Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

    Het spreekwoord van de bomen en het bos...

    Ik zoek dus veel feedback om mijn eerste statief/head te kopen. En ik wil meteen een zo goed mogelijke keuze maken.

    Dus wat gebruiken jullie en wat zijn je bevindingen ? Criteria als stabiliteit, gewicht, draagvermogen en hoogte zijn heel interessant. Budget ligt nog niet vast. Ben best bereid meer te betalen voor een echt goed ding.
    Het statief moet een 350D + Bigma (toekomst) kunnen dragen, hoog genoeg zijn voor mij (1m86 en ik ga wellicht niet meer groeien) en zo licht mogelijk als betaalbaar (om aan de rugzak te hangen).

    als wederdienst mijn eeuwige dankbaarheid

  • #2
    Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

    Gitzo carbon statief met RRS BH-55 Pro balhoofd. Voldoet aan al uw eisen (betaalbaar is natuurlijk relatief ).

    Discover RRS's world-class camera gear. Crafted for quality and performance, our tripods, heads, and supports empower photographers to capture perfect shots.

    Discover Gitzo: tripods, monopods, tripod heads and other professional photography accessories in carbon fibre. Explore our product series! Fast shipping.

    Comment


    • #3
      Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

      Ik heb ooit zoiets bij mekaar geschreven, anderhalf jaar terug of zo.
      Misschien heb je iets aan mijn artikeltje.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

        Pieter, ik had je artikel al gelezen. En je conclusie was duidelijk: een goeie combinatie voor ruim 6 kilo.

        En dat is me te zwaar om de bergen in te trekken en QTVR's te maken.

        Toch een zeer interessant artikel.

        Comment


        • #5
          Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

          Oorspronkelijk geplaatst door hans.couckuyt
          Pieter, ik had je artikel al gelezen. En je conclusie was duidelijk: een goeie combinatie voor ruim 6 kilo.

          En dat is me te zwaar om de bergen in te trekken en QTVR's te maken.

          Toch een zeer interessant artikel.
          Bedankt.
          Maar overweeg dan misschien een Manfrotto 055Pro met een degelijke kop. Dat zou in gewicht moeten schelen.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

            Ik gebruik zelf een 15-jaar oud Sony statief, en voor die enkele keer dat ik een statief nodig heb, voldoet dat voorlopig prima. (zelfs met de 100-400L)

            De moderne statieven van de topmerken zullen zeker handiger zijn, maar het enige wat een statief eigenlijk moet doen, is ervoor zorgen dat de camera blijft staan in de positie die je zelf gekozen hebt .

            Als je een statief zoekt om mee te nemen op trektocht, dan is het lage gewicht veel belangrijker dan alle eventuele handige snufjes. Ik zou dan eerder voor een heel simpel statief kiezen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black [email
              B@ndit]...het[/email] enige wat een statief eigenlijk moet doen, is ervoor zorgen dat de camera blijft staan in de positie die je zelf gekozen hebt
              ...en dat is dikwijls veel moeilijker dan je denkt. Heel veel statieven bewegen veel te veel of hebben een statiefkop die te veel kruipt. Zéér vervelend, zeker voor macro.

              Comment


              • #8
                Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                Gebruik zelf een Benbo 1 statief met een magic ball van novoflex.
                Een stevig statief die je werkelijk in elke stand kan neerzetten doordat de middenzuil niet centraal gelegen is tussen de poten. De magic Ball "kruipt" niet met een zware lens erop... Betaalde 235 euro voor beiden 2e hands.
                Had ik wat meer uit te geven, dan kocht ik nu een gitzo carbon met Markins head...
                Mijn Foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                  die Manfrotto 055pro past zeker in het budget.

                  Maar zonder "kop" ben ik er nog niet.

                  Nog suggesties graag hiervoor.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                    Gebruik zelf een Benbo 1 statief met een magic ball van novoflex.
                    Een stevig statief die je werkelijk in elke stand kan neerzetten doordat de middenzuil niet centraal gelegen is tussen de poten. De magic Ball "kruipt" niet met een zware lens erop... Betaalde 235 euro voor beiden 2e hands.
                    Had ik wat meer uit te geven, dan kocht ik nu een gitzo carbon met Markins head...
                    Een Benbo 1 gebruik ik ook voor macro. Een goed en snel statief, maar loodzwaar en groot om mee te nemen. De middenzuil heb ik afgezaagd, ze zat dikwijls in de weg en ze is toch niet stabiel genoeg eens je ze uitschuift.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                      ...en dat is dikwijls veel moeilijker dan je denkt. Heel veel statieven bewegen veel te veel of hebben een statiefkop die te veel kruipt. Zéér vervelend, zeker voor macro.
                      Inderdaad, zeer vervelend bij Macro. Volgens mij is het zeer belangrijk dat je een macrolens via een lensvoet kan bevestigen op je statiefkop. Jammer dat dit niet kan bij de kortere lenzen. Mijn Nikkor 105 bvb. die dus niet over een eigen voet beschikt kruipt lichtjes maar dit is niet te wijten aan het balhoofd, maar aan de statiefmoer onderaan de camera die een lichte speling toelaat. De meer professionele camera's zullen wellicht dit euvel niet hebben.
                      Heb zelf een Manfrotto 055 met Gitzo G1378M balhoofd en een RRS B2-Pro Screw-Knob Clamp combinatie. Dit beschouw ik althans als voldoende degelijk materiaal. Heb wel nog met de gedachte gespeeld de Gitzokop te vervangen door een RRS, maar ik vrees dat het met dit type van macrolens juist hetzelfde zal zijn. Als oplossing bij macrowerk schroef ik nu mijn camera vast via een RRS L-plate en dit biedt de oplossing.
                      De Manfrotto 055 heeft als voordeel dat de middenkolom dwars door het middenstuk kan gemonteerd worden. Dit is erg handig bij macro opnames. Nadeel echter dat dit statief voor mij eerder aan de zware kant is, temeer dat ik nog over een Carbon Fiber Gitzo Monopod G1588 beschik en dit is niettegenstaande het de dikste buisdiameter betreft een uiterst licht geval. Een echte aanrader dus, maar nogal prijzig. (200€) Momenteel gebruik ik de Monopod, aangezien veel handiger en vlugger geinstalleerd, frekwenter dan de tripod. Ooit vervang ik mijn Manfrotto wellicht nog door een Carbon Gitzo. Voelt veel aangenamer en zachter aan.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                        De middenzuil heb ik afgezaagd, ze zat dikwijls in de weg en ze is toch niet stabiel genoeg eens je ze uitschuift.
                        Ben inderdaad altijd voorzichtig met het volledig uitschuifen van de middenzuil vanwege de stabiliteit. Misschien moet ik maar eens wat moed verzamelen en de zaag ter hande nemen...
                        vr.gr. Edwin
                        Mijn Foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                          Ik gebruik de monostat RS16K (éénpoot) en ben er zeer tevreden van.
                          info zie volgende link http://www.monostat.com/seite_3e.html of http://www.monostat.de .
                          Deze was indertijd (een 6tal jaar terug) niet te koop in belgië.

                          Als je een statief zoekt die eenvoudig is mee te nemen, niet te zwaar, en toch zeer stabiel -zie speciale voet- dan is dit een aanrader.

                          Daarnaast nog een driepoot, maar die wordt nog zelden gebruikt omdat die toch wel zwaar is om iedere keer mee rond te lopen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                            Waar kan je Gitzo in BE of NL kopen? Niet bij Corné dacht ik?
                            Groetjes,
                            Bartolomoio

                            Canon stuff, BD0258BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door bartolomoio
                              Waar kan je Gitzo in BE of NL kopen? Niet bij Corné dacht ik?
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X