Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aansluiting externe harde schijf afgebroken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aansluiting externe harde schijf afgebroken

    Oorspronkelijk geplaatst door Guy69 Bekijk bericht
    P.S. : zal ze kopiëren naar een tweede schijf, zo heb ik een back up en vermijd ik slapeloze nachten.
    Je hebt deze keer veel geluk gehad dat de schijf zelf niet kapot was, er zijn al heel veel anderen die minder geluk hebben gehad en die al hun foto's (of andere belangrijke bestanden) verloren hebben.
    De bestanden die je niet wil verliezen zet je inderdaad op minstens twee aparte schijven, de back-up schijf bewaar je dan liefst nog op een andere plaats zodat die niet verloren gaat door bijvoorbeeld brand of diefstal.
    Vergeet ook niet om altijd zo snel mogelijk de nieuwe bestanden op de tweede (of zelfs een derde, ik gebruik zelf drie schijven, één in de pc, en twee back-up schijven waarvan er eentje op een andere plaats wordt bewaard) schijf te zetten.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Aansluiting externe harde schijf afgebroken

      Oorspronkelijk geplaatst door Guy69 Bekijk bericht
      Beste Sieg,
      ik wil je toch nog even laten weten dat het mij gelukt is om mijn foto's te recupereren. ik heb een nieuwe behuizing gekocht op bol.com (EWENT7055 met sata aansluiting). De harde schijf was gemakkelijk te verplaatsen, ook al ken je niets af van dergelijke dingen. YouTube is hierbij ook handig om te bekijken. Nogmaals dank voor uw hulp !
      groeten,
      Guy
      P.S. : zal ze kopiëren naar een tweede schijf, zo heb ik een back up en vermijd ik slapeloze nachten.
      Blij te horen dat alles goed verlopen is en je alsnog de schijf hebt kunnen redden
      Bedankt om iets te laten weten

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Aansluiting externe harde schijf afgebroken

        Rsync is een interessante tool om te synchroniseren (of fastcopy onder windoos). Eenmaal je veel data hebt (bij mij kruipt dat naar de 8TByte) - dan wil je dat niet meer op één schijf. Ik zit al lang op 8 raid-disks (2x raid-5). De snelheid van dat opzet is ook al snel een stukje beter.
        Ik heb ook aardig wat schijven gerecovered in de goeie oude tijd door 2dehands-exemplaren op te kopen en printplaten te swappen (daar is wel veel werk aan - want het moet echt de goeie pcb zijn met de juiste firmware enz...). Zelfs met slechte sectoren kan je soms nog veel terughalen (daar gebruik ik tegenwoordig ddrescue voor dat doet soms wonderen als de schijf hier en daar een beschadigde sector heeft - zelfs bij ssd's gebruik ik dit - niet verwijderbare on-board vastgesoldeerde miserie op het moederbord dat blijft bij mij in de winkel liggen).
        Ik ken it-collega's die daar raspberry pi's voor inzetten en die dan zo een week of twee aan een stuk voor de lol laten een recovery doen - elk z'n hobby zeker?
        Eens je met een schijf naar het recovery lab moet - wordt het snel erg prijzig, en voor flash-media is 't nog 5x duurder - want moeilijker (dat wordt per GByte vaak doorgerekend en per minuut in de clean-room voor het vervangen van de koppen).
        Hopelijk leer je het - backups zijn belangrijk. Zet het in uw agenda, pik een vast tijdstip - doe dat regelmatig (of hou niks bij).

        Comment


        • #19
          Re: Aansluiting externe harde schijf afgebroken

          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
          Rsync is een interessante tool om te synchroniseren (of fastcopy onder windoos).
          ik gebruik synback om bestanden op mijn interne HD/SSD gelijk te houden met mijn externe. Je kan zowel backuppen of synchroniseren. Gaat ook snel.
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

          Comment


          • #20
            Re: Aansluiting externe harde schijf afgebroken

            Sycback is inderdaad een handig (gratis) tool om op regelmatige basis een backup te maken op een externe schijf.
            The most flexible backup software. Backup and synchronize files to local or network drives, FTP, cloud backups or removable media. Easy to use, reliable.

            Voor de C: schijf maak ik regelmatig een "image" als er ooit iets mis gaat dan kan je uw C: schijf in geen tijd terug origineel maken.
            Daar gebruik ik "Macrium reflect" voor erg handig en ook gratis.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #21
              Re: Aansluiting externe harde schijf afgebroken

              De combinatie van disk2vhd (er bestaat ook een vhd2disk) van sysinternals/microsoft - en het gratische 7zip (dat ding kan vhd - geen vhdx! aan, maar ook tar, tar.gz, vmdk's enz... aan). Linux-images op basis van dd naar een file kan 7zip wellicht ook aan. Ik heb er zelfs al images van LVM's mee geopend (linux logical volume storage).
              Daarmee kan je voor het imagen gewoon uw ding doen.
              Beide tools zijn voor full backups dingen die een gewone leek ook kan gebruiken - en ik beveel ze graag aan - naast zo'n sync-software zoals rsync, syncback-se personal edition...

              Comment

              Working...
              X