Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitshulp Gevraagd Speedlite 550EX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitshulp Gevraagd Speedlite 550EX

Allereerst hallo allemaal ik ben jeroen uit almere en ben in het bezit van een Eos 300d waar ik gister een Speedlite 550EX bijgekocht hebt maar die flitser is zo uitgebreid dat het mij niet lukt om goed belichte fotos te krijgen dus ik zal vast iets fout doen,

Ben bezig geweest op mijn 300d met de 550EX ik heb de flitser op auto staan ETTL.Heb aardig wat fotos geschoten in de M stand van mijn 300d.Heb sluitertijd genomen van 1\200 en F5.6(ISo varierend van 100 tot 400)Heb ook een omnibounce bij de flitser.De fotos die ik net gemaakt hebt geven aan in mijn eos 300d in dat grafiekje dat ze niet volledig belicht zijn hoe kan dat?
    Met omnibounce waren ze slechter belicht dan zonder en direct flitsen met of zonder omnibounce gaf het slechtste resultaat,indirect flitsen lijkt iets beter te gaan maar niet wat ik gehoopt had.Iso verhogen tot 400 hielp ook niets...

Als jullie een idee hebben hoor ik het graag

Re: Flitshulp Gevraagd Speedlite 550EX

Probeer eens om de flitsbelichtingscompensatie* 1/3 of 2/3 op te schroeven, dat moet ik bij de 580EX meestal ook doen.
    (*= Flash Exposure Compensation voor het geval je geen nederlandstalige handleiding hebt )

Als de afstand te groot is, dan lukt het natuurlijk ook niet, maar dan zou je wel een verschil moeten zien tussen iso 100 en iso 400. Omdat dit niet het geval is, denk ik dat je eens met de flitsbelichtingscompenstie moet spelen. Bij mijn 300D waren de foto's ook geregeld onderbelicht wanneer ik de externe (Sigma) flitser gebruikte. Ik denk dat ze bij Canon iets te voorzichtig zijn met de lichtmeting wanneer er een flitser gebruikt wordt, om toch zeker niet te overbelichten.
    Maar met een flits waarmee je wat meer instelmogelijkheden hebt, is dat heel simpel aan te passen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Kijk daar heb ik iets aan ga er meteen mee aan de slag....
      Nog meer tips

Ik maak mijn binnen fotos savonds bij slecht licht altijd op Iso 100 F5.6 sluitertijd 1\200 is dit goed of kan ik beter een andere instelling nemen?

En wanneer is het handig om die Omnibounche te gebruiken?
      Alleen bij direct flitsen of ook bij indirect?

Bedankt hoor

Comment

je flits zal eigenlijk vooral het onderwerp belichten. Is dat goed belicht ? De achtergrond zal bij sterk flitsen veel donkerder zijn, je flits kan nu eenmaal niet overal komen.

Post evt eens een fotootje, dat zegt meer dan een beschrijving
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroni
          Kijk daar heb ik iets aan ga er meteen mee aan de slag....
          Nog meer tips

Ik maak mijn binnen fotos savonds bij slecht licht altijd op Iso 100 F5.6 sluitertijd 1\200 is dit goed of kan ik beter een andere instelling nemen?

En wanneer is het handig om die Omnibounche te gebruiken?
          Alleen bij direct flitsen of ook bij indirect?

Bedankt hoor
          De omnibounce zet ik er altijd op als het onderwerp niet te ver weg is (met die omnibounce verlies je vrij veel licht, en dan kan je niet zo ver meer flitsen).

Door de iso te verhogen zal het zwakke licht mee de foto belichten, en wordt de achtergrond niet helemaal zwart.
          Bij niet bewegende onderwerpen, en wanneer je met een niet al te lange lens werkt, dan mag je de sluitertijd ook wel op 1/60 - 1/100sec zetten. Dat zorgt er ook voor dat de achtergrondverlichting wat meer te zien is.
          Het diafragma kies je toch naargelang de gewenste scherptediepte (en scherpte van de lens zelf), die keuze is dus ook afhankelijk van wat je wil fotograferen.

Je kan dus heel veel veranderen door de iso, sluitertijd en het diafragma aan te passen. Door te experimenteren weet je wat de beste instellingen zijn om een bepaald effect te bereiken. Het is niet mogelijk om een standaard-instelling voor te stellen die in alle situaties voldoet.
          BD0338BE

Comment

Okee bedankt ik kan dus beter mij binnenfotos maken met bv F5.6 en Sluitertijd bv 1\125 dan word de achtergrond lichter dan met 1\200?

Bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroni
              Okee bedankt ik kan dus beter mij binnenfotos maken met bv F5.6 en Sluitertijd bv 1\125 dan word de achtergrond lichter dan met 1\200?

Bedankt
              Dat geeft in de meeste gevallen mooiere foto's dan op 1/200.
              Een paar maanden geleden heb ik foto's gemaakt op een modeshow, en toen heb ik de camera (met de Sigma 18-50 f2,8 EX DC) ingesteld op 1/100sec, f5,6 en iso 200 (en een deel op iso400 om te testen). Volgende keer zou ik de sluitertijd net iets korter nemen (1/125sec) omdat er een paar foto's bijzitten met lichte bewegingsonscherpte. De bewegingen zijn wel niet zo snel op een modeshow, dus moet de sluitertijd niet zo heel kort zijn.
              Het hangt dus af van het onderwerp dat je fotografeert, welke sluitertijd er nodig is. Bij langere sluitertijd zal het omgevingslicht het best te zien zijn, maar soms moet je de actie toch kunnen bevriezen.
              BD0338BE

Comment

Dank je wel hoor alweer een super tip...
                Zijn er mensen die nog meer tips hebben voor de flitser ik gebruik alleen de TTl functie met flitscompensatie voorderest niks...is dat voldoende of zijn er nog speciale functies die beter zijn om te gebruiken

Bedankt

Comment

Eerst dit instuderen : http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                    Dat is wel een flinke cursus .

Flitsen is dus niet zo simpel, er komt heel wat bij kijken .
                    BD0338BE

Comment

Nog meer cursussen betreft digitale fotografie?
                      Zou wel een echte fotografie cursus willen doen inclusief het flitsen,

Wie weet er een mooie Cursus?
                      Het liefst in het nederlands.

Bedankt weer,
                      (wat een superforum zeg helemaal top)

Comment

Toch nog problemen hoop op nog wat tips...
                        Wanneer ik savonds thuis fotos maak binnen,met de instelling van F5.6 en 1\200 en Wisselende Iso instellingen blijven ze onderbelicht zelfs met de flitscompensatie op 2\3 ik moet er wel bij zeggen dat ik een omnibounche gebruik.Flitsafstand is maximaal 1 meter

Hoop weer op wat hulp
                        Bedankt mensen

Comment

Working...
                        X