Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

    Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
    Ben inderdaad altijd voorzichtig met het volledig uitschuifen van de middenzuil vanwege de stabiliteit. Misschien moet ik maar eens wat moed verzamelen en de zaag ter hande nemen...
    vr.gr. Edwin
    Sommige Gitzo's hebben helemaal geen middenzuil juist vanwege de stabiliteit (1325/1348) en hierop wordt meestal direkt het balhoofd gemonteerd. Mijn vraag hierbij is dat er ook kleinere/lichtere modellen bestaan (12xx, 11xx,...) waarvan de middenzuil verwijderbaar is zodat er direkt een balhoofd op past?

    Bedankt!

    Comment


    • #17
      Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

      http://www.gitzo.com staat alle info die je nodig hebt.

      Comment


      • #18
        Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

        Oorspronkelijk geplaatst door kreefie
        http://www.gitzo.com staat alle info die je nodig hebt.
        Heb ik al gelezen van voor naar achter en nergens staat te lezen of die middenzuil verwijderbaar is of niet en of de afmetingen onderling verschillen

        Comment


        • #19
          Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
          Sommige Gitzo's hebben helemaal geen middenzuil juist vanwege de stabiliteit (1325/1348) en hierop wordt meestal direkt het balhoofd gemonteerd. Mijn vraag hierbij is dat er ook kleinere/lichtere modellen bestaan (12xx, 11xx,...) waarvan de middenzuil verwijderbaar is zodat er direkt een balhoofd op past?

          Bedankt!
          Goede vraag, dat weet ik niet. Ik heb als reisstatief een G1128 Mk2 met korte middenzuil ipv de standaard middenzuil. Op die manier kan ik de tripod breed uitplooien terwijl de poten nog niet uitgetrokken zijn (anders zit de middenzuil in de weg). Het ding weegt met een magnesium G1177M & G1287 amper 1.5kg en daar kan zonder probleem een 1D MKII met 400 f/4 DO op.

          Comment


          • #20
            Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

            Oorspronkelijk geplaatst door bartolomoio
            Waar kan je Gitzo in BE of NL kopen? Niet bij Corné dacht ik?
            De invoerder van Gitzo in BE is www.hotz.be
            Vraag daar waar de dichtsbijzijnde dealer is, een brochure & prislijst stuurt die zelf wel op.

            Comment


            • #21
              Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
              Goede vraag, dat weet ik niet. Ik heb als reisstatief een G1128 Mk2 met korte middenzuil ipv de standaard middenzuil. Op die manier kan ik de tripod breed uitplooien terwijl de poten nog niet uitgetrokken zijn (anders zit de middenzuil in de weg). Het ding weegt met een magnesium G1177M & G1287 amper 1.5kg en daar kan zonder probleem een 1D MKII met 400 f/4 DO op.
              Ik heb intussen deze vraag naar Gitzo zelf gestuurd. Afwachten dus
              Ik ben best wel geinteresseerd in zo'n stevige Gitzo 1325 + RRS BH-55 of Markins M-10/-20 voor uiterste stabiliteit, maar voor op wandelingen lijkt me dit toch wat zwaar en onhandig. Misschien moet ik toch een monopod overwegen voor dit doel en ergens tegenaan leunen als het echt kritisch wordt.

              Welke RRS heb jij trouwens Hans? De 55Pro, PCL, PF of LR? Heb je alles van RRS of gebruik je nog ander quick release materiaal?

              Comment


              • #22
                Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                ik doe het ZO

                Comment


                • #23
                  Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
                  Welke RRS heb jij trouwens Hans? De 55Pro, PCL, PF of LR? Heb je alles van RRS of gebruik je nog ander quick release materiaal?
                  De BH-55 Pro, verschillende RRS lensplates en een RRS L-plate voor m'n 1D2.
                  Op die lichte reis Gitzo heb ik een Gitzo magnesium kop met dovetail adapter en die aanvaard ook de RRS plates.

                  ps : Ik heb eens gekeken in de Gitzo catalogus en die "plat plate" past enkel maar op de Systematic range (zoals de G1325 en G1348).

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                    In de praktijk heeft mijn keuze voor statief helemaal niets te maken met de foto's, maar met de situatie.

                    Ik heb een zwaar metalen statief en een simpel licht plastic statief. En opnieuw, in de praktijk is de keuze tussen deze twee niet gerelateerd aan de foto's (wat uiteraard wel zo zou moeten zijn), maar aan de 'sjouwfactor'.

                    Ik wéét dat ik het beste een zwaar metalen statief de bergen in moet sjouwen, maar ik doe het mooi toch niet... En weet je wat het leukste is? Als je foto's maar interessant/mooi/goed genoeg zijn. Ik heb nog nooit de opmerking gehoord 'Jammer dat je geen solider statief had meegenomen'..

                    Maw: Wat je aan kilo's niet mee bergop meesleurt, kun je, als je je best doet, zeker met creativiteit goedmaken. En je best doen is zowieso een beter advies dan een zwaar statief kopen

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                      In de praktijk heeft mijn keuze voor statief helemaal niets te maken met de foto's, maar met de situatie.

                      Ik heb een zwaar metalen statief en een simpel licht plastic statief. En opnieuw, in de praktijk is de keuze tussen deze twee niet gerelateerd aan de foto's (wat uiteraard wel zo zou moeten zijn), maar aan de 'sjouwfactor'.

                      Ik wéét dat ik het beste een zwaar metalen statief de bergen in moet sjouwen, maar ik doe het mooi toch niet... En weet je wat het leukste is? Als je foto's maar interessant/mooi/goed genoeg zijn. Ik heb nog nooit de opmerking gehoord 'Jammer dat je geen solider statief had meegenomen'..

                      Maw: Wat je aan kilo's niet mee bergop meesleurt, kun je, als je je best doet, zeker met creativiteit goedmaken. En je best doen is zowieso een beter advies dan een zwaar statief kopen
                      Dat is allemaal waar natuurlijk. Meestal zoek ik een oppervlak om de camera op te zetten of mezelf tegenaan te laten steunen, maar vorige week in de efteling wou ik de caroussel met z'n lampjes vastleggen als experiment en vond ik nergens solide steun, Ik heb me dan aan een tafeltje gezet en de camera zo stil mogelijk proberen te houden. Ik miste dus weldegelijk een statief (en verduisteringsfilter voor een nog langere belichting) voor een beter resultaat.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                        ik heb 160 eurokes gegeven aan een statiefje uit de plaatselijke fotozaak.
                        géén topknotch maar wel stabiel.

                        ik gebruik dat ding enkel om de maan te trekken en soms een landschap te proberen. alleen is dat laatste mij nog niet gelukt.


                        wat ik ondervonden heb is dat ik veel te veel sleur om het uiteindelijk niet gebruikt te hebben!
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                          Om de bergen in te trekken zou ik al zeker geen statief meesleuren. Dat is allemaal weer extra gewicht, en je zal daar al niet zo gemakkelijk nachtfoto's maken volgens mij . Eventueel een heel compact ministatiefje waarmee je de camera ergens bovenop kan zetten is volgens mij al meer dan voldoende.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                            Om de bergen in te trekken zou ik al zeker geen statief meesleuren.
                            Voor jou is dat misschien evident, en anderen zullen misschien al helemaal de bergen niet in trekken. Feit is dat er mensen zijn die met een 400, 500 of 600 een paar uur klimmen om ginder boven bijvoorbeeld een stel nestende vogels te fotograferen. Het zou jammer zijn als je daar dan moet vaststellen dat je geen sluitertijden haalt om kwalitatief goeie foto's te maken.

                            Ik bedoel gewoon maar: iemand die een statief nodig heeft om betere foto's te maken, die zeult dat ding desnoods een halve dag mee en even ver weer terug. Stabiliteit is dan uiterst belangrijk. Gewicht ook. Maar geen statief meenemen is soms geen optie.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                              ......
                              Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 17:10.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welk statief gebruiken jullie en waarom ?

                                De bergen intrekken met een statief op de rug lijkt inderdaad wel wat "over the top".

                                Maar ik zie mezelf nog geen QTVR's maken vanuit de hand

                                Van de fysieke inspanning alleen gaan je handen trillen

                                Inderdaad liever 2 kilo extra dan onscherpe foto's. Boterhammeke meer eten 'smorgens.

                                Comment

                                Working...
                                X