Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lineaire vs circulaire polarisatie filter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lineaire vs circulaire polarisatie filter?

Welke neem ik best?
    Circulair of lineair?
    Iemand wat uitleg?
    mvg
    Olivier
    Nikon

Re: lineaire vs circulaire polarisatie filter?

Zééééér goeie vraag! Het is "algemeen bekend" dat je met moderne toestellen (digitale en AF analoge) een (duurdere) circulaire moet kopen, want dat je anders problemen kan krijgen met lichtmeting en scherpstelling. Ik vrees echter dat iedereen dat zomaar aanneemt zonder uit eigen ervaring te spreken. Ja, de technische uitleg erachter heb ik gelezen en die klinkt zeer aannemelijk. Maar... ik heb steeds lineaire polarisatiefilters gebruikt op mijn Nikon F-801 en F-801s waarvoor ik ook een circulaire "nodig had". Ik heb daar op duizenden dia's (meestal zeer kritische Velvia's) NOOIT problemen mee gehad! Scherpstelling ging altijd probleemloos en ik had zeer zelden slecht belichte dia's (en niet te wijten aan rare filter artefacten).
    Ik heb nog niet zo lang een digitale body en heb nog niet getest hoe die reageert op een lineaire polarisatiefilter maar ik ben wel kurieus.
    Ik zou voorstellen: als we nu eens met z'n allen (die nog ergens een lineaire pola hebben liggen) een paar testfoto's maken en het resultaat hier posten? Ik zal dit doen met mijn Fuji S2 en Nikon lenzen plus B&W toppol filter.
    Mijn vermoeden is dat dit gaat werken (en trouwens, als het in enkele gevallen mislukt is dat nog geen probleem met digitaal). In dat geval kunnen we de goedkopere (en technisch iets betere) lineaire filters gebruiken! Dat kan toch een slok op een borrel schelen op een 77mm filter...
    Sorry voor het lange antwoord maar ik was juist aan het denken om in de rubriek "diepgravend" een thread hierover te starten, dus ik heb dan maar deze gelegenheid ge(mis?)bruikt Kris

Comment

ga gerust hier je gang,
      ik ben benieuwd, want ik wil eerstdaags
      een 67mm pola filter aanschaffen...

mvg
      Nikon

Comment

waarom schrijven wij artikels? opdat ze gelezen zouden worden... in tips staat een artikel over polarisatiefilters. niet van mijn hand, maar toen ik het las, en van wat ik me ervan herinner, hebben lineaire filters geen gunstig effect

edit:niet in tips, wel in besprekingen

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Ik heb dat artikel gezien en vind het schitterend, dit wat één van de artikels waarop ik hierboven alludeerde toen ik schreef dat ik de theoretische uitleg gelezen had. Deze uitleg is ongetwijfeld juist, maar het verklaart niet waarom een lineaire polarisatiefilter meestal (bij mij ALTIJD) perfect werkt. (Ik herinner me dat er hier op BD nog ooit iemand die ervaring had, ik dacht met een Eos 300D).
          Zou het kunnen dat een lineaire filter heel soms kàn falen maar dat je dit in de praktijk quasi nooit tegenkomt? Of dat sommige bodies er helemaal niet vatbaar voor zijn en andere wel? Ik ben echt nieuwsgierig... het is schone blauwe lucht en ik ga straks proberen om mijn toestel aan het falen, te krijgen, kurieus of het lukt.
          Ik begrijp de theorie wel en ik kan moeilijk begrijpen dat het bij mij altijd gewerkt heeft, maar het is gewoon zo ... puzzling ...
          Kris

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
          waarom schrijven wij artikels? opdat ze gelezen zouden worden... in tips staat een artikel over polarisatiefilters. niet van mijn hand, maar toen ik het las, en van wat ik me ervan herinner, hebben lineaire filters geen gunstig effect

edit:niet in tips, wel in besprekingen

Comment

ik quote even het artikel
            Bij spiegelreflexcamera’s kan de spiegel ( van de camera) een polariserend effect hebben. Daarom kan het zijn dat deze werkt zoals een tweede, verkeerd gedraaide pola-filter. Er komt dan geen, of meestal veel te weinig, licht door. Daardoor wordt de autofocus en de lichtmeting helemaal verstoord. Bij DSLR camera’s is een circulaire polarisatiefilter met andere woorden altijd een noodzaak.

omwille van de mogelijkheid tot negatieve effecten (er staat duidelijk: kan), kan je beter op veilig spelen en een circulaire kopen. mocht het niet werken, of slechts soms met een lineaire, kan je nadien toch een circulaire kopen. dan heb je er twee liggen, en dus meer betaald dan anders.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Dag Ajuin, ik denk dat we het absoluut eens zijn. De nieuwste filters die ik kocht zijn trouwens ook circulair want "je weet maar nooit" - een circulaire zal zeker nooit slechter werken als een lineaire en voor een nieuwe aankoop zou ik dat dus aanraden. Ik ben gewoon wat onvoorzichtiger dan jij, ik weet dat het mis "kàn" gaan maar ik heb het op 15 jaar nog nooit meegemaakt dus ga ik niet systematisch mijn lineaire filters vervangen door circulaire. Een goede 72mm circulaire pola ... slik... veel centen Kris.

Comment

@ Olliebollie om een kort antwoord te geven op je vraag:
                Koop een circulaire, dan ben je zeker (ook voor later).
                Kris

Comment

Working...
                X