supermasj.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

                  Ik heb zo'n systeem in m'n oude Olympus slr ... ik snap eigenlijk niet dat dit in geen enkele dslr standaard zit terwijl je wel elke lens op manueel kan zetten

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

                    Dus, als ik het goed begrijp kan ik met zoiets als dit veel beter controleren of er juist scherpgesteld is of niet? Want met mijn 350d is dit niet zo geweldig zichtbaar.
                    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

                      Ik ga daar nog eens heel goed over nadenken. Lijkt me een geweldige aanwinst. Had dit inderdaad vroeger al wel in mijn oude spiegelreflex.....
                      http://harryvantol.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

                        Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                        Voor focusscreens ken ik volgende adressen

                        www.britescreen.com : alleen voor de 5D, en 1 serie. 20D en 350D worden wel verkocht met nieuw focusscreen ingebouwd, erg duur maar deze firma heeft een erg goede naam
                        Ik heb hier een focusscreen gekocht met grid en extra groot microprismcollar, goedkoop is anders... reken op 200 EUR met transportkosten erbij


                        www.katzeyeoptics.com : 10D 20D 300D 350D, niet goedkoop maar doenbaar, reken op 125 EUR inclusief transport en taxen

                        Heb je de inbouw dan ook effectief zelf gedaan ? En wat met de AF lichtjes ? Op katzeyeoptics zeggen ze dat ze niet maar aanwezig zullen zijn, op mijn link http://groups.yahoo.com/group/screen4DSLR/ zeggen ze dat ze dan wel nog zichtbaar zijn....
                        Don't worry, Be happy... and take great shots !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

                          Zijn er ondertussen al mensen met enige gebruikerservaring voor de splitscreen op een 350D?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

                            Een beetje offtopic maar toch het doorkijken waard mocht je tips zoeken ivm manual focus http://oomz.net/mf/viewforum.php?id=2&p=1 voor mij sluit het een beetje aan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Focus hulp voor Canon EOS Digitaal

                              Niet op een 350D, ik heb wel twee focusscreens voor mijn 5D (één splitscreen, één microprism) van brightscreen.
                              Niet altijd evident, metering loopt vaak mis, Back-Focus en Front Focus als je niet oplet, maar het focussen is wel erg makkelijk

                              sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X