Heeft iemand ervaring met dit (deze) toestel(len) ? De Captur Pro geeft de mogelijkheid om op afstand bv. een flitser draadloos aan te sturen. Als trigger kan het bv. een geluid zijn of het onderbreken van een IR straal. Ik probeer dat laatste om vallende druppels te fotograferen, maar als de druppel de straal passeert, gebeurt er niets. Als ik met mijn blote hand de straal doorbreek, dan gaat de flitser wél af. Het toestel heeft de mogelijkheid om de gevoeligheid te regelen als het over een geluidssignaal gaat, maar ik vind nergens een regeling om de gevoeligheid te regelen als het over de IR straal gaat. Bij zowel de stralingsbron als de ontvanger zijn de batterijen nieuw, dus dat kan niet de oorzaak zijn. Hellupp !!!
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Captur
Collapse
X
-
-
Re: Captur
Ik vermoed dat de straal "te dik" is.
Je zou eens kunnen proberen om bij de ontvanger een afscherming te plaatsen met een kleine spleet in.
-
Een andere mogelijkheid is,dat je druppels te transparant zijn.Veel voorbeelden zijn met melkachtige suspensies.
Ik heb hetzelfde voor met een Miops,maar dan met laser (laserwaterpas van bosch)
Met de hand geen probleem,met druppels water wel.Inconstant afvuren van de flash.Vermoedelijk te transparant.
Voor ballonnensplash gebruik ik de geluidsmodus.
NB:flits manueel op mininmale sterkte:1/64 of 1/128.Dan heb je de korste flitsduur,maar dat wist je waarschijnlijk wel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk berichtEen andere mogelijkheid is,dat je druppels te transparant zijn.Veel voorbeelden zijn met melkachtige suspensies.
Ik heb hetzelfde voor met een Miops,maar dan met laser (laserwaterpas van bosch)
Met de hand geen probleem,met druppels water wel.Inconstant afvuren van de flash.Vermoedelijk te transparant.
Voor ballonnensplash gebruik ik de geluidsmodus.
NB:flits manueel op mininmale sterkte:1/64 of 1/128.Dan heb je de korste flitsduur,maar dat wist je waarschijnlijk wel.
Als de straal onderbroken wordt door een heldere druppel dan buigt de straal ook af onder de brekingsindex. In theorie moet de ontvanger dat kunnen detecteren toch?
Comment
-
Ik denk dat je daar een punt hebt.
Maar toen ik het probeerde zag ik de druppel pal door de straal gaan,en eens lukte het eens niet.
Ik heb daarom het maar manueel gedaan.Er zit een zeker ritme in en je hebt missers maar ook treffers en dat was beter dan met een laserstraal.
Maar mijn druppels waren ook maar druppels die zomaar vallen uit een geprikte plasticzak maar niet uit een gesofisticeerd machien. Dus diameter zeer varierend,en dat kan wel een invloed hebben op die brekingsindex.
Ben nooit met melkachtige zaken begonnen.
Ook de gevoeligheidsinstelling van de ontvanger kan waarschijnlijk een rol spelen ,als er toch nog wat laserstraal niet afgebogen wordt.Last edited by demuro; 6 december 2021, 19:04.
Comment
-
-
Heb intussen geprobeerd om de straal zo smal mogelijk te maken, maar hetzelfde resultaat. Maar het waren inderdaad waterdruppels. Mijn laatste 'sessie' heb ik zowel de camera als de filtsers laten reageren op het doorbreken van de straal, maar dan had ik een zwart beeld. Ik dacht eerst dat het lag aan de latentietijd die op de ontvanger ingesteld was, maar normaal reageren zowel flitsers als de camera met dezelfde latentietijd, toch ? Zoals ook demuro ondervond: alles manueel gaat nog best, idd met veel missers, maar ook met af en toe hele goeie. Mijn 'druppelaar' is een plastic bakje, waar ik onderaan een Shellkraantje aan heb vastgemaakt, en daaraan een dopje van een silicone-cartouche waarin ik een klein gaatje geboord heb. Dat is heel nauwkeurig te regelen door dat kraantje (eerst goed soepel doen draaien met wat olie natuurlijk, want die dingen durven wel eens stroef draaien). Maar het blijft mij intrigeren waarom die straal-onderbreking niet gebeurt door een druppel. Volgende stap zal zijn met....melk (eerst mijn conservatieve knop omdraaien dat je met eetwaren niet smost.... ) Ook het zoeken naar achtergronden en ondergronden is een hele zoektocht, afstand, kleuren, belichting.....zo komen we de winter door zeker ?
Comment
-
Het intrigeert me met die breking van de straal.
Ik heb hier wat zitten experimenteren.... Met een zichtbare straal door een glasbolletje.
Ik vermoed dat de tijdspanne van de breking te kort is.
Dat kan je oplossen door de ontvanger op grotere afstand te plaatsen van de druppel weg.
Dan zal de straal een grotere afstand afleggen. (sweepen)
Maar ik stel ook iets anders vast.
Als de zender te ver van de druppel staat dan is de overgang zo snel dat die waarschijnlijk nooit tot detectie komt.
De straal buigt dan niet fel af.
Dus de boodschap is dan om de zender zo dicht mogelijk bij de druppel te krijgen.
Dan is het effect van breking erg groot.
Wil je dat es proberen?
Zender dichtbij (paar cm) en ontvanger ver weg van de druppel (bv 30cm).
Comment
-
Latentietijden verschillen.
Voorwerp laten vallen met aansturing body en flits hierop:0,22 sec,met opgeklapte spiegel 0.17sec en ontvanger die rechtstreeks flits,los van de camera, aanstuurt,donkere ruimte en camera op 4 sec 0.045sec.
Dus het laatste werkt snelst.
Die langere reactietijden kun je opvangen met je straal hoger te plaatsen en dan krijg je ook meer speelruimte om met de delay instelling wat te spelen
NB:camera is een Canon 1D die toch een zeer korte shutterlag heeft.
Vandaag geprobeerd met verschillende afstanden druppel zender,receiver.Zie geen verschil.
Wat ik wel gezien heb,is dat de grootte van de druppel belangrijk is.Kleine diameter doet het niet.Zowel op een cm van transmitter als dichtbij de ontvanger.Straal gedeeltelijk er naast ??
In het filmpje van Captur met laser, bij de opstelling,wordt wel vermeld spuit zonder naald ipv. van hun druppeltoestel.Pas nadien gezien.
Maar met een 10 cc spuit zonder naald ok,met een SC naaldje erop werkt het niet.
Was wel met water,geen melk,om dezelfde reden als hierboven aangehaald
Comment
-
Dat heb ik me ook afgevraagd: hoe kan je de diameter van de druppel beïnvloeden ? Mijn kennis van de fysica is al van 2 mensenlevens geleden, dus niet meer zo fris. De hoogte van de druppelaar tegenover het wateroppervlak is inderdaad van invloed, maar dan vooral op de grootte van de opspattende kegel. Uiteraard moet je dan de latentietijd aanpassen. Maar voor ik zover ben, wil ik toch eerst wat dingen proberen om die onderbreking te realiseren. Ben nu bezig met de aanpassing van het 'tuitje' om die druppels groter te krijgen.....trial and error alweer hé. Ik begin toch stilaan te vermoeden dat de gevoeligheid van de zender (die de onderbreking registreert en het signaal doorstuurt naar de camera en/of flitser) hier ook een rol speelt. Heb in het verleden ook al geprobeerd om in het donker de sluiter op bv. 5 seconden te zetten en enkel de flitser aan te sturen, ook met wisselend resultaat....ik ga nu inderdaad ook eens de afstand tussen zender en druppel zo klein mogelijk te maken....we zoeken verder....
Comment
-
Intussen weer wat dingen uitgeprobeerd.....Met IR was het frustrerend....reactie van de zender zeer onvoorspelbaar, en voor een druppel vloeistof (water, water+inkt, melk...) geen reactie. Dan maar overgeschakeld op een laserstraal van een digitale meter....en 'hop met de beentjes'....zelfs een gewone druppel water breekt de straal en laat de flitser afgaan....nu nog wat spelen met instellingen van latentietijd en interval en....hopen op mooie foto's van druppels.... Het voordeel van deze methode is, dat je de straal kunt zien. Als een druppel water door de straal valt, kleurt die druppel eventjes rood, zodat je precies weet of de druppelaar goed gepositioneerd is. De richting van de laserstraal moet wél heel precies zijn, want als die ook maar een beetje schuin op de sensor gericht is, dan geeft deze geen reactie. Hopelijk hebben jullie iets aan dit verslagje....
Comment
-
-
Erg fijn de nieuwe feedback te lezen.
Helemaal top dat het je gelukt is.
Het is weer luidop denken maar ik denk dat je de druppel groter kan laten worden door het mondje van het tuitje wijder te maken (in een soort ondersteboven hangend trechtertje).
De oppervlaktespanning moet die druppel langer laten hangen denk ik.
Niet dat ik roken wil aanmoedigen maar je kan lichtstralen mooi zichtbaar maken met sigaretten rook.
Comment
-
Dat kan een inspirerende winter worden. Bij het testen ondervind ik toch dat de sensor toch niet altijd 'gevoelig' is voor de straal. Moet ik nog eens uitzoeken....Ik denk dat rook in deze opstelling geen meerwaarde zal zijn, omdat we niet de lichtstraal, maar de 'heldere' druppels willen fotograferen hé. Ben nu bezig met allerlei achtergronden/ondergronden bijeen te zoeken, die dan in elk druppeltje weerspiegelen.....
Comment
Comment