Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Amateur-"studio"?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Amateur-"studio"?

Hoi Allemaal,

Ik ben tot de conclusie gekomen dat mensen fotograferen echt wel mijn ding is! Nu zou ik graag wat portretten willen maken met mijn 20d!

We hebben hier thuis een grote hangar (magazijn), en daar wil ik mijn mini-amateur-studio in bouwen.
    Gewoon een groot wit doek van onder tot boven, wat simpele accessoires als een zitzak of een rieten stoel, enkele halogeenlampen en hupsa!

Maar zie ik iets over het hoofd?
    En met wat kan ik het best de muur en vloer wit maken? En stoffen doek, of een plastick doek?
    En waar vind ik dit aan een betaalbare (studenten-)prijs?

Voor de rest zijn alle tips (en modellen :P) welkom

Re: Amateur-"studio"?

over het doek :

plastiek zal meer reflecteren/blinken dan een stoffen doek ...
    iMac G5 - MacBook Pro - Nikon D70
    AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G - 70-300 f/4-5.6D - 80-200 f/2.8D - SB-600
    BD0476BE

Knowing when to press the button is Good.
    Knowing WHY to press the button is Better.

Comment

misschien wat zoeken in het forum op diverse termen.
      Dit is al uitgebreid aanbod geweest vroeger.
      vb http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=studio+zelf
      Ik heb zin om een occasionele fotostudio in te richten. Dit wil zeggen, zo nu en dan wil ik wel eens iemand in mijn amateurstudio fotograferen maar eigenlijk vind ik buitenfotografie nog altijd leuker. Kan iemand mij een minimum-configuratie geven? Ik zie hier wel heel leuke en (semi-) professionele setups staan maar zo'n groot

Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

Comment

Bedankt voor het antwoord!

Comment

Als je van die halogeen bouwlampen wil gebruiken, span er dan wit spinakernylon voor. Geeft een mooier resultaat. Hou wel afstand want die lampen worden heet en de boel moet niet in brand vliegen.
          Gegroet Auke
          Nikon en wat toebehoren

http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

Comment

ik denk dat je met een SB800 + 2x een SB600 (in geval dat je met Nikon werkt) beter resultaat zult boeken dan met bouwlampen ... maar als je echt met bouwlampen wilt werken, investeer dan in lampjes met een zo hoog mogelijke kevin waarde .. de gewone zijn amper 2000 tot 2500 kelvin .. daglicht is 5500 kelvin

Comment

hier vind je wel goedkope daglichtlampen met wat accesoires. Geloof me, die bouwlampen doe je toch weg na een tijd. Nog een voordeel is dat daglichtlampen niet heet worden. Je kan ervoor hange wat je wilt, ookal ben je een uur aant werk.

Comment

Zelf heb ik ook zo'n hoekje ingericht, met doek. Dit heb ik vooral beroepshalve gedaan om materiaal te fotograferen.

Naast 2 flashes, die ik met infrarood aanstuur en gericht op witte zijmuren en zodoende voldoende difuus licht geven, heb ik ook nog een wit doek opgehangen van 5 m breed op een rol (met een lengte van meer dan 10 meter).

Plastiek reflecteert inderdaad fenomenaal. Stof heeft de neiging nogal snel te gaan drapperen. Daarom heb ik getest en gekozen voor schilderijdoek, dat ik haal bij een vriend die dit maakt. Alle breedtes voorhanden, en als je even zoekt in hun afdankertjes (met minimale schade die niet zichtbaar is in fotografie, maar wel storend is als schilderijdoek) vind je al snel iets voor een schappelijk prijsje. Het doek (canvas) is wit, reflecteert niet, en ik weet van hem dat nogal wat fotografen dit ook gebruiken en zelf erop gaan schilderijen om een achtergrond te bekomen (effen in een andere kleur spuiten, of licht artistieke achtergronden).

Indien interesse kan ik je wel via een privé-berichtje zijn adres laten geworden. Waar elders dan in Zuid-West-Vlaanderen vind je textiel...
                Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
                En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                  hier vind je wel goedkope daglichtlampen met wat accesoires. Geloof me, die bouwlampen doe je toch weg na een tijd. Nog een voordeel is dat daglichtlampen niet heet worden. Je kan ervoor hange wat je wilt, ookal ben je een uur aant werk.

Thx !
                  Maarten, kan je anders nog wat advies geven ?
                  Vb voor welk wattage dat je best gaat ? 75 lijkt mij een beetje weinig of niet ?
                  Ik heb ook (nog) een loempe vraag.
                  Men zegt vaak een doek te gebruiken om het licht diffuus te maken. Ik ben helemaal niet handig. Dus op welke PRAKTISCHE manier hang je zo'n doek dan op (en best ook wat verplaatsbaar). In mijn werkruimte heb ik witte muren die ik kan gebruiken voor nudes wanneer ze rechtstaan. Maar voor liggende poses heb ik daar te weinig plaats en zou ik ze moeten verplaatsen. Dus dat doek gaat best mee met de lamp. Of weet je een goedkoop parapluutje?

...
                  Heel wat vraagjes.
                  Merci al.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                    Thx !
                    Maarten, kan je anders nog wat advies geven ?
                    Vb voor welk wattage dat je best gaat ? 75 lijkt mij een beetje weinig of niet ?
                    Ik heb ook (nog) een loempe vraag.
                    Men zegt vaak een doek te gebruiken om het licht diffuus te maken. Ik ben helemaal niet handig. Dus op welke PRAKTISCHE manier hang je zo'n doek dan op (en best ook wat verplaatsbaar). In mijn werkruimte heb ik witte muren die ik kan gebruiken voor nudes wanneer ze rechtstaan. Maar voor liggende poses heb ik daar te weinig plaats en zou ik ze moeten verplaatsen. Dus dat doek gaat best mee met de lamp. Of weet je een goedkoop parapluutje?

...
                    Heel wat vraagjes.
                    Merci al.
                    Er staat een set van 2 lampen met statief (150w), deze geven redelijk wat licht, maar als je een paraplu of softbox gaat gebruiken ga je er weinig aan hebben. Voor bij te lichten daarintegen zijn ze wel handig. Ik raad eerder de 400watt lampen aan.

hier staan ook softboxen, deze kunnen als difussor dienen, zodat het licht gespreid word, net als bij een paraplu, een goedkoper alternatief is een stuk kalkpapier ervoor hangen. Deze lampen worden toch niet heet. Ga je veel op verplaatsing, en wil niet je niet al teveel afbreken en opbouwen is dit ook handig en universeel ! -> paraplu

verder hang ik meestal de doeken op aant plafont met een nietjes pistool, maar daarvoor heb je en houte balk nodig die aan het plafont is bevestigd. Voor op locatie heb ik zo iets

Let wel op bij het kopen van een softbox dat deze geschikt is voor de mount van de lamp!!

Comment

Uiteraard weet je dat je best studioflitsers gebruikt. Deze zijn tegenwoordig niet zo heel duur meer. Daar bezig je dan wel een lichtmeter (flitsmeter) voor. Maar aangezien je nu digitaal onmiddelijk je resultaat kan beoordeln is dit te omzeilen.
                      Zelf gebruikte ik als doek "balenkatoen" wat 5 eur per lopende meter kost (2.5 m breed), dat stak ik met textielverf in de wasmachiene en kreeg vaak toffe resultaten. Uiteraard is dit als achtergronddoek bedoelt.
                      Met van dat schuimpapier waarmee ze vaak tv's en dergelijke gebruiken kan je ook heel goed difusors maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jambo
                        Wit doek
                        @Jambo, ik heb gemaild naar die winkel. En hun prijs valt goed mee, maar hun weten niet wat ik nodig heb, dus willen ze alleen verkopen, als ik het ga halen. En Eksel - waregem is niet echt een verplaatsing die ik wil doen voor 50 vierkante meter!
                        Toch bedankt voor de tip!

Comment

Ik heb ook een vraag die hier hopelijk wel bij past. Mijn vriendin is kledingontwerpster en maakt daarvoor regelmatig foto's van modellen in haar kleding (zie als voorbeeld foto's van haar collectie uit 2005 op http://www.nicolienfiere.com ) . Professionele verlichting e.d hebben we nog niet echt. Dus ik ben een beetje aan het rondkijken en het forum hier aan het doorlezen.

Ik denk dat we beginnen met 2x 300Ws aan te schaffen, als ik zo hier lees moet dat voldoende zijn. Maar kun je hier dan beter paraplu's bij kopen of bv. 2x een softbox van 60x 90?

Comment

softboxen geven veel zachter licht, en ik zou die dan ook gebruiken als hoofdlicht. De meeste flitssets worden trouwens ook verkocht met standaard al een softbox. Als je full-body gaat schieten, koop een zo groot mogelijke softbox die geven het beste resultaat.
                            Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EdwinH
                              Ik denk dat we beginnen met 2x 300Ws aan te schaffen, als ik zo hier lees moet dat voldoende zijn. Maar kun je hier dan beter paraplu's bij kopen of bv. 2x een softbox van 60x 90?
                              Ik heb een tijd met drie 500watt lampen gewerkt maar zelfs met 2,8 en 1,8 objektieven is dat toch te weinig licht.
                              Advies: geef niet te veel uit aan bouwlampen want uiteindelijk ga je toch studio flitsers willen hebben en ander advies: pas op softbox + bouwlamp= BRANDGEVAAR

Comment

Working...
                              X