Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USB of Firewire

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• USB of Firewire

Hallo,

Is er iemand die weet wat de snelste manier is om je kaartjes over te zetten naar je computer: via een lezer met firewire-aansluiting of met USB2-aansluiting?

Alvast bedankt!

Tim
    Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

http://www.timdebacker.be

Re: USB of Firewire

Is net hetzelfde, heb dat getest ..
    www.fotofolio.be

Comment

Firewire = 400 Mb/s
      USB2 = 480 Mb/s

Het kaartje zal de beperkende factor zijn.
      Last edited by Lionheart; 21 januari 2005, 13:46.
      Lionheart

Fujifilm finepix S7000, Metz Mecablitz 36-C2, 1x RIDATA CF 1Gb 80x, 2x CF 128 Mb PQI 40x, Vanguard Millenium 3 statief, Shutter release cable, Lowepro Nova 1 AW.

Comment

USB 2.0 heeft een theoretische snelheid van 480 Mb/s
        FireWire 400 heeft een theoretische snelheid van 400 Mb/s
        Maar uit ervaring weet ik dat FireWire bijna altijd zo'n 25% sneller is.
        In de praktijk komen de snelheden van USB 2.0 niet boven de 4/5 Mb/s
        en van FireWire 400 is dat 5/6 Mb/s Let wel we hebben het dan over de kaartlezers.
        In mijn Mac G5 heb ik FireWire 800 en incombinatie met een Externe LaCie Harddisk
        met FireWire 800 Mb/s kom ik op snelheden van 80 Mb per seconde.
        Overigens zijn die FireWire Cardreaders vaak wel duurder. Dus of je voor 25%
        snelheidswinst meer wilt betalen is de vraag.

Comment

Als je een kaartje hebt zoals ik (RIDATA 80x) geeft dit een maximale snelheid van 12 MBytes/s, wat je kaartlezer ook is. De aanduiding op je kaartje vermenigvuldigen met 0,15 is de snelheid in MB/s.
          Lionheart

Fujifilm finepix S7000, Metz Mecablitz 36-C2, 1x RIDATA CF 1Gb 80x, 2x CF 128 Mb PQI 40x, Vanguard Millenium 3 statief, Shutter release cable, Lowepro Nova 1 AW.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lionheart
            Als je een kaartje hebt zoals ik (RIDATA 80x) geeft dit een maximale snelheid van 12 MBytes/s, wat je kaartlezer ook is. De aanduiding op je kaartje vermenigvuldigen met 0,15 is de snelheid in MB/s.
            Zie: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=63623

Comment

Let ook op met de aanduiding USB 2.0!! Je hebt de gewone, en die haalt de snelheid van een 1.1 en de high-speed. En die is een pak sneller en haalt de hier aangehaalde snelheden...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

De theoretisch snelheid van USB is dan met 480mb/s misschien wel sneller dan de Firewire aan 400 mb/s maar ik meen me een topic te herinneren waarin stond dat de USB snelheid moet verdeelt worden onder alle aangesloten USB-apparaten (muis, toetsenbord, printer, modem,...) terwijl de Firewire steeds voluit kan gaan.

FWIW.
                Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                  Let ook op met de aanduiding USB 2.0!! Je hebt de gewone, en die haalt de snelheid van een 1.1 en de high-speed. En die is een pak sneller en haalt de hier aangehaalde snelheden...
                  CooMa, ik bedoel natuurlijk de Highspeed. Ik dacht dat je dat wel had begrepen. Ik ken overigens maar twee USB soorten 1.1 en 2.0 en 2.0 is per definitie high-speed. Dat daar misbruik van werd/wordt gemaakt en dat er dan vervolgens om misverstanden de kreet high-speed aan moet worden toegevoegd, daar kan ik niets aan doen. Let wel de door mij vermelde snelheden hierboven betreffen card-readers. In andere situatie's kan de snelheid hoger zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                    De theoretisch snelheid van USB is dan met 480mb/s misschien wel sneller dan de Firewire aan 400 mb/s maar ik meen me een topic te herinneren waarin stond dat de USB snelheid moet verdeelt worden onder alle aangesloten USB-apparaten (muis, toetsenbord, printer, modem,...) terwijl de Firewire steeds voluit kan gaan.
                    FWIW.
                    Dat klopt je hebt gedeelte poorten en ongedeelde, maar zelfs bij ongedeelde is de snelheid van Firewire vaak hoger. Ik vermoed dat met de specifikaties van USB meer gerommeld wordt.

Comment

In praktijk maakt het echt niet uit hoor. Ik heb ze alle 2 en ze gaan alle 2 voldoende snel .

Comment

USB2 is er in 3 smaken (de on-the-go standaard even niet meegeteld want dat is officieel alleen een amendment...): low speed (1.5 Mb/s), full speed (12 Mb/s) en high speed (480 Mbit/s). Vrijwel alle USB2.0 compliant cardreaders ondersteunen high speed. Echter, verkijk je niet op deze maximale snelheden; dit zijn absolute communicatie snelheden die niet ten volle benut kunnen worden. De beperkende factor in USB zit 'm in de microframes (maximaal 1000 microframes per seconde voor low en full speed, 8000 microframes per seconde voor high speed). In een microframe kan slechts 80% van de beschikbare bandbreedste gebruikt worden voor bulk transport. Last but not least wordt die bandbreedte gedeeld over de aangesloten apparaten - als je een USB muis bijvoorbeeld aansluit, dan kost je dat meteen veel bandbreedte (omdat de microframes die door de muis in gebruik zijn niet meer beschikbaar zijn voor je cardreader). Kortom: afhankelijk van de gebruikte protocollen en de hoeveelheid aangesloten apparaten haal je theoretisch zelfs op high speed USB geen enorme snelheden.

In Firewire hebben we te maken met een heel ander soort systeem waarbij de aangeslote apparaten informatie aan elkaar doorlussen. De enige vertraging die er dus ontstaat is 1 packet per aangesloten apparaat. Je maximale throughput is echter nog steeds 100% als je meerdere apparaten aansluit.

In de meeste gevallen echter denk ik dat de meerprijs van een firewire cardreader de snelheidswinst niet rechtvaardigt. Ga rustig voor USB2, tenzij je echt maximale throughput nodig hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door j@n
                          J@n, mijn punt was dat het kaartje de beperkende factor zal zijn en niet de cardreader (USB high speed of firewire). In mijn post staat dan ook "maximale snelheid".

Groetjes
                          Lionheart

Comment

Working...
                          X