Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatie als beschermfilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Polarisatie als beschermfilter

Omega,

Ik vermoed dat je nog nooit een pola filter in je handen gehad hebt. Ik heb nog nooit een pola gezien waarbij een filter element een bepaald kleur heeft.

Een pola bestaat uit twee glazen, 1 vast en 1 draaibaar. Op beide zijn zeer kleine, met het oog moeilijk waarneembaar, groeven in de glazen aangebracht, beide aan de binnenzijde van de filter. Door het verdraaien van de voorste lens wordt het licht gepolariseerd in een richting. Hierdoor wordt alle reflectie, behalve op metalen weggefilterd, op voorwaarde dat de lichtinval tussen een bepaalde hoek gebeurt.

Het blauwer worden van de lucht gebeurt ook maar als het licht onder een bepaalde hoek inval.
    In de zomer staat mijn pola constant op mijn lenzen, ik heb daar tot nu toe heel weinig flare of vignettering door gehad en ik gebruik nooit een zonnekap, natuurlijk als je meer dan een filter op je lens schroeft, dat is om problemen vragen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
      Zou je toch niet uitkijken naar een andere hobby, want fotografie is nogal intensief en vermoeiend!...
      Nou Teddy mijn reactie gat in op de stelling die Owanneke zelf aangeeft : hij zegt dat hij te lui is om op een zonnige dag de pola-filter op de lens te schroeven, een filter die hij wel heeft dus.
      tevens geeft hij aan dat hij met het vervangen van een filter een goed half uur bezig is, dan krijg ik toch het idee dat hij ons niet serieus neemt.

En wat mezelf aangaat, ik ben nog dik tevreden met mijn hobby en het is me echt niet te intensief of vermoeiend.

groeten, Jan.
      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DEAN
        ...In de zomer staat mijn pola constant op mijn lenzen, ik heb daar tot nu toe heel weinig flare of vignettering door gehad en ik gebruik nooit een zonnekap...
        Ik wil niet giftig doen maar ik zou toch graag wat van je werk zien met constant een pola en geen zonnekap op je lenzen

Comment

Hallo Dean,

Toch ben ik in het bezit van een pol. filter en daar is toch een duidelijk kleur verschil in te zien, misschien was mijn uitleg wat te simpel maar dat laat ik dan ook graag aan u over.

Er zijn diverse filters van diverse merken met allemaal hun eigen kenmerken, bij de een word de kleur van de lucht dan ook donkerder blauw dan bij de andere.
          (misschien heb ik wel een goedkoop merk, maar hij doet zijn werk in ieder geval )
          Groeten Omega.

www.digiwaart.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omega
            Hallo Dean,

Toch ben ik in het bezit van een pol. filter en daar is toch een duidelijk kleur verschil in te zien, misschien was mijn uitleg wat te simpel maar dat laat ik dan ook graag aan u over.

Er zijn diverse filters van diverse merken met allemaal hun eigen kenmerken, bij de een word de kleur van de lucht dan ook donkerder blauw dan bij de andere.
            (misschien heb ik wel een goedkoop merk, maar hij doet zijn werk in ieder geval )
            Sorry dat ik je moet tegenspreken maar dan heb je geen pola filter, er bestaan ook een soort filters de gedeeltelijk gekleurd zijn en die kan je gebruiken om luchten aan te passen en degelijk.
            Een pola filter werk o.a. niet als je een tegenlicht opname maakt dan mag je
            draaien zoveel als je wilt de lucht zal niet donkerder worden.

Comment

"One of the polarizer’s most noteworthy benefits is its ability to visually enhance the sky. When viewed through a polarizing filter, the sky can take on an entirely new appearance. Skies, that were once pale, will now become painted with color that may range anywhere from a light blue to deep indigo. Where once the sky appeared to be lifeless and devoid of any clouds, well-defined and multi-dimensioned cloud masses, that seem to jump right out of the photograph, will now become visible.

Polarizing filters are not however without some limitations. Reflections from mirrored or shiny metallic surfaces will not be eliminated with the use of a polarizing. Loss of light is another drawback of the polarizer. Without getting into the technicalities of quantum physics or wave theory, the way in which a polarizing filter functions is to stop the passage of incident light waves that are oscillating in a direction which is not parallel with the polarizing direction of the filter. A polarizer therefore removes some of the available light that is reflected from a surface. What this means, to the photographer, is that there will be a resulting 1.5 to 2 f/stops of light lost when using a polarizer; the amount, of reduction or loss of light, will depend upon the specific filter used. This decrease, in available light, can be problematic when trying to shoot hand-held under low lighting conditions especially if using slow speed films; under this type of situation, the use of a sturdy tripod will obviously come in handy in order to insure a crisp, sharp picture.

Additionally, the degree of polarization achieved is dependent upon the direction of incident light. The effect of polarization will be most pronounced when the sun is at an angle of 90° to the direction from which the photograph is taken. As this angle varies from 90° , the effect of polarization will fall off until there is virtually no benefit to be gained from using the polarizing filter when the scene is either backlit or frontlit. When dealing with elimination of reflections from glass or water surfaces, the greatest amount of reduction can be obtained when photographing at an angle of approximately 50° to those surfaces.

The best way to determine the effect of polarization is simply to hold the filter up to your eye, and rotate it while viewing the setting that you intend to photograph. If you see that the scene is enhanced, as you rotate the filter, then by all means go ahead and use it when you take your picture – if the filter doesn’t add appreciably to the visual strength to the image, then don’t bother using it.

There are essentially two types of polarizing filters available to the photographer - the linear polarizer and the circular polarizer. There is no basic difference between the two types of filters as far as their ability to polarize light is concerned. The difference between the two has to do with the type of camera system used. Auto focus/auto exposure cameras may malfunction or inaccurately measure exposure when used with a linear polarizer. It is therefore recommended that only Circular Polarizing filters be used with auto focus/auto exposure camera systems. Either linear or circular polarizers can be used with non-auto focus and non-auto exposure cameras."

Uit http://www.alpenglowproductions.com/tips/filters.htm
              Last edited by hvr_oosterzele; 25 maart 2005, 22:24.

Comment

Omega,

Hierbij een tekst uit "Het Fotografieboek" van J.Hedgecoe en G Ebeling

"Het polarisatiefilter.
                Gewoon licht bestaat uit golven die zich naar alle richtingen voortplanten, verticaal, horizontaal en langs alle hoeken daartussen. Gepolariseerd licht plant zich slechts in één richting voort. Een polarisatiefilter laat lichtgolven uit een richting door, maar vormt een barrière voor de golven die loodrecht op die richting staan. Stelt u zich hierbij een raam voor dat voorzien is van verticale tralies. Een stok kan hier, met de punt naar voren, zonder moeite doorheen gestoken worden, maar met een dwars gehouden stok is dat onmogelijk. Door een polarisatiefilter te draaien kunnen verschillende effecten worden verkregen.
                Hemellicht is gepolariseerd en daarom kan een polarisatiefilter (dat een neutraal grijze kleur heeft) bij kleurenfilm worden gebruikt om het blauw van de lucht dieper te maken.
                Reflecties van niet-metalen oppervlakken, zoals glas of water, zijn gepolariseerd zodat zulke reflecties verminderd of versterkt kunnen worden door het filter te draaien."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                  Ik heb de afgelopen dagen op een andere lijst weer eens 2 mooie voorbeelden gezien waarom je beter absoluut geen UV of wat dan ook voor uw lenzen laat zitten : filter flare. Als je je lenzen wilt beschermen én goede foto's wilt hebben gebruik dan een zonnekap.
                  Idd indien je niet echt een filter nodig hebt, zet hem er dan ook niet op. Zit er vuil of vettigheid op je lens kuis het er dan gewoon af met een speciaal doekje. Nooit geen problemen...
                  Groetjes,
                  Bartolomoio

Canon stuff, BD0258BE

Comment

Ik had altijd uv-filters op mijn lenzen, maar dan ben ik eens gaan kijken hoeveel verschil zo'n filter geeft bij nachtfoto's waarbij er langs alle kanten licht in de lens valt. Nu weet ik dus wel beter.

Voor de nachtfoto's gebruikte ik eerst altijd de 28-135 IS met een uv-filter, maar nu gebruik ik vooral de Sigma 18-50 f2,8 EX DC en de Sigma 70-200 f2,8. Die hebben vrij weinig last van flare, maar als het licht echt uit de verkeerde hoek komt, dan gaat het soms toch nog mis.

Een polarisatiefilter kan handig zijn om reflecties weg te werken, en om de kleuren wat feller te maken. Maar om dat altijd te gebruiken, dat is ook zeker niet de bedoeling. Met 2 stops lichtverlies kan je ook wel problemen krijgen (bewogen foto's of meer ruis door een hogere iso-keuze).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

laatste dagen loop ik rond met de d70kitlens+pol+zonnekap.

nog geen last van flares gehad, maar ik trek dan ook amper rechtstreeks naar de zon.
                      tbegint wel lente te worden he mensen...licht in overvloed

door die zonnekap kom ik wel amper aan de filter: ik verdraai em dus bijna nooit...dat toch eens proberen
                      foto als spiegel of als venster?

Comment

Strange, nooit last van gehad.

Maar dus op mijn originele vraag heb ik nog steeds geen antwoord gekregen

Het lichtverlies kende ik al en ik weet ook wat een polar filter doet. Maar nog steeds geen echte argumenten tegen...
                        I need more time in my life. Don't you? :-) http://www.ramael.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers
                          Nou Teddy mijn reactie gat in op de stelling die Owanneke zelf aangeeft : hij zegt dat hij te lui is om op een zonnige dag de pola-filter op de lens te schroeven, een filter die hij wel heeft dus.
                          tevens geeft hij aan dat hij met het vervangen van een filter een goed half uur bezig is, dan krijg ik toch het idee dat hij ons niet serieus neemt.

En wat mezelf aangaat, ik ben nog dik tevreden met mijn hobby en het is me echt niet te intensief of vermoeiend.

groeten, Jan.
                          Het vervangen van de filter duurt een half uur ja.
                          Heeft een bus perslucht nodig, glass foam, een stofvodje, stukje keukenrol...
                          Ben een beetje autistisch op dat vlak. Als ik één stofje zie tussen de lens en de filter haal ik hem er terug af en begin ik opnieuw.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Owanneke
                            ....Maar nog steeds geen echte argumenten tegen...
                            War had je verwacht? Lage rugpijn? Hoofdpijn?

Ik vind kans op flare, 2 stops lichtverlies, vervormde kleuren en de onmogelijkheid om een zonnekap te gebruiken méér dan reden genoeg om dat niet te doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                              War had je verwacht? Lage rugpijn? Hoofdpijn?

Ik vind kans op flare, 2 stops lichtverlies, vervormde kleuren en de onmogelijkheid om een zonnekap te gebruiken méér dan reden genoeg om dat niet te doen.
                              Die kans op flares heb je ook met een skylight.
                              De stops licht verlies, dat valt mee; gebruik veel flash en statief.
                              Ik heb de rare neiging om die vervormde kleuren mooier te vinden.
                              Mijn zonnekap werkt perfect hoor, samen met de filter

Comment

1: Die kans op flares heb je ook met een skylight.
                                2: De stops licht verlies, dat valt mee; gebruik veel flash en statief.
                                3: Ik heb de rare neiging om die vervormde kleuren mooier te vinden.
                                4: Mijn zonnekap werkt perfect hoor, samen met de filter
                                1: inderdaad
                                2: studiofotograaf of enkel statische onderwerpen? Indien niet dan hebben we beide een andere hobby als je het verlies aan licht niet ernstig neemt.
                                3: Dat is je goed recht. Eerlijk gezegd hou ik ook wel van die (soms) overgesatureerde blauwe lucht.
                                4: Zonnekap werkt perfect idd, maar bediening pol filter is wel haast onmogelijk of je zou een heel klein kapje moeten hebben ( dus tamelijk nutteloos) of je hebt een rubberkap.

OK, grootste minpunt bij permanent gebruik van een pol filter:
                                - te moeilijk met zonnekap
                                - te arbeidsintensief
                                - deze thread zou afgelopen zijn
                                - geen constante kleurweergave (afhankelijk van de richting)

Verder is er geen enkel bezwaar om die filter constant op je lens te houden

JO(han)
                                Last edited by Jo; 26 maart 2005, 22:08.
                                Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Working...
                                X