Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

    De vraag is of dat soort filters helpen bij van die gelige natrium-lampen zoals meestal op straat te zien zijn (ik weet dat LED in opmars is, en dat dit nog erger wordt).
    Dit lijkt me een interessante filter om te hebben - maar de prijs is aan de vrij hoge kant - dus vragen we 't eerst beter even na voor we zoiets denken aan te schaffen.

    The Kase Wolverine Light Pollution (Neutral Night) filters are your perfect companion for night time photography, both astrophotography and cityscape images. The filter works by reducing the orange sodium glow that is associated with old style street and residential lighting. It filters this light source, reducing the amount that reaches your cameras sensor. Capture with confidence.


    groeten

  • #2
    Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?



    denk dat je eender kunt verwachten met de Kase

    Comment


    • #3
      Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

      Haida heeft ook zo wat https://haida-deutschland.de/filter/...0-filterhalter
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

        Persoonlijk vind ik dit verloren geld
        Het enige wat verandert is je witbalans, die wordt koeler en daardoor wordt een deel van het warme licht weggefilterd

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

          Er zijn zoals altijd meerdere reacties - nu zien we dat er zo toch een 3-tal aanbieders zijn, dat wil zeggen dat het een gat in de markt vormt.

          Wie weet zit hier wel een artikel in - gewoon 2 fotografen een challenge laten uitvoeren - een met de filter één zonder. België (vlaanderen?) eist de kroon op qua lichtpolutie. Zie Leuven station, de haven van Antwerpen, je hoeft maar de satelietbeelden te zien om te beseffen dat het bij ons nog erger is dan bij de noorderburen (al is 't in de randstad natuurlijk ook heel erg).

          Wanneer heeft een filter zin en wanneer niet - en waar vormt zich de breuklijn tussen believers en non-believers. De meesten zullen wel eens zijn dat ND-filters en Polarizers zin hebben. Maar dan begint het al...

          Er zijn er die beweren dat de lichtpolutie er wat door afneemt - en dat je meer sterren ziet (oftewel door de aanval op de bankrekening oftewel doordat het effectief werkt).

          Zelf vind ik deze behoorlijk stevig geprijsd, vandaar dat we toch wel eerst even wat prospectie doen voor we eentje aanschaffen.
          Het is daarom ook goed dat Sieg durft schrijven dat hij denkt dat het wegegooid geld is. Het is een mening, en ze is zeer beknopt en correct beschreven - en het vormt een bijdrage net als de andere(n) tot het vormen van een opinie.

          Heel opvallend - alle 3 de beschreven filters zijn van glas gemaakt.

          Comment


          • #6
            Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

            Google eens onder de respectievelijke namen van de filters.Zijn van alle reviews te vinden,en van de Haida zelfs een mooie videoreview.
            Zeer kort samengevatoet zijn werk,meestal vrij behoorlijk,maar niet 100 %.Blijkbaar alleen goed voor Natriumdamplampen.Andere lichtbronnen worden veel minder geelimineerd.
            Hou rekening correctie van 1 tot 2 stops.Kan in donkere omstandigheden een rol spelen.
            Creeert soms toch kleurzweem,naar magenta,orange.vnl. rond directe lichtbronnen.
            Zou meer scherpte geven.
            In PS na bewerking toch vrij gelijkend resultaat te bekomen,maar met wat werk.Voordeel filter zou tijdswinst zijn.Recht uit de camera,geen nabewerking practisch nodig.Toch is er blijkbaar nog een verschil.
            Voor vergelijkende beelden,even kijken naar de reviews.
            Nogmaals dit is een snelle samenvatting van wat ik nu even gelezen heb.Alles behalve volledig.
            NB: Er bestaat ook nog een 3500 kelvintruk vooor nachtfotografie.Witbalans op 3500 Kelvin zetten.Eens proberen en ook eens in Camera-Raw 3500 k zetten.Kijken of je daar tevreden mee bent.Indien ja spaar je toch omtrent 130 eu. uit.
            Bovenstaand is een compilatie wat ik gelezen heb in de verschillende reviews,en dus waarschijnlijk soms wat afwijkend van merk tot merk.
            Gezien in nachtfotografie er een mengeling is van licht voortkomend uit verschillende soorten lichtbronnen,is het waarschijnlijk niet zo eenvoudig om dat allemaal efficient weg te filteren.
            Last edited by demuro; 18 augustus 2019, 11:55. Reden: correctie

            Comment


            • #7
              Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

              Een goed filter mag wat kosten.
              Maar het is mij niet erg duidelijk waarvoor je het wil inzetten.

              Volgens ik begrijp zal dit soort filter de specifieke frequentie van natriumdamplicht blokkeren?
              Natriumdamplampen hebben een zeer monochroom licht.

              Comment


              • #8
                Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

                Inderdaad het doel is op een vrij aanzienlijk aantal locaties dat soort van licht te kunnen verbeteren.
                Je kan inderdaad proberen met de 3500 graden kelvin-truk - daar ga ik alvast eens mee aan de slag - mogelijks deze week nog (als ons verlof eindelijk begint).
                Als dat niet goed genoeg is - kunnen we nog altijd het spaarvarken voor de zoveelste keer een paar keer aaien.

                Comment


                • #9
                  Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

                  de 3500 graden kelvin-truk
                  uiteraard is dat niet de heilige graal.... ge zult dus per situatie moeten bekijken/beoordelen welke K-waarde bij de omstandigheden past.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

                    Eerst een poging gedaan met de graden kelvin te spelen - tussen 2600 en 3800. En dat gaf niet voldoende het gewenste resultaat, al is het voor sommige beelden zeker een oplossing.

                    Nog wat zitten lezen - en je kan uiteraard beginnen met peperdure astronomie-filters (400€ en meer is geen uitzondering) - dat is buiten budget. Dus willen we weten wat er nu van aan is met die filters. Ik kan alvast bevestigen dat je wat licht verliest - het is zeker meer dan één stop - in mijn geval reken ik op 1,5 stop.

                    Net een K&F filter laten overkomen uit Frankrijk - die zijn schappelijk qua prijs. Je verliest inderdaad een stop en zelfs iets meer. Duidelijk is dat bepaalde kleuren weggefilterd worden. Rechtstreeks geel licht blijft zichtbaar - verwacht geen mirakels, maar zo'n filter kan soms diensten bewijzen. Duidelijk is ook dat er 2 families zijn qua filter-opbouw. Eentje die enkel dat geel van de hogedruk natriumlampen weghaalt - en eentje die naast het geel ook de kwikdamplampe en bepaalde industrieële leds verzwakt. Niet elke fabrikant geeft duidelijk aan om welk type filter het gaat.

                    De K&F heeft me een beperkt bedrag gekost (60€ voor een 77mm, dat lijkt me goed bij prijs incl. verzendkosten) - en in tegenstelling tot de variabele ND-filter van hen die barslecht is - ziet deze er alvast beter uit (we hebben nog al verslagen van hun iets eenvoudigere filters gelezen en die blijken redelijk te zijn. Als deze test meevalt - ga ik voor de veel duurdere nisi-filter gaan (die zal nog wel wat beter zijn).

                    Zelf gebruik ik vb. ook K&F-convertoren als het om manuele lenzen -> e-mount gaat. Die zijn goed qua prijs, en degelijk qua afwerking - het gaat iets sneller als je deze in Frankrijk of Duitsland besteld (het is een tikje duurder dan via aliexpress - maar goed). Het gaat 'm dus om deze https://www.kentfaith.com/natural-night-filters

                    De afwerking ziet er in elk geval degelijk uit. De filter is niet dik - zwaar of lomp, mechanisch ook mooi afgewerkt. Zit in een mooi doosje, met voorzieningen om de filter zelf wat op z'n plaats te houden, zonder het glas te raken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

                      Altijd leuk als de TS zijn ervaring laat weten op suggesties.
                      Laat eens weten wat je bevindingen zijn met die filter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

                        Kan je niet beter met handmatige witbalans werken dan?
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

                          Dat zou je kunnen doen,maar TS heeft dit geprobeerd met zijn Kelvin naar beneden te trekken.(de zgn. 3500 kelvintruk)
                          Is er niet 100% tevreden van.
                          Een filter is een filter en PS is PS.
                          Een grad ND filter geeft een iets anders effect,dan een grad in PS.
                          Vandaar dat ik benieuwd ben naar zijn ervaring met deze filter.
                          NB/ ik heb naar aanleiding van de oorspronkelijke vraag al heel wat zitten rond kijken op internet,youtube etc.,en een echt rechtlijning antwoord heb ik nooit gevonden.Pro's en contra's allerhande.Echt super,tot kan ook in post bekomen worden etc.Hoeveel tijd wil je erin steken in PS etc.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

                            En wat zijn nu de ervaringen van Ts met zijn aangekochte filter?
                            Ben er wel benieuwd naar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kase Wolverine 100mm Light Pollution Filter - loont dat de moeite?

                              Het is eventjes geleden, we hebben ondertussen al een aantal beelden geschoten. O.a. in Antwerpen station. Daar is 't resultaat verschillend tegenover de gewone straatlichten. Blijkbaar moderner licht - en daar had de filter een beperkte impact. 1/3 stop lichtverlies ongeveer - en relatief weinig demping van het oranje-achtig licht - vermoedelijk led-licht. Daar denk ik dat het andere verlichting is.
                              We hebben al een paar beelden gemaakt waarbij de straatverlichting in beeld komt - en dan verlies je effectief 1,5 stops licht - de WB is dan beter (mag je zelfs op auto laten staan).
                              De effectieve test die we nu nog moeten doen, is zoals de demobeelden - vanop een heuvel zonder al te veel verlichting in de buurt proberen om de lichtvervuiling weg te toveren. Daar dient de filter eigenlijk voor.
                              Ondertussen valt me op dat men bezig is overal led-verlichting te steken - eerst op de gewestwegen, op de kruispunten waar heel de nacht door de lampen aan blijven. Je ziet ook ipv. een gele schijn nu eerder wit licht weerkaatsen. En ja die vervuiling is even erg als voorheen.

                              Comment

                              Working...
                              X