Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief macrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Statief macrofotografie

    Omdat ik nog maar kort met macrofotografie bezig ben ga ik voorzichtig zijn, maar wat ik begrijp ga je het beste resutaat bekomen , als je s'morgens vroeg op pad gaat.
    De beestjes zitten dan op te warmen, en heb je zelfs de luxe om meerdere foto's te maken, die je dan later kan gebruiken om te (focus)stacken.
    Ik gebruik de Manfrotto 055PROB, die heeft nl een kantelbare middenzuil, waardoor je zelfs op grondhoogte kan werken.
    Filmpje
    De goede man beweert ( als ik hem goed versta, haha) dat de klemmen erg stroef gaan, maar dat kan je met het bijgeleverde gereedschapje zelf instellen.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

    Comment


    • #17
      Re: Statief macrofotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
      Ik gebruik nooit een statief bij macro.Dat werkt gewoon niet,zodra je statief opgesteld is zijn de beestjes al lang gaan vliegen.Oefenen met uit de hand te fotograferen.is het beste.
      Ik volg hierin volkomen.Verder gebruik ik nooit het schermpje om in macro mijn object te kadreren maar om laag bij de grond te werken kan een kantelbaar scherm wel behulpzaam zijn.
      digitaal impressionist

      Comment


      • #18
        Re: Statief macrofotografie

        Bij macrofotografie hangt er vanaf wanneer je insecten gaat fotograferen.
        Als ze het s'morgens vroeg te koud hebben om weg te kunnen vliegen, dan is een statief zeker een goed hulpmiddel om een zo groot mogelijk percentage scherpe foto's te krijgen.
        Maar als ze het warm genoeg hebben, dan vliegen ze meestal weg terwijl je een statief aan het wegzetten bent, dan is het dikwijls beter om uit de hand te werken zodat je sneller een foto kan maken als bijvoorbeeld een vlindertje op een bloemetje gaat zitten.
        De tweede werkwijze volg ik zelf gewoonlijk, ik ga af en toe eens overdag rondkijken of er beestjes te fotograferen zijn, en dan hebben ze het altijd warm genoeg om van het ene bloemetje naar het andere te vliegen.

        Een tussenstap is een monopod, daarmee ben je een heel stuk flexibeler dan met een driepootstatief, maar je hebt nog altijd kans op bewogen foto's als de sluitertijd te lang wordt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X