Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC Sync kabel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC Sync kabel

    Of hoe dat ding ook heet...

    Even een vraagje.

    Als je een studio-flits wil sturen via de kabel, wat verwacht die op dat kontakt?

    Schakelt die gewoon of moet die een signaal hebben van ??? Volt?

    Hartelijk dank bij voorbaat,
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

  • #2
    Re: PC Sync kabel

    Dat je de beide draadjes kortsluit. komt dus overeen met een kontakt.

    Kan ook gewoon met een transistor gesloten worden maar dan moet je wel de polariteit juist hebben en moet de schakeltransistor de spanning over de 2 draden kunnen verdragen als de transistor niet geleid.
    De moderne flitsen hebben een kontaktspanning beneden de 24V wat niet gevaarlijk is, oude gaan soms boven de 300V wat voor de meeste toestellen niet meer toegestaan is. Een gewone transistor heeft doorgaans 50 tot 100V volgens het type, De meeste FET's gaan hoger, bepaalde reeksen tot 400V en meer.

    Ik gebruik hiervoor de IRF740 en die gaat tot 400V.

    Frans

    Comment


    • #3
      Re: PC Sync kabel

      Frans,

      op http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html staat dat bijvoorbeeld de 45CT1 zelfs 600V zou geven.
      die flits best mijden of een hogere transistor nemen?

      Jeroen
      www.vildaphoto.net

      Comment


      • #4
        Re: PC Sync kabel

        Oorspronkelijk geplaatst door JeroenM
        Frans,

        op http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html staat dat bijvoorbeeld de 45CT1 zelfs 600V zou geven.
        die flits best mijden of een hogere transistor nemen?
        Jeroen
        Dit is heel veel. Maar ik denk dat er niet zoveel meer zijn van deze spanning. Als je een 2de hands flits koopt moet je die toch zeker eerst meten. Dat is slechts enkele seconden werk. Er zijn idd FET's die gemakkelijk tot 1000V gaan maar die zijn wel duurder. De schakeling voor het aansturen blijft dezelfde enkel zoeken naar een type op hogere spanning. (Google)
        Mijn 45CT4 heeft 23V op het PC kontakt, geen probleem dus.
        Frans

        Comment


        • #5
          Re: PC Sync kabel

          Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
          Dit is heel veel. Maar ik denk dat er niet zoveel meer zijn van deze spanning. Als je een 2de hands flits koopt moet je die toch zeker eerst meten. Dat is slechts enkele seconden werk. Er zijn idd FET's die gemakkelijk tot 1000V gaan maar die zijn wel duurder. De schakeling voor het aansturen blijft dezelfde enkel zoeken naar een type op hogere spanning. (Google)
          Mijn 45CT4 heeft 23V op het PC kontakt, geen probleem dus.
          Frans

          23V ?
          Is dit niet teveel voor een canon 10D ?

          Yvan
          Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

          Comment


          • #6
            Re: PC Sync kabel

            ja.
            Frans heeft dan ook nog zelf een tussenstuk gebouwd om dat te verlagen.
            www.vildaphoto.net

            Comment


            • #7
              Re: PC Sync kabel

              Een thyristor kan makkelijk hogere spanningen aan en is beter verkrijgbaar en goedkoper dan een hoogspanningstransistor of fet.
              Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

              Comment


              • #8
                Re: PC Sync kabel

                Hoe kan je de spanning van de flits meten ?
                Kan iemand dat redelijk simpel uitleggen, ik ken niet zoveel van elektronika maar ik heb wel een multimeter tot mijn beschikking ...

                Comment


                • #9
                  Re: PC Sync kabel

                  Oorspronkelijk geplaatst door raf
                  Hoe kan je de spanning van de flits meten ?
                  Kan iemand dat redelijk simpel uitleggen, ik ken niet zoveel van elektronika maar ik heb wel een multimeter tot mijn beschikking ...
                  flits aanleggen zodat die opgeladen is om te flitsen en met de multimeter de spanning meten tussen de 2 pinnen van de synckabel of als het een voetje is op de flits, tussen de centrale dikke pin van het voetje en het sleepkontakt zijdelinks aan het voetje. Als het een heel hoge spanning is, gewoon de centrale pin even vasthouden met je vinger, dan heb je geen multimeter nodig

                  ps: tot 24V beschouw ik als een veilige spanning. maar toch zijn er die op de camera 6 tot 10V opgeven. De allerslechte uitgangen verdragen toch al snel 30V!
                  Frans

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC Sync kabel

                    Ter info:

                    Nikon Support geeft 6V als max voor de D70
                    https://waltertalboom.be-
                    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                    Comment

                    Working...
                    X