Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Daglichtlamp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Daglichtlamp

Heeft iemand ervaring met het gebruik van daglichtlampen voor het fotograferen van kleine objecten in een lichttent? Er zijn van Philips lampen met blauw glas (60 en 100 watt) en van Tristar spiraallampen (26 watt, wat overeenkomt met 140 watt) met wit of melkachtig glas die op spaarlampen lijken. Dus met zo'n dikke lampvoet waar de electronica is ingebouwd. Welke kan ik het beste aanschaffen?

Zie foto's

Gegroet Auke
    Nikon en wat toebehoren

http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

Re: Daglichtlamp

Je zou ook eens kunnen kijken naar TL-verlichting :

- met electronisch voorschakelapperaat (veel hogere frequentie --> geen geflikker of belichtingsvariatie bij hoge sluitersnelheden) (reken op min. 25 euro voor één kortere lamp tot een 40 euro voor 2 lampen in zelfbouw.)

- Daylight lamp(en) met een hoge CRI (CRI = color rendering index en dat is een indicatie van de spectrumkwaliteit, neem minimum in de hoge tachtig 86 bv), maar liefst met een CRI in de hogere negentig (>95), bv een OSRAM biolux lamp. (reken op een kleine 10 euro voor een 36 watt lamp)

Je hebt dan geen puntverlichting, maar een vrij egale verlichting, wat een voor- of een nadeel kan zijn.

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD
      Je zou ook eens kunnen kijken naar TL-verlichting :

- met electronisch voorschakelapperaat (veel hogere frequentie --> geen geflikker of belichtingsvariatie bij hoge sluitersnelheden) (reken op min. 25 euro voor één kortere lamp tot een 40 euro voor 2 lampen in zelfbouw.)

- Daylight lamp(en) met een hoge CRI (CRI = color rendering index en dat is een indicatie van de spectrumkwaliteit, neem minimum in de hoge tachtig 86 bv), maar liefst met een CRI in de hogere negentig (>95), bv een OSRAM biolux lamp. (reken op een kleine 10 euro voor een 36 watt lamp)

Je hebt dan geen puntverlichting, maar een vrij egale verlichting, wat een voor- of een nadeel kan zijn.

Alain
      TL-verlichting is een idee, maar dit neemt veel meer ruimte in beslag en daarin ben ik beperkt, dus daarom mijn voorkeur voor gloeilampmodellen. die kan ik een een klemfitting plaatsen.
      Gegroet Auke
      Nikon en wat toebehoren

http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsadeb
        TL-verlichting is een idee, maar dit neemt veel meer ruimte in beslag en daarin ben ik beperkt, dus daarom mijn voorkeur voor gloeilampmodellen. die kan ik een een klemfitting plaatsen.
        Inderdaad een 18 watt TL lamp is 60cm lang, neem 2 naast elkaar + beetje reflectie erachter en je hebt inderdaad een 65*20*8 (L*B*H).

Voor je E-27 voet lampen lijkt het mij wel aangewezen dat je ook een reflector voorziet.

Alain

Comment

Working...
        X