Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nd filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nd filter

    Allen,

    Welke nd filters kunnen jullie mij aanraden?

    Is om te experimenteren met langere sluitertijden, geen idee of ik het effectief veel zal gebr.
    Daarom dacht ik aan een budget van rond de 100€.

    Heb er al gezien van hama en kf concept, iemand ervaring met deze merken?

    Mvg,

  • #2
    Re: Nd filter

    Merken zoals hama en K&F zou ik ver van wegblijven.
    Een goed filter zonder kleurzweem, zonder waas is niet goedkoop.
    HET probleem met die goedkope merken is dat het echt prul is en je bijzonder veel zal teleurstellen.
    Je zal je budget nog wat moeten optrekken vrees ik.

    Ik ben erg tevreden van het merk Hoya. Dat zit in de betaalbare klasse en is erg goed van kwaliteit.
    Ander grote merken zijn nog een pak duurder. Mijn inziens dan ook weer niet nodig. Zeker niet als het maar is om wat te "spelen".

    Naar densiteit kan zowat alles. Maar ikzelf gebruik ND8 en ND64 wat staat voor 3 en 6 stops verduistering.
    Je kan ze stapelen tot 9 stops dus. Heb je met deze combo 3, 6 en 9 stops.

    Dat is er ruim inzetbaar voor verschillende doeleinden.
    Ik gebruik deze bij wat ruim omschreven kan worden als portretfotografie.

    ND filters komen met verschillende benamingen naar gelang welke schaal ze gebruiken. Het is wat verwarrend soms.

    Zo zal een ND8 ook verkocht worden als 0,9 en ND64 gaan onder de naam 1,8

    Comment


    • #3
      Re: Nd filter

      En zo zie je maar dat advies subjectief is. Ik ben namelijk heel tevreden van de K&F ND filters. https://www.kentfaith.nl/nd-filter
      Gebruik ze zelfs op topklasse GF objectieven en zie echt geen verschil met de veel te dure ND filtersystemen.

      Comment


      • #4
        Re: Nd filter

        Heb verschillende filters maar de Hoya filters die ik heb zijn zeer goed. Ze hebben in hun assortiment filters van verschillende prijsklasse.
        Het verschil in prijs zit hem vooral in de dikte van de filter, de goedkopere versies zijn meestal dikker en dit kan leiden tot meer vignetting heel zeker bij groothoek en ook als je meerdere filters gelijktijdig gebruikt. De hoya filters schroeven heel gemakkelijk op en af, lijkt heel eenvoudig maar kan bij sommige producenten toch minder vlot gaan.
        www.polartha.com

        Comment


        • #5
          Re: Nd filter

          Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
          En zo zie je maar dat advies subjectief is. Ik ben namelijk heel tevreden van de K&F ND filters. https://www.kentfaith.nl/nd-filter
          Gebruik ze zelfs op topklasse GF objectieven en zie echt geen verschil met de veel te dure ND filtersystemen.
          ik gebruik ook de K & F variabele ND en ben daar ook zeer tevreden van.
          nikon coolpix s9100

          Comment


          • #6
            Re: Nd filter

            Waar je best ver weg van blijft zijn de variable ND-filters.
            Niettegenstaande tevreden gebruikers.
            Ze hebben allemaal last in meer of mindere mate van crossing .(behalve de heel dure misschien niet.)
            Duidelijk te zien hier in de videohoek: H&Y Revoring VND + CPL op 3.08
            Bij hun max-stand vertonen ze dit effect.
            En daar je waarschijnlijk dromerig water wilt fotograferen,zul je op die max-stand zitten.
            Zo'n resultaat wil je dus niet.

            Comment


            • #7
              Re: Nd filter

              Zo zal iedere gebruiker van ND filters een andere mening hebben uiteraard

              Het hangt van de topicstarter af hij wil investeren in een volledig systeem of gewoon een opschroefbare ND filter erbij wil hebben om tussendoor te gebruiken

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Nd filter

                Dure filters zijn van zeer dun glas, die gebruik ik ook maar foto's gemaakt met goedkope filters en dus dikker glas zie ik in het uiteindelijk resultaat niet terug. Voordeel van dunne filters is dat je ze betere kan stapelen. Laat je niet gek maken: Afhankelijk van de filtermaat varieert de prijs van ND filters van 60 euro tot meer dan 300 euro. In bepaalde situaties kan het niet anders, maar het beste is geen filter want elk stuk glas voor je dure objectief kan ongewenste reflecties geven.

                Comment


                • #9
                  Re: Nd filter

                  Allen dank voor de informatie!

                  Heb een setje gekocht van haida en hoya en nog iets van firecrest. Voor mooie prijs 2de hands.

                  Ik ken enkel hoya, de rest is onbekend voor mij.

                  Bedoeling is om er mee te experimenten en te zien of ik geduld genoeg heb om met lange sluitertijden te fotograferen Daarna misschien investeren in beter materiaal.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nd filter

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Dure filters zijn van zeer dun glas, die gebruik ik ook maar foto's gemaakt met goedkope filters en dus dikker glas zie ik in het uiteindelijk resultaat niet terug. Voordeel van dunne filters is dat je ze betere kan stapelen. Laat je niet gek maken: Afhankelijk van de filtermaat varieert de prijs van ND filters van 60 euro tot meer dan 300 euro. In bepaalde situaties kan het niet anders, maar het beste is geen filter want elk stuk glas voor je dure objectief kan ongewenste reflecties geven.
                    Eigenlijk zeg je hier net juist waarom er dure filters zijn
                    Het hangt allemaal vanaf wat je wilt en de beeldkwaliteit die je wilt bereiken, bij de duurdere zal je betere beeldkwaliteit hebben en bij de hele dure merk je niet eens (aan de beeldkwaliteit en de kleurzweem) dat je extra glas voor je lens hebt zitten.
                    Tevens zorgen de goedkopere tot de standaard filters voor een behoorlijke kleurzweem, en zoals je zelf schrijft soms ongewenste reflecties.
                    Dat probleem heb je niet bij de hele dure, en dat ligt zuiver aan de gebruikte coting op het glas, en dat kost nu eenmaal geld spijtig genoeg.

                    Vergeet ook niet hoe langer je belicht door een nd filter hoe meer je het bijkomende (on)gewenste effect zal hebben in de beeldkwaliteit
                    En bij het dure glas mag je zelfs heel lang belichten zonder in te boeten op kleuren of kwaliteit
                    Komt ook nog eens bij dat de goedkopere filters sowieso al inboeten op kleur/kwaliteit dus als je dan verschillende filters stapelt toont zich dat uiteraard nog meer

                    Maar voor ts is het gewoon om even te experimenteren, en dan zou ikzelf ook eerst even een goedkoop 2de hands setje nemen
                    Doch met dat goedkoop setje zou ik dan zeker niet afgaan op de beeldkwaliteit, maar gewoon op het resultaat van lange sluitertijd
                    Daarna kan men dan nog investeren in een systeem dat je beetje bij beetje kan uitbreiden, zover je zelf wilt

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nd filter

                      Enkele foto's gemaakt met de filters op verschillende sluitertijden.

                      Dit gedaan om kleurzweem te ontdekken of te weten waar het maximale sluitertijdpunt. Wanneer ik de filter gebruik.

                      Ik zag geen kleurzweem ook niet bij zeer lange sluitertijden. Wanneer treedt dit op?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nd filter

                        Dat zou je onmiddellijk moeten merken als je eens een foto neemt zonder filter en daarna eentje met filter
                        Het zou me sterk verwonderen dat er totaal geen kleurzweem is, die zie je zelfs bij sommige duurdere merken.

                        Doch als je uiteraard je toestel op automatische witbalans hebt staan dan wordt deze wel (ongewenst) gecorrigeerd door het toestel zonder dat je het beseft
                        Doch werken met lange sluitertijden en dan een automatische witbalans is sowieso een eigenaardige keuze
                        Eigenlijk laat ik de camera nooit de witbalans bepalen, de reden is duidelijk uiteraard

                        Maar even om op de rest van je antwoord terug te komen
                        Je kunt uiteraard nooit bij een test de maximale sluitertijd bepalen om dat nadien dan te weten
                        Niet elke situatie is even licht en ook niet elke dag is het even licht, laat staan dat elke dag de zon schijnt ...
                        Dus m.a.w. blijf oefenen maar hou er rekening mee dat je instellingen qua sluitertijd steeds anders zullen zijn !

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 21 mei 2023, 20:08.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nd filter

                          Vroeger was de zware colorcast van vooral goedkope filters een echt probleem.
                          Zoals velen onder ons heb ik mij destijds ook een goedkope set aangekocht om mee te experimenteren.
                          Dat is me erg zwaar tegen gevallen toen.
                          Ze maakte ND filters toen ook op basis van harsen. Dat was een tijdrovend en fijngevoelig proces. Daardoor waren die ook zo duur.

                          Maar veel is verbeterd de laatste jaren.
                          Er is een nieuwe technologie dat ze gebruiken om ND filters te maken en die is beduidend beter dan voordien.
                          Meer stabiel, bijna geen cast meer en bovendien "goedkoop" te produceren.

                          In de prijsklasse van pakweg 60 euro per filter heb je al erg goed spul.

                          Als je op heden geen kleurcast kan zien dan is dat zeker top.
                          Zolang je geen producties moet maken voor bv mode magazines of high end klanten (stillevens bv). Dan moet je je geen zorgen maken.

                          Wil je de lat hoger leggen dan kan je best werken met een color checker passport om de kleurverschuiving ervan te kunnen counteren.
                          Zoals gezegd, enkel voor zeer professionele toepassingen.

                          Het is maar even terzijde maar zowat alle lenzen lijden aan de zelfde ziekte van kleurcast.
                          Voor professioneel werk moet je werken met de color checker.

                          Zie je het bij je experimenten nu niet, dan zou ik mij daar op heden niet veel zorgen rond maken.
                          Soms is het zelfs zo dat een bescheiden colorcast een creatieve meerwaarde kan hebben.
                          Zeker rond amateurbeeld kan dat soms erg gesmaakt worden.

                          Zo heeft het merk K&F een "black mist" filter. Het is een soort ND filter met dermate waasvorming dat je hem net gaat kopen voor dit effect.
                          In het begin vind ik dat erg leuk om mee te spelen. Maar na een tijdje is het beste wel gezien en ligt het stof te vergaren in de tas.

                          Om sluitertijden te berekenen met de filter er op zijn er veel wegen naar Rome.

                          Je kan prima via trial and error uitzoeken wat een goede sluitertijd moet zijn. Dat werkt maar is tijdrovend.
                          Alternatief gebruik je de betere lichtmeter waarvan je compensatie kan instellen. Bv Gossen Sixtomat F2 is er zo eentje. Kost je 200 euro. Die lichtmeter is bijzonder goed en veelzijdig. Je stelt de correctiewaarde van de filter in op de meter en dan kan je gaan meten op de set. Zit je er 100% bovenop.
                          Je kan ook werken via je ingebouwde meter en de trick doen via het zone systeem. Moet je wel de compensatie er in verwerken. Dat gaat ook.

                          Zeker werken met vaste wb die je instelt voor opnamen.

                          Veel succes.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nd filter

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Vroeger was de zware colorcast van vooral goedkope filters een echt probleem.
                            Zoals velen onder ons heb ik mij destijds ook een goedkope set aangekocht om mee te experimenteren.
                            Dat is me erg zwaar tegen gevallen toen.
                            Ze maakte ND filters toen ook op basis van harsen. Dat was een tijdrovend en fijngevoelig proces. Daardoor waren die ook zo duur.

                            Maar veel is verbeterd de laatste jaren.
                            Er is een nieuwe technologie dat ze gebruiken om ND filters te maken en die is beduidend beter dan voordien.
                            Meer stabiel, bijna geen cast meer en bovendien "goedkoop" te produceren.

                            In de prijsklasse van pakweg 60 euro per filter heb je al erg goed spul.

                            Als je op heden geen kleurcast kan zien dan is dat zeker top.
                            Zolang je geen producties moet maken voor bv mode magazines of high end klanten (stillevens bv). Dan moet je je geen zorgen maken.

                            Wil je de lat hoger leggen dan kan je best werken met een color checker passport om de kleurverschuiving ervan te kunnen counteren.
                            Zoals gezegd, enkel voor zeer professionele toepassingen.

                            Het is maar even terzijde maar zowat alle lenzen lijden aan de zelfde ziekte van kleurcast.
                            Voor professioneel werk moet je werken met de color checker.

                            Zie je het bij je experimenten nu niet, dan zou ik mij daar op heden niet veel zorgen rond maken.
                            Soms is het zelfs zo dat een bescheiden colorcast een creatieve meerwaarde kan hebben.
                            Zeker rond amateurbeeld kan dat soms erg gesmaakt worden.

                            Zo heeft het merk K&F een "black mist" filter. Het is een soort ND filter met dermate waasvorming dat je hem net gaat kopen voor dit effect.
                            In het begin vind ik dat erg leuk om mee te spelen. Maar na een tijdje is het beste wel gezien en ligt het stof te vergaren in de tas.

                            Om sluitertijden te berekenen met de filter er op zijn er veel wegen naar Rome.

                            Je kan prima via trial and error uitzoeken wat een goede sluitertijd moet zijn. Dat werkt maar is tijdrovend.
                            Alternatief gebruik je de betere lichtmeter waarvan je compensatie kan instellen. Bv Gossen Sixtomat F2 is er zo eentje. Kost je 200 euro. Die lichtmeter is bijzonder goed en veelzijdig. Je stelt de correctiewaarde van de filter in op de meter en dan kan je gaan meten op de set. Zit je er 100% bovenop.
                            Je kan ook werken via je ingebouwde meter en de trick doen via het zone systeem. Moet je wel de compensatie er in verwerken. Dat gaat ook.

                            Zeker werken met vaste wb die je instelt voor opnamen.

                            Veel succes.
                            Toch enkele bedenkelijke conclusies ....

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment

                            Working...
                            X