Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peak Design Travel carbon statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Je moet in de boekskes eens kijken als een beroemd fotograaf op stap gaat.
    Dunne pootjes hebben die niet, een stevig statief maar licht in vergelijking met een aluminium hebben die gasten bij.
    Velen vergeten ook dat de aarde constant beeft, en ik zeg dat niet om te lachen hoor.
    Dat betwijfel ik ook niet, maar dat is die mannen hun job...

    En die benvende aarde kan ik bevestigen... in dat kader wat doen we met de IS-stand in zo een geval op een Wimberley?
    Groeten,
    Fabrice,
    Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Je moet in de boekskes eens kijken als een beroemd fotograaf op stap gaat.
      Dunne pootjes hebben die niet, een stevig statief maar licht in vergelijking met een aluminium hebben die gasten bij.
      Velen vergeten ook dat de aarde constant beeft, en ik zeg dat niet om te lachen hoor.
      Van dat continu trillen ben ik op de hoogte en is idd niet te onderschatten.
      Maar wat doen we het best met de IS-schuifregelaar op een Wimberley?
      Groeten,
      Fabrice,
      Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

      Comment


      • #18
        dubbel bericht excuses
        Groeten,
        Fabrice,
        Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht

          Van dat continu trillen ben ik op de hoogte en is idd niet te onderschatten.
          Maar wat doen we het best met de IS-schuifregelaar op een Wimberley?
          En de Aarde draait: dus niet te lange sluitertijden gebruiken.

          Comment


          • #20
            In de mate dit nog actueel is. Ik heb de alu versie van de PD travel tripod, om dit naast m'n stokoud Giottos statief te gebruiken (ooit hier gekocht).
            Ik vind het alustatief net goed qua gewicht. Carbon zal trillingen beter dempen, maar het is een reisstatief, en ik spaar dan liever het verschil uit om mij ooit een degelijke Gitzo aan te schaffen.

            Voordeel:
            - compact
            - relatief goede hoogte als reisstatief zelfs zonder middenkolom.
            - interessant ballhead met veel mogelijkheden (en ook nadelen...)
            - zeer stevig
            - geadverteerde gewichtklasse hoog
            - klemsluitingen (persoonlijke voorkeur)
            - verkoopbaar
            - peak design eco-systeem (capture clip en zo)

            Nadeel:
            - het blijft een reisstatief
            - ballhoofd is niet geschikt voor panning (op te lossen op verschillende manieren, maar met toevoeging van gewicht)
            - ballhoofd niet altijd arca-compatibel (bepaalde stukken klemmen niet, en schuiven)
            - diameter onderste segment toch wel beperkt
            - peakdesign is vaak "overdesigned"

            Ik zou zeggen dat de prijs ook een nadeel is, maar ik heb intussen geleerd dat een goed statief prijzig is.

            PS edit: als je nooit uw statief gebruikt omdat het te zwaar is, wees je er dan van bewust dat 1,5 kg extra meedragen op citytrip een hele opgave is. Er gaan hier en elders heftige discussies over toestellen en lenzen die dan vaak 300 gr in gewicht verschillen, en daardoor veel meer draagbaar zijn. En dan heb ik nog niet over het volume van zo'n statief, het is alsof je continu een literfles cola meesleurt. Een ministatief of een rugzak kunnen ook dienst doen...

            PPS: het belangrijkste zou ik vergeten. Ik ben superblij dat ik dit statief heb. Heb wel het balhoofd en middenkolom geswitched naar de universele adapter met een sunway panhead+leveller. Of dit kan aanraden? Als je echt een reisstatief zoekt voor een relatieve zware camera + lens-setup en Gitzo is boven je budget, dan "ja".
            Last edited by JuLi; 4 maart 2024, 21:43.
            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht


              Daarbiij denk ik dat de Gitzo 3 met Wimberley in mijn geval (EF 500 al dan niet met converter) nog steeds beter is dan de Benro C-258MB Carbon Fibre Tripod Legs en balhoofd voorgesteld door Red Falcom (waar ik geen afbreuk wil doen aan de degelijkheid van dat statiefl)
              Je denkt het maar weet het eigenlijk niet, toch?
              Gitzo klinkt beter dan Benro.
              Ik ga Gitzo niet beoordelen want ik ken dat statief helemaal niet, maar zomaar zeggen dat een Benro niet zo goed is vind ik wel erg kort door de bocht.
              Ik ben altijd enorm tevreden geweest van dit statief, maar nu mag het weg en enkel en alleen omdat ik begonnen ben mijn hobby af te bouwen gezien mijn ouderdom en mijn handicap.

              Ik beoordeel nooit iets wat ik nooit gehad heb, dit is mijn filosofie.

              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

                Je denkt het maar weet het eigenlijk niet, toch?
                Gitzo klinkt beter dan Benro.
                Ik ga Gitzo niet beoordelen want ik ken dat statief helemaal niet, maar zomaar zeggen dat een Benro niet zo goed is vind ik wel erg kort door de bocht.
                Ik ben altijd enorm tevreden geweest van dit statief, maar nu mag het weg en enkel en alleen omdat ik begonnen ben mijn hobby af te bouwen gezien mijn ouderdom en mijn handicap.

                Ik beoordeel nooit iets wat ik nooit gehad heb, dit is mijn filosofie.
                Ik schreef toch "ik denk..." en ik baseerde mij daarbij op specificaties die ik vond en doelde daarbij vooral op mijn specifiek gebruik met een EF 500 waar ik VERMOED dat een wimberley meer comfort biedt dan een balhoofd...
                Maar ik schreef eveneens "waar ik geen afbreuk wil doen aan de degelijkheid van dat statief"
                Groeten,
                Fabrice,
                Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Je moet in de boekskes eens kijken als een beroemd fotograaf op stap gaat.
                  Dunne pootjes hebben die niet, een stevig statief maar licht in vergelijking met een aluminium hebben die gasten bij.
                  Velen vergeten ook dat de aarde constant beeft, en ik zeg dat niet om te lachen hoor.
                  Off topic
                  Dat is ook het probleem bij microfotografie. Vaak plaatst men de camera op een balhoof die op de micrometergestuurde roltafel staat. Lijkt stabiel maar is het helemaal niet. Ik heb mijn lab voor microfotografie op zo'n 6O m van de straat staan en wanneer er een vrachtwagen voorbij stormt dan ik dat duidelijk in de beelden (bij stapelen zie je dat er verschuiving is en dit in golf). Daarom werk ik nu omgekeerd. Toestel staat fix opgesteld en ik zet het voorwerp op het statief . Het voorwerp is minder gevoelig (ook minder in grootte en gewicht) dan de camera. Maar dit is off topic
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment

                  Working...
                  X