Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen, 6T, reverse lens overzicht.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tussenringen, 6T, reverse lens overzicht.

Hierbij een overzicht van de resultaten bij het gebruik van tussenringen, voorzet lens, en reverse lens.

Alle metingen zijn gedaan met een D100 met een cropfactor van 1.5.
    Gebruikte onderdelen zijn:
    AF50/1.8
    AF60/2.8D micro
    AF105/2.8D micro
    AF200/4D micro
    6T voorzet lens.
    Diverse zelfgemaakte tussenringen die in elkaar schroeven.

Betekenins van de metingen:

-Eerste kolom geeft de lens combinatie aan. Als een bepaalde combinatie niet in de lijst staat wil dit zeggen dat ze geen goede resultaten geeft of dat de focus afstand te klein wordt.

- Tweede kolom "life picture" geeft de projectie aan op de sensor. Ik heb 24mm gerekend voor een full beeld op de sensor ( is iets afgerond). Als een projectie 24mm geeft wil dit zeggen dat we spreken over een 1:1 macro ( real life beeld en projectie zijn gelijk.) De kolom min geeft de projectie aan bij de kleinst mogelijke focus afstand, max bij focus op oneindig. Als de reverse lens gebruikt wordt staat die altijd op focus oneindig en diafragma volledig open ( F1.8 op AF50/1.8).

- Derde kolom geeft de vrije focus afstand tussen object en front van de lens. Deze afstand is altijd zonder zonnekap of extra filters op de lens. Het is de kleinste beschikbare ruimte tussen lens en object voor die focus instelling.

- Vierde kolom geeft de macro verhouding. Zoals reeds aangegeven is een 24mm object die een projectie geeft van 24mm op de sensor een 1:1 macro verhouding. grotere waardes zoals 15:1 duiden op een vergroting van 15x.

De tussenringen bestaan uit 4 gedraaide stukken. Op de camera zit eerst een BR2 ring om van F mount naar M52 te gaan. Daarna zit een zelfgemaakt koppelstuk die intern een M52 filter bevat om het stof naar de sensor tegen te gaan en past direct op de BR2 ring. Aan de andere kant van dit koppelstuk komen de tussenringen ( 1..4 stuks) en op het uiteinde terug een koppelstuk die de F mount van een gewone lens bevat zodat iedere bestaande lens kan gebruikt worden. testen zijn gedaan met behulp van een repro statief. Metingen zijn uitgevoerd door het meten van een meetlat en de resultaten zijn omgerekend. Belichting met een SB-80-DX flash manueel ingesteld. Door het gebruik van deze zelfgemaakte tussenringen is er geen lichtmeting meer mogelijk maar je kunt direct de resultaten beoordelen op het scherm en aanpassen. Deze resultaten kun je ook zien bij de uitrusting op mijn website waar ook een foto van de opstelling staat.

Opstelling met 560mm tussenringen:

Edit update:
    inverse lens tabel zonder tussenringen bijgevoegd.
    Opstelling bijgevoegd.

Frans.
    Last edited by frans_vdm; 15 januari 2006, 18:25.

Re: Tussenringen, 6T, reverse lens overzicht.

Frans,

Ge zijt ne kadet.
    Het gaat mijn kennis te boven maar een heel mooi werkje en referentie. Techniek meets fotografie. Kan je zo uw PHD mee halen : ).

Ik zou anders de foto van uw opstelling er ook bijzetten want die is ook interessant om te zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
      Ik zou anders de foto van uw opstelling er ook bijzetten want die is ook interessant om te zien.
      Ja bedankt, Ik weet niet of het aantal foto's hier ook beperkt is, zoniet ik kan de opstelling er ook bijzetten. Ik ga binnenkort nog wat elementaire metingen maken zoals met de 50mm revers alleen. Die zullen er dan wel bijkomen. Ik gebruik mijn eigen tabellen om de opstelling te bepalen bij bepaalde vergrotingen...

Frans.

Comment

Mooie setup zo Frans. Heb je al die cijfers nagemeten? Ik bedoel de vergrotingen die gehaald werden.

Nikon heeft ook 4 macro-nikkors ooit ontworpen voor vergrotingen tussen de 1:1 en 40:1 . Iets wat nikon macro noemt en vandaar dat de bekende lenzen micro-nikkors heten. Lijkt me iets voor jouw...
        macro-nikkors

Ben benieuwd wat je nu de ideale combinatie vind, met het beste eindresultaat.

Groetjes Edwin
        Mijn Foto's

Comment

amai
          wat ik mij afvraag, moet je die lange tubus zwartschilderen binnenin? en hoe doe je dat dan?
          een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
            Mooie setup zo Frans. Heb je al die cijfers nagemeten? Ik bedoel de vergrotingen die gehaald werden.
            Ja alle gegevens zijn een voor een opgemeten. Telkens heb ik de meetlat in beeld genomen, in nikon capture een heel aantal mm geselecteerd en omgerekend naar 3000 pixels en daaruit de vergroting bepaald. Enkel heb ik 24mm afgerond als sensor afmeting terwijl die eigenlijk iets kleiner is.
            Nikon heeft ook 4 macro-nikkors ooit ontworpen voor vergrotingen tussen de 1:1 en 40:1 . Iets wat nikon macro noemt en vandaar dat de bekende lenzen micro-nikkors heten. Lijkt me iets voor jouw...
            macro-nikkors
            Ja moest ik die lenzen hebben dan zou ik ze zeker opmeten en gebruiken. Voorlopig moet ik het met de 3 macro lenzen doen en de reverse.
            Ben benieuwd wat je nu de ideale combinatie vind, met het beste eindresultaat.
            Wel ik gebruik mijn eigen tabellen om de juiste opstelling te maken in functie van de toepassing. Trouwens ik ben weer bezig met nieuwe metingen. Maar deze nieuwe zijn voor mijn vliegende beestjes van volgende zomer. Wat mij ook opgevallen is welk diafragma je nog moogt gebruiken om scherpe opnames te bekomen. Je weet als je te ver dichtknijpt dat je lens slechter presteerd. vooral bij de extreeme vergrotingen is dit opvallende. Bij 27x vergroting mag je geen Fwaarde boven de F8 gebruiken. Nadeel is dat de DOF nul wordt. Maar ook daar zijn oplossingen mogelijk. Ik ben daar nog mee bezig met te testen en zou liever wachten tot mijn eindresultaten gedaan zijn. Maar de techniek is bekent. Je neemt verschillende opnames na elkaar, steeds iets verschoven van diepte en je maakt daar een beeld van. Hiervoor bestaat software en mijn eerste evaluatie is uitzonderlijk goed. Probleem is echter dat de stepjes heel nauwkeurig moeten genomen worden. Ik zou graag een XYZ tafeltje bouwen waarbij vooral in de Z richting, dus vertikaal, ik via een steppenmotor per 0.05mm kan verplaatsen per foto. Ook nu al werden alle foto's genomen direct verbonden met de pc. Ik hoef dus niet aan de camera zelf te komen om deze opnames te maken. Met een steppenmotor zou ik ook de focus vanaf de pc kunnen bedienen!
            Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
            wat ik mij afvraag, moet je die lange tubus zwartschilderen binnenin? en hoe doe je dat dan?
            Eerst en vooral die 560mm bestaat uit 4 stukken die in elkaar schroeven. Zo kan ik combinatie's maken en de vergroting bepalen. In ieder stukje buis heb ik mat zwart papier ingeplaatst, eerst oprollen en dan laten ontspannen in de buis. Zo zit het papier lekker tegen de wand en blijft het daar zitten. Daarnaast zit in ieder van de 4 stukken een soort diafragma, dit is een stukje zwart karton met een gat erin. Hoe dichter ik bij de lens kom hoe kleiner het gat mag zijn. De reden dat ik dit gedaan heb is omdat de sensor in de camera op deze manier geen weerspiegelingen van de wand kan zien omdat ze door de tussenstukken tegengehouden worden. Je ziet er zit nog iets meer achter dan je op het eerste gezicht zou denken. Ook zit aan het koppelstuk juist aan de camera een neutrale filter M52 ingebouwd. Zo is er heel weinig ruimte tussen de camera en de eerste buis en kan het stof niet tot aan de sensor. Als ik het aantal stukken wijzig blijft het koppelstuk met de interne filter op de camera zitten en komt er zo ook geen stof naar binnen.

Frans

Comment

Working...
            X