Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NP-F batterijen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• NP-F batterijen

Vraagje over NP-F batterijen.
    Ik zie dat er verschillende types bestaan; np-f750/760/770/...
    Zijn de maten van de aansluiting allemaal hetzelfde?
    Ik heb hier een grip waar np-f batterijen in moeten. Maar maakt het uit welke ik neem? Idealiter zou ik dan voor de zwaarste gaan, de np-f970.
    Maar het is me dus niet helemaal duidelijk of dat kan.
    Groetjes,
    Dominic

Re: NP-F batterijen

Ik heb hier een Vitrox lichtpaneeltje dat werkt op 2 NP-F accu's, en daarvoor heb ik twee stuks NP-F 970 (de capaciteit zou 7800mAh moeten zijn, maar dat heb ik niet getest, het lichtpaneel blijft er wel heel lang mee werken)..
    Voor zover ik er informatie over kan vinden hebben alle NP-F accu's dezelfde aansluitingen, maar de accu's met een grotere capaciteit zijn wel hoger (omdat er meer cellen parallel moeten worden gezet om een hogere capaciteit te krijgen).
    In het lichtpaneel dat ik heb maakt de hoogte niets uit, want de accu's zitten daar gewoon op de achterkant.

Ik zie net dat het Vitrox lichtpaneel dat ik vorig jaar gekocht heb, dat dat flink duurder is geworden, ik heb er 52,53 euro voor betaald, nu kost het 111,52 euro (na aftrek van kortingen, verzendkosten en btw inbegrepen) bij Aliexpress.
    Ondertussen wordt er wel btw bijgeteld, maar dan is het verschil toch nog heel groot.
    De twee NP-F 970 accu's zijn ook wat duurder geworden, die zijn van 42,35 euro naar 61,51 euro gegaan (prijs voor twee stuks dus, met verzendkosten en btw inbegrepen).

Deze lader werkt prima voor die accu's (en je ziet daar ook dat die geschikt is voor verschillende NP-F accu's, daaraan zie je dat de aansluiting hetzelfde is voor de verschillende NP-F accu's).
    Last edited by Black B@ndit; 5 december 2021, 16:17.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Bedankt Bart,
      de hoogte zou inderdaad niet uitmaken. Het dient om een nanlite bh-fz60 grip mee te voeden.
      Dan kan ik inderdaad voor de NP-F 970 kiezen, dan kan ik mijn led lamp wat langer laten branden.
      Ik had dit setje van chilipower + usb dubbellader op het oog.
      Groetjes,
      Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
        Bedankt Bart,
        de hoogte zou inderdaad niet uitmaken. Het dient om een nanlite bh-fz60 grip mee te voeden.
        Dan kan ik inderdaad voor de NP-F 970 kiezen, dan kan ik mijn led lamp wat langer laten branden.
        Ik had dit setje van chilipower + usb dubbellader op het oog.
        https://www.bol.com/be/nl/p/chilipow...4.ProductImage
        Hou er wel rekening mee dat het laden van accu's met een grote capaciteit heel lang kan duren via een USB lader.
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Hou er wel rekening mee dat het laden van accu's met een grote capaciteit heel lang kan duren via een USB lader.
          Ik zie dat opladen via het lichtnet ook mogelijk is.
          Zie wel enkel een usb aansluiting.
          Misschien zoiets gelijk een gsm lader...

Ik zal het over een paar dagen weten te vertellen.
          Groetjes,
          Dominic

Comment

Er zat dus enkel een usb kabel bij de lader.
            Is het mogelijk/veilig om die usb kabel in de adapter van een gsm lader te steken, en zo in het stopcontact?
            Groetjes,
            Dominic

Comment

Er zat dus enkel een usb kabel bij de lader.
              Is het mogelijk/veilig om die usb kabel in de adapter van een gsm lader te steken, en zo in het stopcontact?
              Yeps, doe ik al lang zo.
              Bijkomend voordeel is dat je onderweg met een powerpack je batterijen ook kan opladen.
              Werkt perfect.

Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ik heb even wat meer informatie gezocht over die lader, die heeft een USB-C input die werkt op 5v met een minimum van 2,1A.
                Gebruik dus wel een USB lader die voldoende stroom kan leveren, anders is het mogelijk dat die niet lang heel zal blijven.

Bij de meeste recente smartphones zal wel een lader zitten die voldoende stroom kan leveren, maar kijk toch best eerst naar wat er op de lader staat om problemen te vermijden (2,1A of meer bij 5V is ok).
                BD0338BE

Comment

Ik heb deze week een Shinobi monitor voor op een foto/video camera aangeschaft met als tijdelijke actie een gratis NPF550 accu, maar daar had ik er nog een aantal van liggen. Er passen namelijk dezelfde accu's op als die van mijn Codox lampen met een NPF (Sony) plate. Nu zit er bij die monitor wel een netvoeding met plate die je in de accugleuf schuift, maar geen oplader voor de accu's. Aan zo'n netvoeding waar je geen accu's mee kunt laden heb je niets voor een mobiel apparaat, je loopt op straat ook niet met een netvoeding voor je telefoon rond. Gelukkig had ik nog voor dit type accu's een lader liggen. Typisch dat er bij sommige leveranciers niet nagedacht wordt over wat ze bij apparatuur leveren. Toch maar bij CameraNu een extra setje met accu en Charger Plate voor Sony NP bij besteld.
                  Zibro, volgen mij is de aansluiting van NPF platen standaard en zou dat moeten passen, mits ze niet ergens in een behuizing moeten. Je kunt voor de zekerheid ook even in de winkel informeren.

Comment

Wel ik had me een nanlite forza 60b ledlamp gekocht, die was net in een actie met battery plate/handgrip + bowens adapter inbegrepen.
                    Heb gisteren een shoot gehad waar ik de lamp nog aan het netsnoer moest hangen omdat de batterijen nog niet aangekomen waren. Dat gaat ook wel maar is toch onhandig als je constant je licht moet verplaatsen, en ik had dan ook een verlengkabel nodig.
                    Gisteren zijn de batterijen aangekomen alsook die lader.
                    Ik heb de lader gisteren via een usb poort op de pc opgeladen, dat heeft ongeveer 8u geduurd eer ze vol waren. (np-f970 2stuks)
                    In die grip kan ik 2 batterijen steken, zou ik ongeveer 2 uur op full power mee moeten kunnen doen, met originele sony batterijen.
                    Ik heb er van Chilipower, dus zal nog moeten zien hoelang die effectief meegaan.

Mijn gsm oplader is er eentje van 3A bij 5V, dus die zal dan waarschijnlijk sneller laden dan aan de usb poort van de pc?
                    Groetjes,
                    Dominic

Comment

Mijn gsm oplader is er eentje van 3A bij 5V, dus die zal dan waarschijnlijk sneller laden dan aan de usb poort van de pc?
                      Ik weet niet of dat nog zo is, maar ik heb ooit ergens gelezen dat de usb poorten van een pc normaalgezien maar maximum 500mA kunnen leveren.
                      Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom 3,5" externe harde schijven altijd een aparte voeding nodig hebben (een 2,5" harde schijf verbruikt minder, en daarom kan die wel voldoende stroom trekken uit de usb poort van een pc of laptop).
                      BD0338BE

Comment

Working...
                      X