Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Amateur-"studio"?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Amateur-"studio"?

Ik heb een tijd met drie 500watt lampen gewerkt maar zelfs met 2,8 en 1,8 objektieven is dat toch te weinig licht.
    Advies: geef niet te veel uit aan bouwlampen want uiteindelijk ga je toch studio flitsers willen hebben en ander advies: pas op softbox + bouwlamp= BRANDGEVAAR
    Bedankt voor het advies tot zo ver, maar even voor de duidelijkheid, ik wil dus twee studioflitsers van 2x 300 aanschaffen en niet 2 bouwlampen
    Sorry voor de verwarring, maar dat heb je je als niet-kenner net niet helemaal de juiste termen gebruikt
    Last edited by EdwinH; 20 december 2005, 18:54.

Comment

Die ga ik vandaag ook bestellen, Falcom eyes DE-300b. leuke prijs hier in Nederland 569,-.
      Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Zelf ben ik ook nog niet zo thuis in studiofotografie. Ik werk nu met twee flitsers 550EX die ik aanstuur met infrarood. Dit biedt mij het voordeel om vlug op locatie (beroepshalve, maar niet als beroepsfotograaf) steunverlichting te steken.
        Dit gebruik ik ook 'mijn studio' (groot wit doek).

Soms denk ik echter dat een vaste installatie misschien wel eens beter zou zijn, alleen wil ik hieraan ook niet te veel geld spenderen, en ik weet begot niet hoe ik hieraan begin. Hoe sterk zijn die vaste flitsers, moet een softbox, of werk ik met paraplus. Hoe worden die flitsers aangestuurd, met een kabel, en zitten hier dan verdeeldozen bij als je een set koopt.

Wat is met andere woorden een minimale configuratie, en aan wat moet je allemaal denken als je eraan begint. Wanneer moet ik bang zijn iets te licht besteld te hebben voor een ruimte van toch wel 4 meter breed. Ik gebruik het dus niet om een bloempje te fotograferen of enkel een persoon, maar wel voor meubilair. Reageren die flitsers op het fototoestel EN lens, of is dit manueel werk. Met andere woorden, krijgen die flitsers informatie mee van de body en lens bij het afgaan? Zijn vaste flitsers sterker dan een 550EX? En hoe sterk dempt een softbox of een paraplu de lichtbundel?

Misschien een paar tips om te kunnen starten. Ik hoop hiermee mijn algemeen beginnersprobleem een beetje duidelijk gemaakt te hebben.
        Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
        En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

Comment

Die ga ik vandaag ook bestellen, Falcom eyes DE-300b. leuke prijs hier in Nederland 569,-.
          Klopt ik denk er ook aan die te bestellen. Enig nadeel is dat er maar een softbox bij zit van 60x60. En zoals hierboven is geadviseerd zou voor het verlichten van een compleet model een grotere softbox beter zijn.....

Comment

Studiowerk is nu niet bepaald mijn ding, maar voor de liefhebbers :

Is mss wel voor iemand interessant.
            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jambo
              Zelf ben ik ook nog niet zo thuis in studiofotografie. Ik werk nu met twee flitsers 550EX die ik aanstuur met infrarood. Dit biedt mij het voordeel om vlug op locatie (beroepshalve, maar niet als beroepsfotograaf) steunverlichting te steken.
              Dit gebruik ik ook 'mijn studio' (groot wit doek).

Soms denk ik echter dat een vaste installatie misschien wel eens beter zou zijn, alleen wil ik hieraan ook niet te veel geld spenderen, en ik weet begot niet hoe ik hieraan begin. Hoe sterk zijn die vaste flitsers, moet een softbox, of werk ik met paraplus. Hoe worden die flitsers aangestuurd, met een kabel, en zitten hier dan verdeeldozen bij als je een set koopt.

Wat is met andere woorden een minimale configuratie, en aan wat moet je allemaal denken als je eraan begint. Wanneer moet ik bang zijn iets te licht besteld te hebben voor een ruimte van toch wel 4 meter breed. Ik gebruik het dus niet om een bloempje te fotograferen of enkel een persoon, maar wel voor meubilair. Reageren die flitsers op het fototoestel EN lens, of is dit manueel werk. Met andere woorden, krijgen die flitsers informatie mee van de body en lens bij het afgaan? Zijn vaste flitsers sterker dan een 550EX? En hoe sterk dempt een softbox of een paraplu de lichtbundel?

Misschien een paar tips om te kunnen starten. Ik hoop hiermee mijn algemeen beginnersprobleem een beetje duidelijk gemaakt te hebben.
              Ja, ik zit eigenlijk in dezelfde situatie en zet met veel dezelfde vragen . Ik dacht eerst voor bouwlampen te gaan maar iedereen raadt dat toch wat af omdat je ze toch wegdoet.
              Ik heb een D70 en een flits SB600. Ik hoop dat ik die flits kan 'herbruiken' voor dit werk. Ik had graag een minimale opzet voor modellenwerk.

Ik dacht vb aan 1 lichtbron (die SB600).Ik heb in de ruimte witte muren dus de zijmuur kan ik inzetten als reflector. Maar ik weet niet hoe ik die SB600 dan moet aansturen en of ik daar een softbox kan op aansluiten enzo ?

Dit dus allemaal voor een beginnersset met een 'nominale' kwaliteit want ik weet niet of modellenwerk mijn ding zal zijn. Graag wat advies.

Comment

Vandaag bij Konijnenberg geweest, en die hebben redelijk geprijsde flitsers staan van Jinbei die er naar mijn mening kwalitatief degelijk uitzien, en die best scherp geprijsd zijn.

250ws € 549
                400ws € 675
                500ws € 775
                600ws € 995
                800ws € 1295
                1000ws € 1495
                1200ws € 1695
                Groet,
                Paul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EdwinH
                  Klopt ik denk er ook aan die te bestellen. Enig nadeel is dat er maar een softbox bij zit van 60x60. En zoals hierboven is geadviseerd zou voor het verlichten van een compleet model een grotere softbox beter zijn.....
                  Klopt, daarom heb ik ook die 60x60 laten vallen en met een kleine meerprijs grotere gekocht!
                  Een nog mooiere oplossing die volgens mij niet zoveel mensen gebruiken is de alleen het frame van een 5 in 1 reflexiescherm bv te gebruiken voor een flitser, als je een scherm van 107 hebt, zoals ik, heb je al een mooie softbox. Natuurlijk heeft dit voordelen en nadelen. Grote voordeel is dat je de afstand tussen het scherm en de flitser zelf kan bepalen. Nadeel dat je een statief met het scherm erop hebt en daarachter een statief met de flitser. Maar het werkt heel mooi, ik ken een paar goede fotografen die nooit anders werken.
                  Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulR1
                    Vandaag bij Konijnenberg geweest, en die hebben redelijk geprijsde flitsers staan van Jinbei die er naar mijn mening kwalitatief degelijk uitzien, en die best scherp geprijsd zijn.

250ws € 549
                    400ws € 675
                    500ws € 775
                    600ws € 995
                    800ws € 1295
                    1000ws € 1495
                    1200ws € 1695
                    Ik hoor er alleen maar goede verhalen over, het nadeel vind ik echter wel, NIEMAND anders verkoopt Jinbei. Nergens te krijgen belgie niet Nederland niet. En dat vond ik verontrustend. Maar ik het er mee gewerkt en zijn erg goed !

Comment

Je kunt met 1 flitser beginnen, eventueel een reflexiescherm om de schaduwkant op te lichten. Ik zou altijd met softboxen werken, dit geeft mooi zacht, egaal licht. Deze flitser kan dan met een kabel, via een klein blokje op je flitschoen op je camera aangesloten worden of draadloos infrarood of Radio.
                      Heb je 2 flitsers dan zit meestal in de 2de flitser een ingebouwde slave die automatisch af gaat als de eerste flitser (gestuurd door je camera) afgaat. Of er zit een sync-kabel bij die flitser 1 en 2 met elkaar verbind.
                      Flitsers zijn er in verschillende sterkten, uitgedrukt in ws (Watt/Sec) hoewel hier wat verschillen inzitten tusen merken onderling. Daarom wordt er ook meestal het richtgetal meegegeven. bijvoorbeeld 64.
                      150 ws ik goed bruikbaar voor portret, 300-400 ws perfect om een heel model uit te lichten. 600 ws voor meerdere modellen, of grotere objecten.

Flitsers werken manueel, je stelt ze in op bijvoorbeeld half vermogen, idealiter meet je dan met je flitsmeter 2cm van het opervlakte vna het te fotograferen object en je flitsmeter zal dan aangeven bij F8. Dan stel je je camera in op ISO 100, 1/125,F8 en je hebt een mooi belichte foto. Zonder flitsmeter moet je dus aan de hand van de histogram op de digi. cam kijken of je diafragma moet aanpassen.
                      Het richtgetal/ Guide Nr van een 550EX is 50 geloof ik, een 300 ws flitser heeft richtgetal 64. Maar door een grote softbox te gebruiken geeft hij vooral veel zachter licht en goed verspreid. Het licht komt van een opervlakte van 100x100 cm, Dus dit geeft ander licht dan een 550EX met een opervlakte van 12x6 cm ongeveer. De softbox dempt natuurlijk ook het licht, ik heb geen idee hoeveel, zal het eens meten.

Comment

Even wat punten op de I...
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ranon
                        Flitsers zijn er in verschillende sterkten, uitgedrukt in ws (Watt/Sec) hoewel hier wat verschillen inzitten tusen merken onderling.
                        De sterkte van studioblokken wordt aangegeven in Ws, vermogen maal tijd. Watt x seconde dus, niet Watt/sec. In principe kun je zeggen: een 500Ws flitser geeft net zo veel licht af als een ideale continue lamp met een vermogen van 500W gedurende 1 sec. Of eentje van 250W in 2 sec. Daarbij rekenen we even met de energie die effectief in het licht beschikbaar is; niet met het opgenomen vermogen van de lamp.

Daarom wordt er ook meestal het richtgetal meegegeven.
                        Meestal juist niet en moet je er flink naar zoeken... het richtgetal is bij een studioflitser ook een heel vervelend getal omdat die beinvloed wordt door alle mogelijke attributen. Immers, het richtgetal van een normale reportageflitser wordt gegeven als diafragma * afstand, onder omstandigheden die inherent zijn aan het ontwerp van de flitser (ergo, bij een bepaalde lichthoek, filmsnelheid, objectief etc). De grap van een studioflitser is nou juist dat je het ding helemaal kunt aanpassen aan jouw eisen. Een andere reflector, een andere flitsbuis, schuurdeuren, softboxen, paraplu's enz. beinvloeden allemaal de hoeveelheid licht die effectief beschikbaar is.

Overigens verschilt ook het begrip "richtgetal" per fabrikant. Zo specificeren Canon en Metz bijvoorbeeld richtgetallen van hun reportageflitsers bij een beeldhoek behorende bij een 105mm kleinbeeld objectief, Nikon gebruikt 35mm als referentie en Minolta zet in op 85mm. Onderling vergelijkbaar? Nou, nee dus

De softbox dempt natuurlijk ook het licht, ik heb geen idee hoeveel, zal het eens meten.
                        Reken maar op een paar stops, afhankelijk van het ontwerp van je softbox, het formaat, het gebruikte materiaal en of je intern nog allerlei diffusors hebt toegevoegd.

Comment

Dag beste collega's,

Ik heb dus een flits Nikon SB600 die zich laat aansturen als slave (zoveel weet ik ervan). Kan ik deze flits gebruiken voor modellenwerk of is dit complete nonsens? Ik gebruik een Nikon D70.
                          Ik zou graag het budget beperkt houden dus als dit zou kunnen zou dit natuurlijk ideaal zijn als startup.

Bedankt !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ranon
                            Ik hoor er alleen maar goede verhalen over, het nadeel vind ik echter wel, NIEMAND anders verkoopt Jinbei. Nergens te krijgen belgie niet Nederland niet. En dat vond ik verontrustend. Maar ik het er mee gewerkt en zijn erg goed !
                            Dat komt omdat Konijnenberg ze zelf importeerd.
                            Groet,
                            Paul

Comment

met één SB800 + 2x SB600 en extra softboxen voor je flitsers heb je een mobiele studio .. maar wel zonder instellicht .. dus moeilijk om je schaduwen te controleren. je kan natuurlijk via de strobe functie een idee krijgen van de schaduwen, maar 't blijft behelpen

uiteraard ideaal voor die plaatsen waar je met een gewone studio geen foto's kan maken .. en zoveel lichter om mee te nemen (nu ja, 3 statieven zal je toch nog nodig hebben om 3 flitsers te plaatsen)

met een D70 of D200 kan je dan draadloos zonder de interne flits te laten afvuren de 3 flitsers iTTL gebruiken .. op een andere cam kan je de optionele draadloze flits sturing gebruiken

Comment

Wat voor statief gebruik je dan om zowel een flitser als een softbox of paraplu op te monteren?

Comment

Working...
                                X