Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blue key ( of zo iets )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Blue key ( of zo iets )

ik maak regelmatig foto's waarbij ik objecten uitknip en deze in een nieuwe achtergrond plaats. Nu is dat dikwijls zoeken naar een geschikte achtergrond om nadien zo eenvoudig mogelijk te kunnen selecteren en knippen.

Heeft iemand een idee welk soort materiaal/ kleur ( blue ? ) best als achtergrond kan gebruikt worden ?

een blauw opgespannen scherm is waarschijnlijk best.

Let wel : ik kan daar geen pakken euro's aan geven, dus een doe-het-zelf oplossing is opportuun.

Advies is welkom ...
    embee ::: nikon stuff

Re: Blue key ( of zo iets )

Ik weet dat dit zowel in blauw als groen bestaat.

Uit welk materiaal het gemaakt is geen flauw idee

Wel heb ik dit gevonden

Sinds 1998 de marktplaats voor aankoop en verkoop van tweedehands fotoapparatuur en toebehoren.

Misschien kan je aan de hand van de ad meer informatie vinden ?
    Als ik ergens iets van informatie tegenkom laat ik het in elk geval weten.
    Hoewel het me sterk zou verwonderen dat niemand op het forum hier ervaring/kennis van heeft.
    En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

CHROMA KEY GREEN, CHROMA KEY BLUE, BEST GREEN SCREEN, FOAM GREEN SCREEN, CHROMA KEY PAINT, CHROMA KEY LIGHTS, BACKDROP STANDS, BACKGROUND STANDS, GREEN SCREEN, BLUE SCREEN

ZE hebben zelfs naast hun doeken en statieven ook verf.

Maar ik vraag me af of dit niet zelf te fabriceren is ...

Comment

Er bestaat zowel blauw als groen voor chroma-key toepassingen.
        Zolang dit de juiste kleur blauw of groen is maakt het niet uit van welk merk of welke vorm dit heeft.

De goedkoopste oplossing is waarschijnlijk een rol papier in de juiste kleur. (ongeveer 60 euro voor rol van 2.70m breed).

Duurdere oplossingen zijn achtergronddoek of panelen. (die bestaan van verschillende merken) Misschien kan je in een stoffenwinkel de juiste kleur vinden, maar het zal niet gemakkellijk zijn.

Alternatief is verf in de juiste kleur laten mengen en een vaste achtergrond schilderen.

Comment

De ideale kleur is niet zo belangrijk hoor. Voor video is het allemaal wat belangrijker dan voor fotografie.

Het principe is dat je een kleur kiest die niet in je onderwerp voorkomt. Blauw of groen worden meestal gebruikt omdat die zo goed als niet in een mens voorkomen. Je kan voor blue key gerust een blauwe broek aantrekken, zolang die maar genoeg van kleur verschilt met de achtergrond.

het blauw of groen is meestal nogal fel.

Belangrijker dan de kleur is de belichting van de achtergrond. Die moet perfect egaal zijn. Je belicht die dus best apart met zacht licht. Zorg dat je geen schaduwen hebt en ook geen kreuken in het doek.
          Een beetje backlight op je onderwerp zorgt ervoor dat je onderwerp beter loskomt van de achtergrond.

Maar zoals gezegd is dit voor fotografie allemaal minder belangrijk dan bij video. Met wat photoshopkennis is een kreukje of schaduw snel meegeselecteerd. In video kan dat ook, maar 't is een stuk moeilijker en arbeidsintensiever.
          Nu ja, hoe beter je belichting van de achtergrond, hoe gemakkelijker je ook bij fotografie je onderwerp eruit kan halen.
          Bert Stephani

http://www.bertstephani.com

Comment

Als het voor foto's is en om later uit te knippen in PS, en als je het zelf wil maken, waarom dan geen wit papier of witte stof (laken) als achtergrond? Tenzij je veel wit wil fotograferen, natuurlijk...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

In videoproductie werken we heel vaak met bluekey of greenkey (bvb. de weerman die voor een blauw of groen scherm presenteert, terwijl we via de mixage de weerkaarten, foto's etc... op dat blauwe of groen kunnen "keyen"). Belangrijk is dan wel dat de presentator geen blauw of groen in z'n kledij heeft dat overeenstemt met de achtergrondkleur. De kleuren zijn immers zodanig gekozen dat ze "onnatuurlijk" zijn, om dit juist te vermijden. Een witte achtergrond kan in fotografie wel iets helpen, maar is niet meteen geschikt voor het klassieke "keyen". Wit is immers veel té natuurlijk.

Maar ook in fotografie kan het werken met bluekey of greenkey heel interessant zijn. Het laat je toe om met een minimum aan moeite maskers te maken (om subjecten "uit te snijden") en dan met een andere achtergond te gaan compositeren. Het vraagt echter wel wat voorbereidend werk...

Een paar tips:

* De achtergrond moet heel egaal belicht worden. Geen schaduwpartijen, geen kleurverloop.
              * De belichting van de achtergrond moet achter het subject geplaatst worden.
              * Tracht het subject op een redelijke afstand van de achtergrond te plaatsen; anders krijg je kleurreflecties en -overloop. (het groen/blauw) dat parasiteert op het fijne detail in je subject.
              * Belicht het subject met een afzonderlijke lichtset; je kan die belichting zo creatief maken als je maar wil. Bluekey/greenkey vereist NIET dat je het subject "platbelicht"; dat is wel het geval voor de achtergrond.

Ideaal zijn de zgn. "kinoflows" waar we werken met gebalanceerde daglichtlampen. Heel egaal licht voor de blauwe/groene achtergrond.

Vooral wanneer je (half-)transparante subjecten wil compositeren, bewijst de greenkey/bluekey zijn nut. Bijvoorbeeld de rook van een sigaret. Tracht die maar eens op conventionele manier te masken en op een andere achtergrond te krijgen. Ook voor glas etc... is het zeer nuttig en tijdsbesparend. Maar ook voor hele fijne details zoals haren werkt het heel efficiënt.

In de professionele videostudio gebruiken we voorts nog speciale harware & software, zoals Ultimatte (die heeft ook een photoshop plugin, dacht ik).
              Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Juist wat ik in mijn post wou zeggen, maar Peterke kan het beter uitleggen.
                Bert Stephani

http://www.bertstephani.com

Comment

wow - bedankt allemaal voor de deskundige uitleg !

Comment

http://cgi.benl.ebay.be/Hintergrund-...742.m153.l1262

hier zijn green screen en blue screen te koop en niet duur

groeten stef

Comment

Working...
                    X