Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor calibratie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Monitor calibratie

Ons hoofdbestuur van de fotoclub heeft zijn fiat gegeven om een systeem voor monitorcalibratie aan te kopen.
    Na vele omzwervingen om het net (ook hier in het forum) en het lezen van vele teksten ben ik op 3 systemen uitgekomen welke mijn (als leek in de materie) voorkeur wegdragen; zijde Spyder 2pro; Monaco optix XR en de Eye one display 2
    De laatste is volgens mij het aangewezen apparaat voor onze club, daar het ook zal rondgaan bij de verschillende leden.
    Kan iemand mij hierin nog meer raad geven of ik wel een juiste keuze maak?
    Alvast bedankt
    Canon 7D + Batterijgrip + 10-20mm sigma + 24-70 sigma + Sigma 120 - 300 + Canon 70 - 200
    Het ligt in de menselijke natuur om verstandig te denken en idioot te handelen

Re: Monitor calibratie

Ik heb geen ervaring met de andere systemen, maar ik weet wel dat ik heel erg tevreden ben over de Eye one display 2. De software is eenvoudig te bedienen en de resultaten zijn (naar mijn bescheiden mening) heel erg goed.

Groeten, Miriam

Comment

Ook zeer tevreden van de Eye one display 2. De software is zeer eenvoudig en werkt vlot. Oa. getest op een goedkope laptop en goedkopere LCD en gaf daar geen problemen op, uiteraard kan het toestel niet toveren

Alain

Comment

Mag ik jou een adreske geven waar je hem eventueel kunt kopen een Eye-one 2 ? + 2 Gratis printerprofielen ... (die je mss kan verloten onder de leden ?)
        Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
        Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Iedereen bedankt voor de reactie, met jullie info ben ik een weer een stapje dichter bij de aankoop.
          Waarschijnlijk word het de eye-one display 2 waar van jullie en elders al veel goeds gehoord (gelezen) heb.
          Nogmaals bedankt.
          Canon 7D + Batterijgrip + 10-20mm sigma + 24-70 sigma + Sigma 120 - 300 + Canon 70 - 200

Comment

wat kost zo'n eye one display 2?

Comment

Bij Marc-en-ciel : 285,29 euro + twee printerprofielen erbij.

De site is op zichzelf de moeite om eens te lezen/door te nemen. Zoek ook eens op het forum zelf, Marc heeft al redelijk wat nuttige info gegeven over kleurbeheer.

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD
                Bij Marc-en-ciel : 285,29 euro + twee printerprofielen erbij.

De site is op zichzelf de moeite om eens te lezen/door te nemen. Zoek ook eens op het forum zelf, Marc heeft al redelijk wat nuttige info gegeven over kleurbeheer.

Alain
                Marc is een goed man, ik heb mijn eye-one er ook besteld. Ik hoop dat het geld rap overgeschreven wordt ...
                Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Bariwo,

Welke monitor(s) heeft de fotoclub?
                  Is/zijn dit CRT of TFT?

Een goede TFT/CRT gaat van 2 tot 4 jaar mee
                  (toch voor nauwkeurige fotobewerkingen)
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                    Bariwo,

Welke monitor(s) heeft de fotoclub?
                    Is/zijn dit CRT of TFT?

De club zelf heeft geen computer of monitors. De bedoeling is dat het systeem de ronde doet bij de verschillende leden welke bezig zijn met fotobewerking.
                    Als er "les" gegeven wordt gebeurd dit met een laptop met daar een extra monitor gekoppeld. Op deze moment is kleur op zich niet het belangrijkste, maar wel hoe je een bepaalde bewerking doet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                      Durf ik serieus in twijfel trekken. Bij een TFT is het vooral het
                      backlight dat verslijt maar dan vooral door vermindering van
                      licht-output waar bij een TFT niet direct een tekort aan is en door
                      calibratie nog meer dan 4 jaar opgevangen kan worden zou ik wel
                      denken. Een backlight laten vervangen wordt ook nog wel eens gedaan
                      voor schermen die het echt waard zijn.

En als je een CRT laat calibreren en zolang hij niet inbrandt, kan hij
                      ook wel langer mee gaan.

Zoiezo hangt het enorm af van het aantal uren gebruik, beter in functie
                      daarvan zo'n stellingen zetten ipv in tijd.

Niet als aanval bedoeld, deze opmerking, persoonlijk voor mij als wat ontspanning in een blokperiode en puur een kantnootje...
                      == Handstrap, lenskap en een hele hoop rekkertjes met toebehoren. ==

Comment

Tips om met de Spyder2 een monitor te calibreren.
                        1, Zorg er voor dat de juiste / nieuwste driver voor de monitor geladen is.
                        Ga via configuratiescherm naar printers en andere hartware, kies beeldscherm.
                        Klik op instellingen en geavanceerd. Klik op tab beeldscherm. Nu moet daar het type beeldscherm staan welk nu gebruikt wordt. Staat daar plug en play zoek dan uit welk
                        beeldscherm er echt gebruikt wordt ga naar de site van de fabrikant en probeer daar de juiste driver te downloaden, instaleer de driver.
                        2, Zet indien mogelijk ALLE instelmogelijkheden van de monitor terug in de fabriekstand.
                        Let op soms zijn dit meerdere knoppen. Ze zijn vaak te herkennen aan een rondje met daar boven een gekleurde pijl naar links. Activeer ze allemaal. Trek je niets aan van de kwaliteit van het beeld.
                        3. Start het Spyder prog.op. Als de Spyder al een keer is gebruikt zonder goed resultaat kies bij Current Settings: Change these settings(next). Select display type. Bij select target kies NEW. Kies bij Gamma : Gamma2.2. (next). Kies bij White point: 5500K (next). Kies bij Luminance mode:Measured (next). Vul in bij Black luminance: 0.65 bij White luminance: 120 (next). Kontroleer het lijstje of daar de gewenste instellingen staan. Pas ze aan of ga verder (next). Identify controls: vink alle mogelijkheden aan die de monitot bezit (next). Bij de volgende pagina’s zijn de zwart / wit balken te zien. Ga verder tot Identify color controls: vink daar aan welke Kelvin mogelijkheden de monitor heeft: vaste waarden (Kelvin presets) of variabele (Kelvin slider).
                        Vanaf nu moet de Spyder het zelf doen. Plaats de sensor en maak de omgeving zo donker mogelijk. De Spyder moet de cyclus twee maal doorlopen. Stop met continue aanklikken tot de Spyder meldt dat de sensor weg mag…De bovenstaande instellingen werken bij mij goed: de afgedrukte print is nagenoeg hetzelfde als de weergave op het beeldscherm. De in te vullen waardes heb ik van deze en andere site's. Ik ben zelf weken bezig geweest om een afdruk te krijgen die gelijk is aan het beeldscherm. de kwaliteit van de afdruk is na het calibreren afhankelijk van het papier / printer profiel. Marc-Ciel kan hierbij helpen, zie ergens op dit forum. Succes, Bert.
                        Last edited by dijk040; 17 januari 2006, 09:39.

Comment

Working...
                        X