Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

580EX en cropfactor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 580EX en cropfactor

Volgende de handleiding van de 580EX houdt deze flits rekening met de cropfactor. Bij compatibele camera's zou er zo'n icoontje in de rechterbovenhoek van het LCD scherm moeten verschijnen.

Wanneer deze nu op mijn 20D gezet (toch compatibel dacht ik) verschijnt dit icoontje niet.

Is de 20D toch niet compatibel? Is er een probleem met 580EX? Heeft iemand nog dit probleem, of juist niet?

Re: 580EX en cropfactor

De 20D is compatibel met E-TTL II, dat klopt. Een eventuele reden waarom de 580 zich niet correct aan de crop factor aanpast, is dat je misschien een lens gebruikt die niet in staat is de focusafstand door te geven aan de body. Dat kan je wellicht zien in de exif header.

Ik weet helemaal niet zeker of dit invloed heeft op het gedrag van de flitser hoor, maar ik weet wel dat E-TTL II de focusafstand als parameter gebruikt om de flash output te bepalen. Het is maar een ideetje...

Verder zou ik mij daar helemaal geen zorgen over maken. Crop factor of niet, de flitsintensiteit zal er niet minder goed door zijn. Theoretisch zou je alleen een klein stukje meer flitsbereik kunnen hebben doordat de flits een smallere hoek kan aanhouden als hij de cropfactor kent, maar dat zal je in de praktijk alleen merken als je echt op de grens van de capaciteit van de flits zit.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Probeer het met 17-40, dus je kan wel eens gelijk hebben. 580EX begint in principe maar vanaf 24.
      Aan de andere kant, brandspuntafstand van de lens heeft toch niets met grootte van de sensor te maken?

Comment

Ik heb nog niet op dat icoontje gelet , maar de 580EX wekt prima samen met de 20D en al mijn lenzen (Sigma 18-50 f2,8 EX DC ; Tamron 28-75 f2,8 ; Sigma 70-200 f2,8 ; Sigma 150mm macro ; Canon 100-400L).

Voor breedhoek zet je er best wel een Omnibounce op, of zet de groothoekadapter (diffuus plaatje dat je kan uittrekken en draaien) voor je flitser. Dan zijn de hoeken ook belicht vanaf een lens van 14mm.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Het icoontje is alleen zichtbaar als je op 0 graden en -7 graden staat. en alleen in 0 graden horizontaal.

Voor de rest, prachtig ding...
          -=- Light is the key...

Comment

Hehe, gevonden. Blijkbaar moet de camera eerst eens op 'volautomatisch' staan.
            Dan verschijnt dat icoontje, en daarna kan je de instellingen zetten hoe je wil.
            Bon, dat is er in ieder geval ene die ik niet zal vergeten.

Comment

Working...
            X