Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ringflitser voor Nikon D70 + Sigma 105 macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ringflitser voor Nikon D70 + Sigma 105 macro

Ik zoek een ringflitser voor op mijn Nikon D70 + Sigma 105 macro.
    Wanneer ik geen geschikte tweedehands kan vinden koop ik een Suntax RF-18 ringflitser. Deze ondersteund geen I-TTL wat door de D70 gebruikt wordt (voor de lichtmeting), maar voor het bedrag wat ik kwijt wil kan ik niet anders (max 150 euro ofzo). Dus het zal handmatig moeten wat volgens mij ook prima kan.

Nu kan ik dus tweedehands de volgende kopen:
    - Sunpak GX-8R
    - Soligor AR-40
    - Starblitz 1000 Auto Macro-lite

Heeft iemand ervaringen met 1 van deze ringfliters? En weet iemand of deze net zo goed of beter werken dan de Suntax RF-18?

En mochten er geen accu's meer bij de flitser zitten: zijn dit universele accu's en kun je daar redelijk makkelijk en goedkoop aankomen?

Bedankt alvast!
    Last edited by pascal s; 15 februari 2005, 20:28.
    Nikon D70 / CP880

Re: Ringflitser voor Nikon D70 + Sigma 105 macro

De sigma ringflits EM-140 DG ondersteunt wel i-TTL maar is natuurlijk ook wat duurder.

Indien je toch voor de universele gaat, zorg dan dat deze een pc contact (of noemt dat nu x-contact?) heeft. Mits een tussenstukje op je de flitsschoen van je D70 te zetten kan je deze dan aansturen (merk hama etc).
    Je moet misschien wel even vragen naar de spanning die de flits op dat contact zet, want die mag niet te hoog zijn of je D70 wordt gebraden...
    Er zijn ook tussenstukjes die je camera beschermen tegen deze hoge spaningen, maar die kan ik niet.
    En van dan af aan is de belichting natuurlijk manueel in te stellen....

Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

Comment

deze tegengekomen
      Sinds 1998 de marktplaats voor aankoop en verkoop van tweedehands fotoapparatuur en toebehoren.

Comment

ik persoonlijk zou eerder naar een nikkor of sigma gaan. daarvan weet ge da ze gaan.

maar het is nu wel zo da ge me een ringflits erg eentonige en vlakke belichting krijgt.
        je krijgt een maaier resultaat door een gewone flits van de zijkant te laten flitsen of de combi van ring + gewone flits.

een gewone flits kan je ook nog voor andere fotos gebruiken.
        en dan ben je er voor een 229 euro vanaf voor mooi materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rikketik
          Wel geinig, maar voor een paar tientjes meer heb je een Sigma EM-140 die I-TTL ondersteunt, deze Nikon moet je handmatig gebruiken

Maar bedankt voor de link. Eigenlijk zoek ik iets voor zo'n 100 euro, dus zal wel iets handmatigs moeten worden. Hopelijk zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van genoemde (of desnoods een andere) ringflitser die in mijn budget past
          Nikon D70 / CP880

Comment

Ooit heb ik er eentje gehad van het merk yuzo en deze beviel me toen heel goed (op een fuji s2)
            Hij had een ringflits en als extra een flitslamp met een hoger richtgetal.
            Kom ze echter heel weinig tegen. Betaalde toen 120 euro ofzo voor die flitser op ebay.
            Last edited by smartpics; 15 februari 2005, 21:40.
            Mijn Foto's

Comment

bedankt smartpics, heb even ebay, marktplaats etc afgestruind maar kan helaas geen yuzo of yuzzo vinden.
              Nikon D70 / CP880

Comment

geen dank...
                Ben het wel met immage eens dat de belichting van alleen een ringflits vrij "vlakke" resultaten geeft.
                Met het ittl-systeem van nu wordt het wel gemakkelijk om met 2 flitsers draadloos te werken. Hopelijk komt nikon ooit met een heel klein ittl flitsertje op de proppen (a la SB23)
                Mijn Foto's

Comment

Working...
                X