Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsen bij sport ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitsen bij sport ?

Wel ja,

zit ik vanavond bij Noliko Maaseik in den Expodroom in Bree op de tribune (niet te fotograferen).

Posteert zich daar iemand naast mij met een of andere Nikon body in de hand, met 70-200 2.8 VR en een externe flits gemonteerd.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat die flits op zo'n afstand enige betekenisvolle impact kan hebben... Ik heb maar laten begaan en geen vragen gesteld.

Kan iemand me toelichten hoe een flits op een dergelijke afstand kan bijdragen tot de opname ? Mij is het alleszins een raadsel.

Koen
    :::: Canon :::: 1D MkII N
    :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
    :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

Re: flitsen bij sport ?

als de iso hoog staat, de diafragmaopening weid open staat, en de sluitertijd lang is en de brandpuntafstand ook lang is ... allemaal zaken die haalbaar zijn met de 70-200VR .. dan gaat de flits toch nog heel ver reiken .. en als de flits niet ver reikte .. de SB800 geeft ook nog een AF-assist functie

Comment

kijk maar eens op de TV bij een wedstrijd, het verbaast mij dan hoeveel flitsen je ziet vanaf de tribune???.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb de Sigma 70-200 2.8 en een SB600. Het is zoals Visio zegt : je staat er soms toch van te kijken hoever zo'n flits mede door iTTL kan meezoomen en effect hebben.
        Een ander paar mouwen is natuurlijk de opportuniteit van flitsen. Soms is het gewoon niet toegelaten, soms is het beslist hinderlijk. In een indoorhall als de Topsporthal in Gent die zowat ruim 100 meter op 100 meter is is dat uiteraard geen probleem. Voor paardesport ga ik in de regel nooit flitsen uit overwegen van risico voor aansprakelijkheid. Stel : paard steigert, werpt zijn ruiter af en die wordt ernstig gekwetst, je zal daar maar staan met je flitser en nadien de verzekering horen claimen dat het paard schrok van de flits en daarom steigerde...
        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
          als de iso hoog staat, de diafragmaopening weid open staat, en de sluitertijd lang is en de brandpuntafstand ook lang is ... allemaal zaken die haalbaar zijn met de 70-200VR .. dan gaat de flits toch nog heel ver reiken .. en als de flits niet ver reikte .. de SB800 geeft ook nog een AF-assist functie
          De SB600 heeft een richtgetal van 30 bij 35mm, voor zover ik heb kunnen nagaan neemt dat toe tot een richtgetal van 50 bij 85mm (verder zoomt het ding niet mee). Bij f/2.8 betekent dat een afstand van 50/2.8 = een kleine 18 meer. Nu valt licht ook nog eens kwardratisch af, dat wil zeggen: bij een verdubbeling van de afstand houdt je slechts 1/4 van het licht over. Dat betekent in de praktijk dat je voor een verdubbeling van je flitsbereik naar een 4 keer zo hoge gevoeligheid moet. Op 1600 ISO derhalve heb je met die SB600 dus een maximaal bereik van 200/2.8 = 71 meter. Je sluitertijd doet natuurlijk niet terzake - we zijn immers aan het flitsen met een doel; beweging bevriezen bijvoorbeeld.

Ow ja, een SB800 heeft vast een iets hoger richtgetal... maar heel veel zal dat nou ook weer niet schelen. Een AF-assist reikt daarbij meestal veel minder ver dan de flitser zelf...

Het valt mij ook iedere keer weer op dat mensen met compactcameraatjes in het publiek zitten die er lustig op los flitsen met een intern flitsertje (richtgetal 6 tot 12 ofzo...). Die komen dan thuis en zien op hun foto's keurig verlichte achterhoofden van de toeschouwers voor ze denk ik

Hoe zinvol is flitsen dus in zo'n zaal? Dat hangt dus af van hoe dicht je bij je object mag en kunt komen. Flitsen bij het gemiddelde sportevenement in een sporthal is zinloos en bij ISO1600 of f/2.8 kun je ook zonder flits nog een heel eind komen. Kortom, mijn eerste indruk: zinloos.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk
            kijk maar eens op de TV bij een wedstrijd, het verbaast mij dan hoeveel flitsen je ziet vanaf de tribune???.
            grt,bouk.
            Dat is ook logisch, de meesten gebruiken hun cam op automatisch. De cam zal natuurlijk gaan flitsen, maar dat draagt NIETS bij tot de foto... Dus Bouk, niet alles geloven wat je op televisie ziet
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

In de zaal waar Noliko speelt is het haalbaar om zonder flits te werken.
              Je hebt dan wel een f2.8 lens nodig (70-200 of 80-200), een ISO van +/_ 800, in RAW trekken en een stopke onderbelichten. Alleszins ervoor zorgen dat je een sluitersnelheid hebt van minstens het dubbele van je brandpuntafstand. Voorbeeld: 80mm = 1/160; 200 mm = 1/400.
              Let wel op 200 mm is je scherptediepte met f2.8 erg klein. Ik trek meestal in een sporthal op f4 en 80 mm om een aanvaardbare DOF te krijgen. Ik zet ook mijn AF op C ipv S. Bij Volleyball zou je nog kunnen fixeren op de netrand nabij de positie 4.
              In Nikon Capture kan je dan deze stop terug corrigeren en de foto's zijn dan méér dan aanvaardbaar.

Patrick
              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Bedankt voor de snelle reactie en de duidelijke technische toelichting.

Nog een vraagje :

Die AF-C functie bij Nikon = AI Servo bij Canon ?
                :::: Canon :::: 1D MkII N
                :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
                :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                  Nu valt licht ook nog eens kwardratisch af, dat wil zeggen: bij een verdubbeling van de afstand houdt je slechts 1/4 van het licht over. Dat betekent in de praktijk dat je voor een verdubbeling van je flitsbereik naar een 4 keer zo hoge gevoeligheid moet.
                  Joost,

Dit is imo niet helemaal waar. Het is uiteraard correct als er niets aan de lens-instellingen veranderd maar meestal, als je verder wilt gaan, zul je ook een grotere brandpuntsafstand gebruiken(zomen of andere prime). Nu zijn de meeste van die high-end filtsen(SB600-SB800-SIgma) zoomflitsen, waardoor ze het flitslicht, naarmate je een hogere brandpuntsafstand hebt, meer bundelen en dus wel verder geraken.
                  Dus als je met 50mm, 20m wil geraken, heb je inderdaad 4 maal meer licht nodig dan je bij 50mm op 10m nodig hebt. Maar dit is niet het geval als je bij de 20m een 100mm lens of zoom gebruikt.

Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                    Nu zijn de meeste van die high-end filtsen(SB600-SB800-SIgma) zoomflitsen, waardoor ze het flitslicht, naarmate je een hogere brandpuntsafstand hebt, meer bundelen en dus wel verder geraken.
                    Dus als je met 50mm, 20m wil geraken, heb je inderdaad 4 maal meer licht nodig dan je bij 50mm op 10m nodig hebt. Maar dit is niet het geval als je bij de 20m een 100mm lens of zoom gebruikt.
                    Dat had ik al verrekend:
                    De SB600 heeft een richtgetal van 30 bij 35mm, voor zover ik heb kunnen nagaan neemt dat toe tot een richtgetal van 50 bij 85mm (verder zoomt het ding niet mee).
                    De SB600 had ik als voorbeeld genomen en die zoomt niet verder dan 85mm. Ik heb het niet nagekeken (heb geen Nikon spulletjes) maar vermoed dat de SB800 ook niet (veel) verder meezoomt. Pak je een langer objectief dan de maximum zoom van je flitser, dan verlicht je dus een deel van de scene die je niet terugziet in je foto. De rest van het verhaal gaat uit van een andere afstand, niet een langere brandpuntsafstand.

Comment

DIk heb het niet nagekeken (heb geen Nikon spulletjes) maar vermoed dat de SB800 ook niet (veel) verder meezoomt.
                      De SB-800 zoomt tussen 24 en 105 mm.

Ik denk eigenlijk niet dat er rekening gehouden wordt met de cropfactor van de camera... Heeft iemand daar precieze informatie over?

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zuiderbuur
                        Bedankt voor de snelle reactie en de duidelijke technische toelichting.

Nog een vraagje :

Die AF-C functie bij Nikon = AI Servo bij Canon ?
                        Ik moet het antwoord schuldig blijven. In elk geval als "servo" voor continue scherpstellen staat is dat inderdaad hetzelfde. Let wel dat je na het half indrukken niets meer aan de compo kunt doen omdat de scherpstelling mee-evolueert. Vandaar mijn suggestie op de netrand of antenne scherp te stellen en dan je kadrage kiezen. Op mijn site bij sport heb ik 2 foto's getrokken van volleyball-jeugd. Het licht is in de betrokken sporthal slechter dan die van Maaseik of Bree igv Europese wedstrijden.
                        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                          Ik denk eigenlijk niet dat er rekening gehouden wordt met de cropfactor van de camera... Heeft iemand daar precieze informatie over?
                          Toch maar even de handleiding van de SB800 gedownload. Daar staat het niet keihard in genoemd, maar wel dat het ding meezoomt met het objectief. Ik denk dus dat we moeten concluderen dat de SB800 geen rekening houdt met de cropfactor. Bij Canon is dat wel het geval bij de 580EX in combinatie met een E-TTL II toestel.

Comment

Working...
                          X