Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omnibounce

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Omnibounce

Waarvoor dient de omnibounce op de flits?
    Merk je dit verschil echt?
    En waar een wanneer wordt het meestal gebruikt

bedankt Killerke
    www.knfotostudio.be

Re: Omnibounce

De omnibounce wordt gebruikt voor een aantal zaken.
    Een ervan is om het flitslicht wat zachter te maken, iets natuurlijker.
    Een tweede voordeel is dat er, doordat de flits minder fel overkomt, veel minder rode ogen op de foto komen.

Ik heb de omnibounce altijd op de flitser zitten!
    Ben,
    Nikon D2X, D100, D70
    Lenzen: Nikon 10.5 fisheye, 50 1.4D, 70-200 VR, 300 F4
    Tamron 17-35, 28-75, 90
    Sigma 170-500,
    Nikon SB 800

Comment

Je moet natuurlijk wel rekening houden dat je een beetje licht aan het inboeten bent met de omnibounce !

Yvan
      Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yvannovich
        Je moet natuurlijk wel rekening houden dat je een beetje licht aan het inboeten bent met de omnibounce !

Yvan
        Op zich klopt dat NIET! De flits doet eerst een preflash om te zien hoeveel licht hij moet geven. Dat doet hij met de omnibounce erop (of je moet die er heel snel kunnen opzetten tussen preflash en flash . Op basis van die preflash bepaalt de flits dan de benodigde hoeveelheid licht... Hij houdt dus rekening met de omnibounce...

Het lijkt erop dat je minder licht krijgt omdat het licht veel beter gespreid wordt en egaler...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
          Op zich klopt dat NIET! De flits doet eerst een preflash om te zien hoeveel licht hij moet geven. Dat doet hij met de omnibounce erop (of je moet die er heel snel kunnen opzetten tussen preflash en flash . Op basis van die preflash bepaalt de flits dan de benodigde hoeveelheid licht... Hij houdt dus rekening met de omnibounce...

Het lijkt erop dat je minder licht krijgt omdat het licht veel beter gespreid wordt en egaler...

Dat klopt WEL. Je hebt op zicht minder licht en licht dat naar andere kanten weg gaat zonder ooit het onderwerp en omgeving nog te bereiken. Het klopt wel dat, indien de flits niet op volle kracht moest wel zonder omnibounce, ze dan dmw. de preflits krachter zal flitsen om de omnibounce te compenseren maar dit tot op zeker grenzen.
          Ik heb eens in donkere zaal, met de Sigma tot op 50m!!! het volk nog vrij goed zichtbaar gekregen. (dit dankzij de zoom functie van de flits. Ze had toen wel de volle 5-8 sec nodig om terug te herladen, daar ze waarschijnlijk diep moest gaan).
          Ik denk dat ik met een omnibounce erop blij mag zijn als ik 10m zou halen.

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
            Dat klopt WEL. Je hebt op zicht minder licht en licht dat naar andere kanten weg gaat zonder ooit het onderwerp en omgeving nog te bereiken. Het klopt wel dat, indien de flits niet op volle kracht moest wel zonder omnibounce, ze dan dmw. de preflits krachter zal flitsen om de omnibounce te compenseren maar dit tot op zeker grenzen.
            Ik heb eens in donkere zaal, met de Sigma tot op 50m!!! het volk nog vrij goed zichtbaar gekregen. (dit dankzij de zoom functie van de flits. Ze had toen wel de volle 5-8 sec nodig om terug te herladen, daar ze waarschijnlijk diep moest gaan).

Hubert
            Dat dacht ik ook Hub,
            Als je flits toch niet krachtig genoeg is om om meer vermogen te geven is het toch noppes.
            Ik heb zelf ooit een een kapje gemaakt met goudkleurig papier, en zo gemonteerd om onrechtstreeks te flitsen.
            Dit geeft een heel mooi effect.

Groeten
            Yvan
            Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805

Hubert
              Laten we het nu wel even beperken tot situaties waar een omnibounce nuttig is... Flitsen op 50 meter is voor de meeste flitsen al op het randje, dus daar zet je zowieso al geen omnibounce op... Anders denken mensen dat ze met een flits gerust 200 meter verder kunnen belichten...
              Voor "normale" fotografie (portretten, macro, binnenhuis, etc.) zal met of zonder omnibounce GEEN verschil maken (of je zit echt met een underpowered flitserke...)
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Killerke, in binnen sitiaties flits ik altijd met een omnibounce erop.

Door de fijnere spreiding van het licht worden de kleuren ook wat warmer en zijn er minder harde schaduwen.

Ook de kans op overbelichting op bv witte delen word een stukken minder.
                Persoonlijk zou ik iedereen die een externe flits gebruikt dan ook een omnibounce aanraden om die erbij te nemen.
                Groeten Omega.

www.digiwaart.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                  Laten we het nu wel even beperken tot situaties waar een omnibounce nuttig is... Flitsen op 50 meter is voor de meeste flitsen al op het randje, dus daar zet je zowieso al geen omnibounce op... Anders denken mensen dat ze met een flits gerust 200 meter verder kunnen belichten...
                  Voor "normale" fotografie (portretten, macro, binnenhuis, etc.) zal met of zonder omnibounce GEEN verschil maken (of je zit echt met een underpowered flitserke...)
                  Dat voorbeeld van 50m is inderdaad een extreem geval. Wel leuk als het nog werkt. Nu heb je voor die "normale" fotografie geen flits met een richtgetal van 55 nodig maar ca 30 zal hier ook wel voldoen. Als er echter bv een feestje in een zaaltje is, haal je de 10 m dikwijls zelfs niet met een omnibounce, zelfs met een richtgetal van 55. Ik wil enkel maar zeggen, als het wat verder is dan "normaal" zul je dikwijls de omnibounce er af moeten gooien.
                  Komt ook nog bij dat "normaal" voor iedereen verschillend kan zijn. 80% van mijn foto's zijn in een hal en daar zijn er af en toe bij met flits en dan meestal zonder omnibounce.

Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Een omnibounce kost ongeveer 2,5 stop aan licht. Dat betekent dat je met bijvoorbeeld een 580EX (richtgetal 58?) ongeveer 10 meter ver komt op f/5.6 bij 100ISO (met een brandpuntsafstand van 105mm - die laatste ik weet ik niet precies, maar rond die afstand wordt het RG gespecificeerd).

Met een korter objectief haal je dat bij lange na niet (het richtgetal valt snel terug bij gebruik van kortere objectieven, zie handleiding van de flitser). In combinatie met een omnibounce moet je dus naar 400 of 800 ISO om op die afstand nog wat zinnigs te kunnen doen, zeker als je ook nog eens gaat bouncen via plafond zoals volgens de Sto-fen website eigenlijk zou moeten.

Het verhaal verandert als je een langere sluitertijd neemt waardoor je ook nog eens gebruik kunt maken van een boel omgevingslicht (flitser op 2de gordijn en voila, prachtige dynamiek in de "first-dance" platen ).

Maar goed, 10 meter is een behoorlijke afstand bij binnengebruik. Voor de meeste feestjes enzo zit je daar ruim binnen.

Comment

Mag ik ervan uitgaan dat je met het gebruik van een omnibounce de flits 2 stops mag overbelichten (in te stellen op fototoestel)?
                      Greetz, York

Comment

@York: alles mag natuurlijk, maar een en ander hangt sterk af van de flitser, van de body en de rest van de instellingen. Heb je een volautomatische setup, dan hoef je in principe geen flitscorrectie toe te passen; dan meet de camera door de lens de hoeveelheid licht en gooit de flitser dicht tegen de tijd dat'ie genoeg licht heeft gezien. Ga je voor volledige handmatig daarentegen, dan zul je vaak je flitser 2 of zelfs 3 stops moeten opkrikken (er schijnen echter Nikon flitsers te zijn die aan de hand van een extra nokje kunnen zien dat er een omnibounce op zit - die zouden het zelf kunnen corrigeren).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door York
                          Mag ik ervan uitgaan dat je met het gebruik van een omnibounce de flits 2 stops mag overbelichten (in te stellen op fototoestel)?
                          Greetz, York
                          Nogmaals, als het een intelligente flits is (doet lichtmeting bij preflash), corrigeert die zichzelf wel. Voor flitsen op lange afstanden heeft een omnibounce nu eenmaal geen nut omdat geen enkele flits dat kan trekken...
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

thanks, het is een canon 380 flits, volautomatisch (op m'n canon D20). Ik heb die omnibounce een tijd geleden gebruikt op een 17-85 lens. Sommige foto's waren goed belicht, sommige onderbelicht. Dus het is me niet duidelijk... Ik vrees dat als ik de flits ga overbelichten, m'n portretfoto's (bv tijdens een feestje) overbelicht gaan zijn... En als je bv. een feesttafel fotografeert, zijn de mensen dichtbij overbelicht, de achtersten te donker... het is me wat die fotografie... boeiend, maar vermoeiend
                            Greetz, York

Comment

Op de SB-600 zit zo'n neerklapbaar "lenske", de bedoeling hiervan is om het flitsbereik uit te breiden tot 14 mm objectieven.

Kan dit ook als omnibounce gebruikt worden (het is immers ook een soort diffusor), of is de aanschaf van een aparte (losse) OB toch beter?
                              Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

Working...
                              X