Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accu of Batterijen???????????????????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Accu of Batterijen???????????????????

Ik wil graag een nieuwe digitale camera kopen maar de 1e keus is een camera met 4 AA batterijen en de 2e keus is een toestel met een Herlaadbare Lithum-ion batterij LI-12B (3.7V, 1230 mAh).

Wat gaat langer mee:

4 oplaadbare AA batterijen is 1,2V en ongeveer 750 mAh of
    1 oplaadbare Lithum-ion batterij 3,7V met 1230 mAh?????

Ik heb geen verstand van electriciteit maar ik denk de 4AA omdat die samen toch 3,6V zijn en bij elkaar 3000 mAh leveren.

Of maak ik een rekenfout????
    Wie kan mij uitleg geven

Re: Accu of Batterijen???????????????????

Oorspronkelijk geplaatst door frothea
    Of maak ik een rekenfout????
    Ja. Of de AA-baterijen worden in serie geschakeld en dan heb je 4 x 1.2 = 4.8 (dus niet 3.6) Volt met 750 mAh of ze staan parallel met 1.2 V en 3000 mAh. Je kunt dus niet beide waarden zomaar ophogen.

Een spanning van 1.2 Volt is voor de meeste camera's te laag dus zullen de batterijen wel in serie staan. Qua batterij zou ik de voorkeur geven aan de Li-Ion-oplossing, maar het zou voor mij pas doorslaggevend zijn als alle andere specificaties gelijk zijn.
    Last edited by Leonidas; 9 januari 2006, 09:32.

Comment

ondertussen kan je al AA's kopen van 1.2V en 2500mAh
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Dacht dat AA (NikkelmetaalHybride) als je ze in het toestel laat zitten en het toestel een tijdje niet gebruikt er ladingverlies is ...en dit bij een Herlaadbare Lithum-ion batterij dat niet het geval is....gebruik hier bijde batterijen..maar ik vind dat je de AA batterijen toch wat meer oplaad en sneller versleten zijn dan de Lithium-ion batterijen.....Herinner mij vroeger toen ik nog met de Minolta 7i werkte dat die batterijen slurpte....en toen ik de opvolger er van kocht de Minolta A1 die Lithium batterijen had, dit toen voor mij een hele verademing was..Maar toen had je maar 2000 milli-ampere en Nu al 2500.
        Dus je doet weeral langer met de batterijen. Dus ze zijn mekaar zo wat waart denk ik....Maar zelf ga ik voor de Lithium-ion hoor.
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

Comment

Om te weten wat het langst meegaat, moet je eigenlijk de spanning vermenigvuldigen met de capaciteit.

In het geval van AA: 4 x 1,2 x 750 = 3600
          In het geval van Lithium-Ion: 3,7 x 1230 = 4551

Dus de Lithium-ion batterij zal (althans theoretisch bekeken) het langste meegaan.

AA batterijen met 750 mAh zijn eigenlijk al achterhaald. Ik vermoed dat dat nog NiCd batterijen zijn. Modernere NiMH batterijen zijn nu al verkrijgbaar met capaciteiten tot 3000 mAh per stuk. In dit geval zullen de AA batterijen langer meegaan dan een Lithium-Ion.

AA batterijen zijn universeel en overal verkrijgbaar, dus ook wanneer je toestel verschillende jaren oud zal zijn zal je nog probleemloos batterijen kunnen vinden. Ik zou dan ook opteren voor een toestel dat AA batterijen gebruikt.

Gr's, Wim
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Welke batterij langer meegaat vind ik niet zo'n rol spelen. Is de batterij leeg, dan vervang je die toch gewoon door een andere. Twee stel batterijen heb je sowieso nodig (3 is nog beter!) en zo zwaar zijn die dingen niet om mee te nemen.

Maar de AA vind ik gewoon veel handiger. Als ik op reis ga, neem ik gewoon 5 sets AA's mee én een oplader. Die AA's zijn universeel en passen in m'n radio, in een zaklamp, m'n camera('s)... Geen geklooi met andere batterijpacks, de batterijen zijn overal gemakkelijk verkrijgbaar.
            Daarbij komt nog dat de laatste generatie AA's (NiMH en +1500mAh) toch zeer performant zijn (en blijven).

Neen als het even kan, voor mij liever een toestel met AA's. Veel handiger !!!
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
              Om te weten wat het langst meegaat, moet je eigenlijk de spanning vermenigvuldigen met de capaciteit.

In het geval van AA: 4 x 1,2 x 750 = 3600
              In het geval van Lithium-Ion: 3,7 x 1230 = 4551
              Nee, dat klopt niet. Capaciteit heet niet voor niets capaciteit. Het aantal mAh bepaalt hoe lang een batterij meegaat, punt. De spanning waarmee die capaciteit geleverd moet worden zit al in die waarde verdisconteerd. Stel ik heb twee batterijen: een van 2 Volt, 1000 mAh en een van 12 V, 1000 mAh en ze moeten beide 1 Ampere leveren dan zijn ze allebei na 1 uur leeg, ongeacht dat de tweede een 6x hoger voltage afgeeft.

Overigens: mijn keuze voor Li-Ion hierboven werd niet bepaald door de capaciteit maar door de betere technologie van die batterijen. Dat er nu al 3000 mAh-batterijen zijn doet aan mijn keuze niets af. Maar nogmaals, ik zou bij de keuze tussen camera's eerst op andere zaken letten.

Comment

volgens de verpakking hebben NiMH geen geheugen effect meer.

zoals aangehaald is: hoe meer batterypacks hoe meer "geklooi"

oplader van je gsm, van je fototoestel, van je pda, van je imagetank, AA oplader voor je flits.
                als je op reis gaat heb je al snel een tasje vol adaptors en laders mee!

dit is mss niet de rede om een bepaald fototoestel te kopen. die andere rede wel: AA is universeel.

eigenlijk zou je zelf in sjakamaka AA's moeten kunnen vinden
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                  De spanning waarmee die capaciteit geleverd moet worden zit al in die waarde verdisconteerd. Stel ik heb twee batterijen: een van 2 Volt, 1000 mAh en een van 12 V, 1000 mAh en ze moeten beide 1 Ampere leveren dan zijn ze allebei na 1 uur leeg, ongeacht dat de tweede een 6x hoger voltage afgeeft.
                  Ze zit absoluut niet in die waarde verdisconteerd. Ze heeft daar zelf niets mee te maken. Deze waarde geeft enkel aan hoelang deze batterij een bepaalde stroom zal kunnen leveren bij de spanning waarvoor de batterij gemaakt is. Vermenigvuldig je dit getal dan nog met de spanning, dan heb je het vermogen per uur, wat aangeeft hoeveel energie je er gedurende een bepaalde tijd kunt uit halen.
                  In je voorbeeld had je een batterij van 1.2 WH en één van 12WH. Met de eerste batterij kun je een lampje van 12Watt 6 minuten laten branden en met de 2de 1 uur. De tweede zal dan ook ongeveer 10x zo groot zijn.
                  Dit enkel om te zeggen dat de spanning zeker niet in de mAH waarde zit.
                  Om de "vermogencapaciteit" te kunnen vergelijken, moet je dus wel met de spanning vermenigvuldigen. Interessant wordt het wanneer je dit getal gaat delen door het gewicht. Dan komt het voordeel van de LiIon en zeker de LiPo batterij naar voren. Ook interessant is dit getal te delen door de prijs. Dit is dan terug duidelijk in het voordeel van de NiMh.
                  Nu ga ik stoppen want daar zijn reeds boeken vol over geschreven.

Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                    Ze zit absoluut niet in die waarde verdisconteerd. Ze heeft daar zelf niets mee te maken. Deze waarde geeft enkel aan hoelang deze batterij een bepaalde stroom zal kunnen leveren bij de spanning waarvoor de batterij gemaakt is.
                    Tja, nu zeg je het zelf(de als wat ik heb proberen te zeggen).

Moderne electronica in de camera trekt (afhankelijk van wat er gebeurt: lichtmeting, focussen, opslaan van foto) een bepaalde stroom, onafhankelijk van de aangelegde spanning. Als ik een LED laat branden, trekt-ie bijv. 20 mA, of ik nu 3 of 5 Volt aansluit. Dan moet ik helemaal niets vermenigvuldigen met spanning want 20 mA = 20 mA en 1000 mAh is dan in beide gevallen 50 uur.

Trouwens, deze hele discussie heeft sowieso geen enkel nut omdat het hier om twee verschillende camera's gaat. Als de ene meer stroom verbruikt dan de andere kunnen we helemaal niets vergelijken voor wat betreft mAh en wat langer meegaat.
                    Last edited by Leonidas; 9 januari 2006, 15:47.

Comment

Capaciteit heet niet voor niets capaciteit. Het aantal mAh bepaalt hoe lang een batterij meegaat, punt. De spanning waarmee die capaciteit geleverd moet worden zit al in die waarde verdisconteerd
                      Toch niet, maar hier heeft Hubert reeds op gerepliceerd. Wanneer de capaciteit van batterijen met een verschillende spanning vergeleken wordt, moet die spanning mee in rekening gebracht worden.
                      Stel ik heb twee batterijen: een van 2 Volt, 1000 mAh en een van 12 V, 1000 mAh en ze moeten beide 1 Ampere leveren dan zijn ze allebei na 1 uur leeg, ongeacht dat de tweede een 6x hoger voltage afgeeft.
                      Ja, maar de tweede batterij gaat 6 keer meer vermogen (in Watt) afgeleverd hebben dan de eerste. Bij afname van eenzelfde vermogen (en daar gaat het in dit vergelijk toch om) zal de 2de batterij dus 6 keer langer meegaan. Vermenigvuldigen met de spanning is dus wel degelijk noodzakelijk om de vermogenscapaciteit van een batterij te kennen.

Gr's, Wim
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                        Vermenigvuldigen met de spanning is dus wel degelijk noodzakelijk om de vermogenscapaciteit van een batterij te kennen.
                        Zie post #10 van mij hierboven, vooral laatste alinea.

Comment

Zie post #10 van mij hierboven, vooral laatste alinea.
                          Ik zie niet in wat deze alinea's veranderen aan een eenvoudig elektrisch principe: vermogen = spanning x stroom. Het is toch de bedoeling om op dit forum juiste informatie te verspreiden, en dus wou ik even duidelijk stellen dat in het vergelijk waarmee dit topic gestart werd, de spanning wel degelijk van belang is! Jouw reactie in post #7 is bijgevolg fout, maar daar had Hubert je ondertussen ook al op gewezen.

Gr's, Wim

Comment

Moderne electronica in de camera trekt (afhankelijk van wat er gebeurt: lichtmeting, focussen, opslaan van foto) een bepaalde stroom, onafhankelijk van de aangelegde spanning.
                            Dit klopt ook niet helemaal, die onafhankelijkheid van de aangelegde spanning want ten eerste geldt nog altijd de wet van ohm, en ten tweede zit er zoiets als een spanningsverhogingsmodule in je camera die verschillende spanningen genereerd van bv. 5 en 12V, en indien je spanning van je batterij zou zakken zal er ook meer stroom uitgezogen worden om aan die 5 en 12v kunnen te komen.Je hebt meer stroom nodig om aan hetzelfde vermogen te komen wanneer de spanning zakt. Dit verklaart ook waarom je niet meer lang tijd hebt om te fotograferen eens je een 'lege batterijmelding' krijgt.
                            Gelukkig hebben NimH batterijen de eigenschap om hun spanning te behouden tot bijna de laatste snik, alleen wanneer ze versleten zijn of als het koud is gaat die curve al vroeger bergaf.
                            Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Tja, nu zeg je het zelf(de als wat ik heb proberen te zeggen).

Moderne electronica in de camera trekt (afhankelijk van wat er gebeurt: lichtmeting, focussen, opslaan van foto) een bepaalde stroom, onafhankelijk van de aangelegde spanning. Als ik een LED laat branden, trekt-ie bijv. 20 mA, of ik nu 3 of 5 Volt aansluit. Dan moet ik helemaal niets vermenigvuldigen met spanning want 20 mA = 20 mA en 1000 mAh is dan in beide gevallen 50 uur.
                              Hier moet je toch beginnen oppassen met je beweringen
                              Je neemt juist een van de slechtste voorbeelden die je kan nemen voor je eigen standpunt. Een LED is ipv. een stroomstabilisator juist een spanningsstabilisator(zoals bv een zenerdiode of eender welke diode, met een zeer lage dynamische weerstand in het geleidingsgebied)
                              Als je zo maar een LED op een batterij gaat aansluiten, zal hij met een betrekkelijke knal in de lucht vliegen. Een LED wordt steeds met een weerstand aangesloten, juist om de stroom erdoor te beperken. Er kan dus geen spraken zijn van een LED enkel die aangesloten wordt maar een LED-weerstand combinatie. Als je dan een combinatie die juist geschikt is voor 3v op 5v gaat aansluiten, ga je door die LED ±3x meer stroom doorjagen en zal, indien je LED het niet opgeeft, ±3maal sneller uitgaan.
                              Dit in de veronderstelling van je stroom van 20mA en spanningen van 3 en 5v en mijn bijgevoegde veronderstelling van een drempelspaning van ±2v voor de LED.

Hubert
                              Last edited by hub2805; 9 januari 2006, 17:37.
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                              X