Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opladen batterij D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Opladen batterij D70

In een ander topic lees ik dat een reserve batterij voor de D70 overbodige luxe is, daar je die niet nodig hebt.
    Het klopt dat je heel veel foto's kan nemen met één batterij.
    Mij is het gelukt van ruim 1000 foto's te nemen zonder op te laden.
    Maar, aangezien ik toen de ervaring had van, ja nu sta ik hier, zonder batterij en zonder de mogelijkheid die op te laden, riskeer ik het niet meer en laad ik elke keer mijn batterij op, als ik weet dat ik veel foto's ga nemen (en dat is natuurlijk altijd )

Nu komt hier mijn vraag:
    daarom herlaad ik de batterij elke keer, maar verkort dit de levensduur niet van de batterij? ze hebben mij bij Nelissen wel gezegd dat het geen kwaad kan, maar mag ik dat elke keer zo doen? of kan het geen kwaad voor één enkele keer?
    Zijn er mensen die ook elke keer hun batterij opladen, of ben ik de enigste?
    Kan je aan de D70 zien wanneer de batterij half is? ik dacht van niet.

Re: Opladen batterij D70

Met de NiCd batterijen was dat inderdaad geen goed idee, die moesten eerst tot op de bodem leeg, anders ging dat ten koste van de levensduur.
    Met de komst van de NiMh en LiIon batterijen (D70), heb je dat probleem niet meer (of in elk geval zoveel veel minder dat je het nooit zult merken).
    De meeste firma's garanderen 1000X opladen, maar vermoedelijk ligt dit nog veel hoger. Dus al je dagelijks je batterij oplaad, zul je de eerste drie jaar zeker geen probleem hebben. En na drie jaar staan ze weer al zoveel goedkoper...

Ik heb onmiddellijk een tweede batterij gekocht, en ik zou het niet meer doen.
    Niet dat ik er spijt van heb, maar nu trek ik de batterij leeg, en steek er dan de andere in, omdat ik denk dat als je die nooit eens gebruikt, dat ook niet gezond voor die batterij kan zijn.

Dirk
    Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Act Bekijk bericht
      In een ander topic lees ik dat een reserve batterij voor de D70 overbodige luxe is, daar je die niet nodig hebt.
      Het klopt dat je heel veel foto's kan nemen met één batterij.
      Mij is het gelukt van ruim 1000 foto's te nemen zonder op te laden.
      Maar, aangezien ik toen de ervaring had van, ja nu sta ik hier, zonder batterij en zonder de mogelijkheid die op te laden, riskeer ik het niet meer en laad ik elke keer mijn batterij op, als ik weet dat ik veel foto's ga nemen (en dat is natuurlijk altijd )
      Ik heb ergens gelezen, dat het voor een Li/ion batterij zelfs beter is om ze te herladen als ze nog niet helemaal leeg is, maar of dat een urban legend was, of inderdaad zo is, kan ik helaas niet met zekerheid zeggen.

Zelf kan ik momenteel tussen de 250 en 550 foto's nemen met m'n ENL3 batterij van Nikon, afhankelijk of ik veel gebruik maak van de autofocus / invulflits / display.

'halfleeg' kan je niet zien... wel 'bijna leeg'. :-)

Ik heb onmiddellijk bij het toestel een tweede batterij gekocht, want ik zou het mezelf bijzonder kwalijk nemen indien ik op een interessant moment zonder batterij zou komen te zitten... Als je gaat wandelen of op festivals heb je niet altijd een stopcontact in de buurt... en ik moet zeggen: ze is al meermaals van pas gekomen. Ik gebruik ze afwisselend om de slijtage evenredig te houden. Ik merk nu na 4 jaar een capaciteitsdaling van zo'n 20 a 25%.

Het hangt een beetje af van hoe hard je je toestel op de proef stelt. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat ik bij lange sluitertijden soms terugval naar 150 foto's, waarschijnlijk omdat de ccd dan langer werkt en er ook post-processing plaatsvindt. Ik spreek dan over nachtopnames van 20 seconden en zo hee...niet over 1/15e en van die dingen :-)

Comment

De accu van de 20D en 40D werd altijd geladen voor de volgende fotoshoot, en dat kan geen kwaad met een lithium-ion accu.

De accu van de 1D MKIII stond vorige week na 2200 foto's nog op meer dan 50%, daar kom je dus wel even mee toe. Daarom laad ik die niet elke keer, maar ik zorg er wel voor dat ze niet onder de 50% komt (toch zeker niet voor ik vertrek).
        Ik heb er ook een tweede accu voor, en ik wissel die elke keer als de andere geladen wordt. (Ik had die reserve-accu eigenlijk niet moeten kopen, maar ze kan natuurlijk ook stuk gaan, en dan sta je daar zonder stroom)
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

De opties zijn:
          1 je laadt steeds een gedeeltelijk ontladen accu op en die is na een bepaalde tijd defect en je koopt een nieuwe

2 je koopt er 2 accu's en maakt die altijd leeg.

Optie 2 heeft mijn voorkeur, nl.:
          je moet waarschijnlijk toch 2 accu's kopen, je moet niet wachten op de 2de accu(als de eerste het begeven heeft) en je hebt net je camera nodig en een volle accu in je broekzak heeft ook zijn voordelen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            De opties zijn:
            ... je koopt er 2 accu's en maakt die altijd leeg.

je moet waarschijnlijk toch 2 accu's kopen, je moet niet wachten op de 2de accu(als de eerste het begeven heeft) en je hebt net je camera nodig en een volle accu in je broekzak heeft ook zijn voordelen.
            Een Lithium-ion batterij helemaal leeg laten worden is veruit het slechtste wat je er mee kan doen. Tenzij je de levensduur ervan drastisch wil verkorten natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              De opties zijn:
              1 je laadt steeds een gedeeltelijk ontladen accu op en die is na een bepaalde tijd defect en je koopt een nieuwe

2 je koopt er 2 accu's en maakt die altijd leeg.

Je zit volgens mij nog in het "nikkel-cadmium" tijdperk.

Zo moet je een lithium-ion accu niet behandelen als je wil dat ze lang heel blijft...

Nikkel-cadmium en nikkel-metaalhydride accu's (meestal AA) maak je leeg en dan laad je ze weer. Een lithium-ion accu kan daar helemaal niet zo goed tegen, die heeft liever dat je ze op tijd bijlaadt als er een deel van de capaciteit gebruikt is.
              Wat dat betreft kan je ze vergelijken met een auto-accu, die wordt ook telkens weer bijgeladen na het starten van de motor. Als je de capaciteit van zo'n loodaccu teveel gebruikt (slecht startende motor, of koplampen vergeten uit te schakelen), dan zal die heel snel versleten zijn. Dat is net hetzelfde bij een lithium-ion accu.

Zelfs in de gebruiksaanwijzingen van sommige toestellen met een lithium-ion accu geven ze de verkeerde (oude) informatie die nog bij een nikkel-metaalhydride accu hoort...
              En heel wat verkopers kennen het verschil ook niet (misschien kennen ze dat wel, maar verkopen ze graag zoveel mogelijk accu's).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Working...
              X