Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accu of Batterijen???????????????????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Accu of Batterijen???????????????????

Om de capaciteit van een setje akku's of een Lithium-ion akku te vergelijken is het inderdaad best om die te berekenen naar Watt/uur (Wh) zoals Leonidas al vertelde.

Persoonlijk heb ik veel liever een akku uit één stuk, dan een setje AA's. Een lithium-ion akku is veel sneller te vervangen dan 4 AA-akku's, waarbij je heel goed moet opletten om geen lege en volle akku's door elkaar te steken tijdens het wisselen . En die Lithium-ion akku is ook steeds veel lichter en compacter voor dezelfde capaciteit (in Wh dus).

De BP511 van de 20D heb ik tijdens een fotoshoot veel sneller vervangen (als dat al nodig is, want daarmee kan ik héél veel foto's maken ) dan de 4 AA's van de flitser.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Het hangt ook van het stroomgebruik af!!!! Op dpreview.com kun je van de meeste types vinden hoe lang de accu mee gaat.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bingel
        Dit klopt ook niet helemaal, die onafhankelijkheid van de aangelegde spanning want ten eerste geldt nog altijd de wet van ohm.
        Ja, de wet van Ohm geldt altijd en dus zal dan de interne weerstand wel veranderen, niet?

Oorspronkelijk geplaatst door bingel
        Gelukkig hebben NimH batterijen de eigenschap om hun spanning te behouden tot bijna de laatste snik, alleen wanneer ze versleten zijn of als het koud is gaat die curve al vroeger bergaf.
        Dat kan wel zo zijn maar de Li-Ions hebben weer het voordeel dat ze hun lading beter behouden als het toestel uit (of in mijn geval in slaapstand) staat.

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
        Hier moet je toch beginnen oppassen met je beweringen
        Je neemt juist een van de slechtste voorbeelden die je kan nemen voor je eigen standpunt. Een LED is ipv. een stroomstabilisator juist een spanningsstabilisator(zoals bv een zenerdiode of eender welke diode, met een zeer lage dynamische weerstand in het geleidingsgebied)
        Als je zo maar een LED op een batterij gaat aansluiten, zal hij met een betrekkelijke knal in de lucht vliegen. Een LED wordt steeds met een weerstand aangesloten, juist om de stroom erdoor te beperken. Er kan dus geen spraken zijn van een LED enkel die aangesloten wordt maar een LED-weerstand combinatie. Als je dan een combinatie die juist geschikt is voor 3v op 5v gaat aansluiten, ga je door die LED ±3x meer stroom doorjagen en zal, indien je LED het niet opgeeft, ±3maal sneller uitgaan.
        Dit in de veronderstelling van je stroom van 20mA en spanningen van 3 en 5v en mijn bijgevoegde veronderstelling van een drempelspaning van ±2v voor de LED.
        Je hebt het nu over gewone LED's. Ik heb hier een LED voor me liggen die aangesloten kan worden op 3.5 tot 15 Volt. Stroomverbruik is 10-30 mA. Dat is de LED waar ik hierboven op doelde met de zelfde eigenschappen als de camera: de electronica verbruikt een constante stroom, ongeacht de aangelegde spanning (en ja, die LED heeft ook ingebouwde electronica om deze eigenschap te krijgen, natuurlijk).

Ik heb lang moeten Googlen maar heb dan dit gevonden:
        I do not mean to suggest that the 20D looks like a 20 ohm load; I believe it is more like a constant-current load with the current depending on what you are doing. Measuring exposure, using autofocus, charging internal flash, writing data to CF and reviewing images all present different loads.
        Dat is exact wat ik ook al schreef. Het artikel is in dit geval nog eens extra interessant want hier gaat het om een testvergelijking van zowel NiMH als Li-Ion in een en dezelfde camera. De grip van de 20D kan namelijk beide aan en in dit artikel worden ze getest (de quote is trouwens ook van dat artikel). De test gebruikt o.a. 6x 1.2 V, 2000 NiMH AA-batterijen en de standaard Canon-batterij BP-511A (7.4 V, 1390 mAh). Jammer voor de AA-adepten maar de NiMH-batterijen zijn na 70 minuten onbruikbaar, de Li-Ions gaan door tot 120 minuten. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de vergelijking hier mank gaat vanwege (waarschijnlijk) protectiemaatregelen van Canon. Blijft een feit dat andere fabrikanten zoiets ook wel zullen inbouwen.

@Black B@ndit: dat was ik niet...

@Spanjaart: ja, dat is precies waarom deze discussie in deze context geen zin heeft.

Oplossing: iedereen neemt de batterijen waarmee hij/zij tevreden denkt te zijn/worden.
        Last edited by Leonidas; 9 januari 2006, 21:03.

Comment

Ik vind het leuk zoveel reactie te lezen en vooral beweringen tegen elkaar wat nu wel of nie beter is.

Ik denk dat ik eruit ben en wil deze topic voor gezien houden.

IK DANK EEN IEDER VOOR ZIJN OF HAAR REACTIE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
            @Black B@ndit: dat was ik niet...
            Ik heb alle reply's nog eens goed doorgelezen, en het zijn Wivo en Hub die het eerst gemeld hebben dat de capaciteit in Watt/uur belangrijker is dan de stroomsterkte.

De capaciteit in Ah (of mAh) vermenigvuldigd met de spanning geeft dus de capaciteit in W/h.

Een fototoestel dat met bijvoorbeeld twee AA's werkt, zal die sneller leegmaken omdat er een bepaald vermogen (aantal Watt) nodig is om alle elektronica te laten werken.

Als de fabrikant ervoor kiest om dat toestel op 4 AA's te laten werken, dan wordt de complete elektronica daar ook op aangepast, en zullen die 4 akku's ook langer meegaan dan twee stuks in het eerste geval (omdat er in princiepe even veel vermogen nodig is).

Twee AA-akku's van 2500mAh = 2,4V x 2,5Ah = 6Wh.
            Vier AA-akku's van 2500mAh = 4,8V x 2,5Ah = 12Wh
            Eén BP 511A (originele Canon lithium-ion) = 7,4V x 1,39Ah = 10,286Wh.

Om het gewichtsvoordeel te bekijken heb ik even een paar verschillende setjes (4 AA's per merk) op een (niet gecallibreerd, van den Aldi ) elektronisch weegschaaltje gelegd.

GP 2100mAh = 110 gram
            Sanyo 2100mAh = 112 gram
            Aldi 2500mAh = 118 gram (meer gewicht = hogere capaciteit??)
            Canon BP 511A (origineel) = 78 gram
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frothea
              Ik vind het leuk zoveel reactie te lezen en vooral beweringen tegen elkaar wat nu wel of nie beter is.

Ik denk dat ik eruit ben en wil deze topic voor gezien houden.

IK DANK EEN IEDER VOOR ZIJN OF HAAR REACTIE
              Dat kan ik geloven, het zou beleefd zijn om jou uiteindelijke beslissing dan ook mede te delen
              Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

4 AA's zijn dan wel universeel maar telkens je een batterij moet vervangen moet je er 4 vervangen en opletten dat je ze juist in het toestel plaatst => niet altijd even handig in donkere plaatsen of als je dit moet doen op een drukke plaats.

Accu's zijn dan misschien minder universeel maar je moet maar 1 stuk vervangen als die plat is en je kan die gewoonweg niet verkeerd steken. Ook veel handiger als je dit op een drukke plaats moet doen.

Alles heeft voor en nadelen maar geef mij maar een toestel met accu.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                  Je hebt het nu over gewone LED's. Ik heb hier een LED voor me liggen die aangesloten kan worden op 3.5 tot 15 Volt. Stroomverbruik is 10-30 mA. Dat is de LED waar ik hierboven op doelde met de zelfde eigenschappen als de camera: de electronica verbruikt een constante stroom, ongeacht de aangelegde spanning (en ja, die LED heeft ook ingebouwde electronica om deze eigenschap te krijgen, natuurlijk).
                  Spreek je jezelf hier niet tegen?
                  Je zegt zelf dat het stroomverbruik varieerd van 10-30mA, wat verre van constant is. Je spreekt ook niet van een LED maar een device, waar een LED op zit en de nodige electronica om het device op een variabele spanning aan te kunnen sluiten maar blijkbaar doet die electronica zijn werk met een bijzonder slecht rendement, of het moest zijn dat het verbruik van 10mA overeenkomt met een spanning van 15V en 30mA met een spanning van 3,5V.
                  In dat geval blijft de stroom dus niet constant maar het vermogen wel min of meer en komen we terug bij de stelling dat je de batterijen dus beter vergelijkt met de vermogencapaciteit.

Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                    4 AA's zijn dan wel universeel maar telkens je een batterij moet vervangen moet je er 4 vervangen en opletten dat je ze juist in het toestel plaatst => niet altijd even handig in donkere plaatsen of als je dit moet doen op een drukke plaats.

Accu's zijn dan misschien minder universeel maar je moet maar 1 stuk vervangen als die plat is en je kan die gewoonweg niet verkeerd steken. Ook veel handiger als je dit op een drukke plaats moet doen.

Alles heeft voor en nadelen maar geef mij maar een toestel met accu.
                    Soms lossen ze dit op met batterijhouders. Ik dacht dat Metz flashen die gebruiken. Ze zijn los verkrijgbaar en je kan ze dan ook als een set in een keer verwisselen en eventueel ook opladen, zodat alles netjes bij elkaar blijft.

Bij een D200 kan je ook 2 grips kopen met elk 6 AA's en ipv de batterijen te verwisselen, verwissel je gewoon van grip. Alleen kost dat wel wat centjes

Alle gekheid op een stokje: AA's zijn inderdaad minder handig maar wel veel goedkoper en tegenwoordig met vrij hoge capaciteiten verkrijgbaar(stukken hoger dan losse alkalines). Dat is trouwens nog een optie bij AA's. Als je plots met een lege batterij zit, kan je altijd in het winkeltje op de hoek een setje alkalines kopen, zodat je voort kunt.

Hubert
                    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                    X