Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

x-drive

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: x-drive

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
    De x-drive is een mobile HD in de zin van echt modbiel. Je kan zo'n uurke werken zonder bijvoeding. Het is wel traag en vooral, als het valt is het kapot. Ook de harde schijf. Daarom, dit medium dan ook als backup gebruiken is zeker een verkeerde zienswijze.
    Ik kan het daar niet mee eens zijn. Het feit dat de X-Drive kwetsbaar is bij vallen is op zich geen reden om 'm niet als backup-apparaat te gebruiken. Een backup is per definitie data die al ergens anders staat. Valt het backup-apparaat uit dan heb je de originele data nog. En andersom. De kans dat de data op twee plekken tegelijkertijd verdwijnt is erg klein.
    Wat ik nooit zou doen is onderweg de data van een memory kaartje verplaatsen naar zo'n X-Drive want dan staat het inderdaad maar op 1 plaats. Kopieren wel, en dan een ander kaartje gebruiken om verder te gaan. En eenmaal thuis data van X-Drive kopieren naar de PC/CD etc. Pas als de data weer op twee plaatsen staat, de geheugenkaartjes leegmaken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterjan
      kan de compactdrive tegen een stootje?
      De compactdrive zou toch in een aluminium behuizing zitten. Hangt ervan af hoe hard dat stootje is denk ik. Je krijgt er een beschermtasje bij, dus dan is hij toch al wat meer beschermd. Heb maandag eentje besteld bij PIN. Ze waren er eerst niet meer. Na een mail zei hij dat deze "vervangen" was door de VP2160.(Reden zou zijn dat er veel problemen waren met het aantal volt). Die zou kleiner zijn en ook snel in het overzetten zijn van een kaartje. Wat ik op internet heb gelezen doet deze +- 8min over 1gig en de batterij zou een uurtje of 2 meegaan. Wat ik weet van PD7X is dat deze tussen de 3-4min doet over die 1gig en dat je rond de 25 à 30 gig kan overzetten met de batterijen.
      Heb toen terug gemaild als hij er toch niet meer wat in stock had en deze zouden over 2-3dagen terug in stock zijn. Hier zitten tevreden gebruikers van dit apparaat en op andere forums ook en het is de snelste op dit moment.
      "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

Comment

Euh, even verduidelijken. Ik ben blijkbaar niet heel duidelijk geweest.
        1) X-drive evenals de compactdrive kunnen op verplaatsing worden gebruikt.
        Voordeel van compactdrive tov x-drive is zeker de copieersnelheid en het feit dat de compactdrive ùet AA-batterijkes werkt. De x-drive heeft een accu.
        2) Beiden kunnen niet tegen zware stoten. DIe speeltjes zijn daar niet voor gemaakt, vb om mee te gooien als je een foto mist.
        3) de compactdrive is blijkbaar iets sneller dan de x-drive, doch dat zal waarschijnlijk ook wel te maken hebben met de snelheid van de harde schijf die daarin steekt.
        4) Ik zou noch de x-drive, noch de compactdrive gebruiken als een backup-medium voor al mijn fotomateriaal. Daarvoor gebruik ik liever een "echte" harddisk in de letterlijke zin van het woord en liefst een grote, zo'n 200 à 300 Gb. De 40 Gb op de x-drive loopt snel vol als je op verlof bent en als je in NEF of RAW fotografeert. Beide dingen zijn slechts voorzien van een beperkte OS waardoor er enkel kan gecopieerd worden. Om te wissen moet je de x-drive koppelen aan een PC en dan via verkenner mappen wissen.
        Ik wou gewon dit geven als opmerking dat je het ook wou gebruiken als backupmedium. Reken ook dat de snelheid van datatransfert niet het sterkste is aan die speeltjes naar je PC toe. Ik heb ook een x-drive, en ik zou hem voor geen geld ter wereld willen missen. Zit steevast ook altijd in de draagtas naast het fototoestel.
        Zoals Dirthyharry zegt, beter, gemakkelijker is zeker twee kaartjes te nemen. terwijl je het ene kopieert, kan je dan rustig aan met het andere fotograferen. Om deze redenen werk met een 4 Gb in het totaal. Veelal, alle, nog steeds kan ik daar zeker een 5 uur mee toe en ondertussen ben ik dan wel al eens moeten stoppen, voor je weet wel, die dringende dinges, om te eten of iets te drinken en dan ronkt die x-drive.
        Houdt ook rekening dat de accu van de x-drive na verloop van tijd, zeker aan capaciteit zal inboeten. Waar je aanvankelijk een tweetal uren zoet bent, moet je na verloop van tijd plots rekening houden dat je nog slechts een halfuurke over hebt. Dan moet je opladen terwijl bij de compactdrive je wel ergens enkele staafbatterijen vinden kan (desnoods van uit een externe flash).
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
          1) X-drive evenals de compactdrive kunnen op verplaatsing worden gebruikt.
          Voordeel van compactdrive tov x-drive is zeker de copieersnelheid en het feit dat de compactdrive ùet AA-batterijkes werkt. De x-drive heeft een accu.
          3) de compactdrive is blijkbaar iets sneller dan de x-drive, doch dat zal waarschijnlijk ook wel te maken hebben met de snelheid van de harde schijf die daarin steekt.
          Uit ondervinding weet ik dat de batterij van de xdrive na 1 jaar al de geest geeft!! bij de pd7x vind ge overal AA's....
          En de snelheid.. de pd7x is gewoon zéér snel ... niet te onderscheiden met andere... (ligt niet alleen aan de hdd!!)

en backupsystemen... pff.. je kan ook nog laptop of zo meenemen ter plaatste.. meerdere kaartjes kopen... je zal ergens een keuze moeten maken qua budget en gebruik... Toch ergens een regel... zeker 2 kaartjes meenemen!! en als er iets gebeurd met je pd7x of xdrive, that's life... iedereen moet het maar eens meegemaakt hebben..
          -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door huibke
            De compactdrive zou toch in een aluminium behuizing zitten. Hangt ervan af hoe hard dat stootje is denk ik. Je krijgt er een beschermtasje bij, dus dan is hij toch al wat meer beschermd.
            Een harddisk is kwetsbaar wanneer hij actief is. Op het moment van lezen/schrijven bevinden de koppen zich boven de platter (de eigenlijke schijf) Als op dat moment de schijf te hard tegen iets aan stoot is het einde verhaal. Een schijf die uitstaat is (bij normaal gebruik ) absoluut niet kwetsbaar. Overigens blijft dit soort apparatuur nou éénmaal kwestbaar. Met beleid ermee omgaan en het valt allemaal wel mee. Mijn laptop leg ik ook niet uiterst voorzichtig weg. Die neem ik ook gewoon op schoot en leg hem weer op tafel zonder dat ik er extreem voorzichtig mee ben. De laptop werkt ook na 2 jaar intensief gebruik nog altijd perfect. Ik ga er niet mee door de kamer gooien en dan verwachten dat'ie het nog doet

Heb maandag eentje besteld bij PIN. Ze waren er eerst niet meer. Na een mail zei hij dat deze "vervangen" was door de VP2160.(Reden zou zijn dat er veel problemen waren met het aantal volt).
            Ik heb ook begrepen dat er inderdaad problemen mee zijn geweest. Harde schijven zijn gecrasht door te veel of te weinig spanning. Het verschil werd geloof ik veroorzaakt door het verschil tussen normale batterijen (1.5V) en oplaadbare (1.2V). Dat zou allemaal opgelost zijn door nieuwe software. Tevens schijnt (let wel slechts gelezen op andere fora) de electronica niet zo geweldig ontworpen te zijn. Ook dit zou inmiddels verbeterd zijn.

Gezien de prijs en de snelheid denk ik dat het een ijzersterke aanbieding is. Zodra ik in het voorjaar wat meer ga schieten ga ik er waarschijnlijk ook één aanschaffen.
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

dus als ik het goed begrijp:
              1. bijkomende memory stick
              2. compactdrive aanschaffen
              (zal natuurlijk wat geld kosten )
              als 1 kaart vol is, foto's KOPIËREN naar compactdrive / met andere kaart foto's nemen

laatste vraagje dan: wat doen als je op reis bent?
              www.digitalclickx.com

Comment

Ik snap niet goed je vraag.
                Op reis of op een fotodag, maakt niet veel uit. Blijft hetzelfde.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

wat ik wil zeggen: als je voor lang tijd op reis bent in het buitenland bv, hoe is dat dan op te lossen qua opslagcapaciteit?
                  www.digitalclickx.com

Comment

wat ik wil zeggen: als je voor lang tijd op reis bent in het buitenland bv, hoe is dat dan op te lossen qua opslagcapaciteit?
                    Zeg, waarom denk jij dat we met zen allen het hier over hebben

Waarom zou jij dan een x-drive of een compacdrive gebruiken, als tafel of zo iets??

Comment

LOL!

Comment

dat zal ik u direct nen keer gaan zeggen
                        als ik het goed voorheb schrijft iemand hier dat hij met zijn kaartjes +/- 5 u foto's kan maken (dus goed voor 1 dag). En wat als ge voor verschillende dagen weg bent (en het principe toepast om foto's te kopiëren en niet te verplaatsen naar uw compactdrive). Mijn vraag is/was dus: neemt ge bv ook laptop mee? That's all!!!!!!!
                        www.digitalclickx.com

Comment

Je koopt een compactdrive van 40Gb. Als je genoeg kaartjes hebt voor 1 dag toe te komen, schiet je die allemaal vol. 's Avonds op hotel kopieër je elke kaart op de HDD van je compactdrive en vervolgens formatteer je de kaartjes in je camera voor de volgende dag.
                          Heb je niet voldoende kaartjes, neeem je de compactdrive mee. Als 1 kaartje vol is, kopieër je die en terwijl plaats je je andere kaart in de camera en maak je foto's. En zo wissel je af. Alle foto's staan dan op de compactdrive. Als je thuis komt, hang je de compactdrive aan je pc en je kopieërt alles wat op de HDD staat naar je pc.
                          Dat is de bedoeling.
                          "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

Comment

zie post @leonidas
                            www.digitalclickx.com

Comment

Ik maak actie-opnames :

tijdens rustige momenten bekijk ik de opnames op het fototoestel en worden de mindere opnames meteen verwijderd. De uitzonderlijk goede opnames worden met een 'slotje' beveiligd tegen wissen.

Als het kaartje vol is, copieer ik naar de Xdrive. Daarna wordt het kaartje in de camera niet geformateerd, maar alle bestanden gewist. Beveiligde opnames blijven dan bewaard.

Resultaat : de zeer goede opnames bevinden zich zowel op Xdrive als op CF. Hierdoor heb je een backup op beide gegevensdragers.

Nadeel : je mag niet teveel opnames beveiligen, anders blijft er steeds minder plaats over op de CF om te hergebruiken.

Is natuurlijk een wat omslachtigere procedure, maar als de Xdrive het begeeft heb ik nog steeds mijn beveiligde opnames op CF. En ik gebruik ook nog steeds diafilm, of course
                              :::: Canon :::: 1D MkII N
                              :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
                              :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

Comment

Working...
                              X