Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bowens monolite 400

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bowens monolite 400

    Hallo ,

    Ik heb een paat vraagskes :

    Ik wil eidelijk eens beginnen met studiowerk ...
    Ik kan een bowens monolite 400 kopen, 2dehands.

    Ken iemand deze studioflits?
    Ik heb een canon 300D, werkt de flits met de camera ?
    Is dit een goeie flits om mee te beginnen ?

    Alvast bedankt hé mensen !

    Raf

  • #2
    Re: Bowens monolite 400

    Echt niemand ???

    Comment


    • #3
      Re: Bowens monolite 400

      Ik ken de flits niet maar ken wel het merk, en dat is professioneel materiaal.
      Dus normaal gezien geen probleeem, hoe ga je de flits synchroniseren met je 300D met kabel of met IR sensor, normaal moeten beide werken.

      De vraag is natuurlijk ben je geholpen met 1 flitser , het is vooral de uitwisselbaarheid van de toebehoren van de flitsers dat je een flexibel systeem bezorgt. Daarom koos ik voor Elinchrom en Prolinca, ik heb 5 studioflitsers en alle reflectoren en softboxen passen ook op alle flitsers.

      De aankoop een set is normaal gezien de beste weg om te starten omdat ten eerste met de aankoop van een set je voordeel doet, en je ook de nodige toebehoren hebt die bij een systeem nodig zijn.

      Ook onmisbaar bij een studioflits set is de flitsmeter, er wordt steeds manueel gewerkt in de studio, en de lichtmeting van je 300D heb je daar dus niet voor nodig. Je meet je licht met een flitsmeter en stelt het gemeten diafragma in op de camera, de sluitersnelheid is begrensd tot aan de Max synchronisatie tijd van je camera.
      Last edited by Digipics357; 25 januari 2005, 11:54.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Bowens monolite 400

        Dag Raf,

        Ik ken de Monolite 400 en 200. Prima materiaal, ik werk er al vele jaren mee. Soms heeft de electronica wel wat last van instraling. (bv van koeltoog met slechte ontstoring.) Misschien is de electronica wel wat verouderd. Zo kan het vermogen van de flits slechts in enkele grove stappen worden verminderd, terwijl dit met de electronica in de modernere toestellen veel nauwkeuriger is in te stellen.
        De sync aansluiting voor de aansturing is opgebouwd via een 6,3 mm microfoon stekker. Hiervan zijn er 2 voorzien, één op de bovenkant van de flits, en één op de achterzijde.
        De Bowens flits is NIET geschikt om rechtstreeks op moderne camera's (zoals Canon 300D en Nikon D70) aan te sluiten. Reden hiervoor: de synchronisatiespanning bedraagt 160 volt, terwijl de moderne camera's slechts spanningen ordegrootte 6 to 12 volt verdragen. Wil je de Bowens aansluiten, zul je een afdoende koppeling moeten gebruiken. Zo bestaat er onder andere een prima hulpje van de firma WEIN, die de spanning terugbrengt naar een veilige waarde. Ikzelf gebruik een radiogestuurde unit: zender op de camera, en ontvanger op de flits.
        Wat digipics zegt is zeker waar: met één flits ga je je snel beperkt voelen, en eens gekozen voor een merk, zit men een beetje vast aan de toebehoren. Er bestaan wel tussenringen ... maar dit is toch steeds behelpen.

        Moest je afzien van de aankoop... ik heb wel interesse!
        https://waltertalboom.be-
        Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

        Comment


        • #5
          Re: Bowens monolite 400

          @Digipics357: Op een ander forum heb ik gelezen dat met 1 flits en bv een softbox een goede wijze is om met licht te leren werken

          En je hebt natuurlijk gelijk over de aankoop van een set maar niet iedereen kan als jonge snotneus direkt een set betalen he

          Bedankt

          @Walt : Thanks for the info, Tof dat er nog iemand dezelfde flits heeft, maar kan je nog een beetje extra informatie geven a.u.b., wat kost zo een radiogestuurde unit ? of zo'n WEIN spulleke ?
          Waar verkopen ze dat, ken je een url ?

          Bedankt voor de tip en info !
          Last edited by raf; 25 januari 2005, 21:40.

          Comment


          • #6
            Re: Bowens monolite 400

            ik heb de canon 300D, en werk ook met studio flitsers.
            maar ik heb de falcon eyes sets.

            de flits wordt radiografisch aangestuurd. door een zender en een ontvanger.
            en het werkt perfect..
            mvg
            gabriella
            Canon 300D en 350D
            canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
            canon 20-35 usm

            Comment


            • #7
              Re: Bowens monolite 400

              Dag Raf,

              De Wein "safesync": zie http://www.weinproducts.com/safesyncs.htm

              De radiogestuurde unit die ik gebruik is van het Italiaanse merk "Condor". Ik heb dit destijds gekocht bij "Studio Technic" te Brussel. (de invoerder van Bowens http://www.studio-tecnic.com/ ). De prijs weet ik niet meer. Heb deze spullen al meer dan 15 jaar. Maar ik weet dat het toen duur was. (tussen 15000 en 20000 BF)
              Ondertussen zijn er ook infraRood gestuurde units op de markt, die veel beterkoop zijn, maar het nadeel van IR hebben. (richtkarakteristiek)
              Ik heb nu ook gezien dat Bowens zelf een radiomodule op de markt gebracht heeft: http://www.bowensinternational.com/

              NB: Alle studioopnames op mijn site zijn gemaakt met de Monolites.

              Groeten,
              Walter
              https://waltertalboom.be-
              Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

              Comment

              Working...
              X