Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson of Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Epson of Canon

    Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
    Uw tip, om alles wat samen te laten komen en dan pas af te drukken ga ik zeker onthouden.

    Hangt er allemaal vanaf welke printer ed.....
    Een printer moet regelmatig gebruikt worden. Sommigen dagelijks. Men raad dan ook aan de printer altijd aan te laten staan.

    Ik heb een 3800 (voorloper van de 3880) en een 4800.
    Die 3800 (Stefaand kent die printer wel ...) Gebruik ik nu enkel voor mat papier met die OCP-inkt en geeft mooie resultaten. Die printer zet ik soms een maand af, zonder problemen met de printkop.
    De 4800 is wat anders. Dat ding gaat elke week zijn printkop reinigen en kost heel wat inkt. Nu heb ik het (door vakantie) er toch op gewaagd het ding een drietal weken en nadien nog eens vier weken af te zetten. Na opstart doet de printer een reiniging en de printer werkt perfect zonder verstopte nozzles.

    De 3880 zou veel minder problemen hebben met verstopte printerkop dan bvb een 4900. Zoek maar eens op in de discussieforums op dpreview. Deze 4900 heeft veel problemen ermee.

    Dus je moet zelf ondervinden of het verstandig is om foto's op te sparen en dan alles ineens af te printen, dit hangt van de printer af.

    Bij de 3880 kan je nog een 10 x 15 afdrukken, bij de 4800 en 4880 minimum een A4 en ik dacht bij de 4900 minimum een A5.


    In ieder geval, met een 3880 doe je zeker geen miskoop.

    Hou er ook rekening mee dat je ook nog een calibreertoestel nodig hebt zoals een Colormunki. Ik had dit eerst niet en maar zoeken naar profielen en inkt en papier versmossen. Na de aankoop van de colormunki direct goede afdrukken.


    Veel plezier met het printen.

    Comment


    • #17
      Re: Epson of Canon

      Waarom vergelijk je de Epson niet met een Canon Pixma Pro 1 ?

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Epson of Canon

        De Canon Pixma Pro-1 kan maximaal maar A3+, is gigantisch groot voor een A3+ printer, heeft geen verwisselbare inktafvalbak zoals de Pro 38x0 printer en gebruik maar liefst 12 inktpatronen (waarvan 1 glansverbeteraar: dat is dan ook het enige voordeel voor een egale glans). De Epson R3000 bereikt met "maar" 9 inktpatronen even goede afdrukken, is veel compacter, kan heel gemakkelijk voorzien worden van een extern afvalinkttank. De reden is dat de Canon Pro-1 per inktkanaal maar 1 druppelgrootte kan produceren (4 pl) (bubblejet technologie). Dit is ook de reden waarom de Canon Pro-1 voorzien is van 4 (5 als je de mattezwarte meerekent) zwart/grijs inkten om hetzelfde resultaat te bereiken als de 3 (4) zwart/grijs inkten van de Epson (K3). De piezo-printkop van de Epson kan namelijk per inktkanaal meerdere druppelgroottes produceren (voor de Epson R3000 minimaal 2 pl), zodat je een veel fijnere gradatie krijgt. Deze superieure techniek komt tot uiting met de Epson R2000: een pigmentinktprinter die zonder light kleuren werkt en toch een uitzonderlijk mooi afdrukresultaat geeft, dankzij de variabele druppelgrootte van de Epsonprintkop. De Epson R2000 werkt met dezelfde printkop als in de R3000 (8-kanalen), waar ook dus de glansverbeteraar bij zit om zeer mooi glanzende afdrukken te produceren.

        Epson had er eigenlijk goed aangedaan om bij de R2000 de rode inktpatroon te vervangen met een grijze inktpatroon, zodat zwart/wit-afdrukken wordt verbeterd en de standaard magenta inktpatroon met een vivid magenta, zodat het verlies in gamut door het wegvallen van de rode inktpatroon wordt opgevangen. Op die manier kruis je de voordelen van de R2000 met de R3000: beide zwarten (matte en fotozwart) gelijktijdig actief, grijze inktpatroon voor neutrale zwart/wit-afdrukken en een glansverbeteraar voor mooi glanzende afdrukken. Het bijkomend voordeel is dat het inktverbruik wordt beperkt, aangezien de light kleuren nu gesimuleerd worden door ultrakleine druppeltjes van de volle kleuren (het menselijk oog kan het toch niet meer zien bij 2 pl).

        Op nifty-stuff.com heeft iemand de grootste moeite om een inktafvaltank aan te sluiten op de Canon Pro-1, terwijl dat met de R3000 het een makkie is.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #19
          Re: Epson of Canon

          Ben eens gaan opzoeken over het kalibreertoestel Colormunki. Ziet er interessant uit.
          Morgen afspraak om proefafdrukken te maken met de canon IPF 5100 en een Lexmark.
          Tot hiertoe gaat mijn keuze nu al uit naar de Epson pro 3880.Veel goeie dingen over gehoord, maar eerst morgen afwachten.

          Comment


          • #20
            Re: Epson of Canon

            Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
            Ben eens gaan opzoeken over het kalibreertoestel Colormunki. Ziet er interessant uit.
            Morgen afspraak om proefafdrukken te maken met de canon IPF 5100 en een Lexmark.
            Tot hiertoe gaat mijn keuze nu al uit naar de Epson pro 3880.Veel goeie dingen over gehoord, maar eerst morgen afwachten.
            Bespaar je de tijd met die Lexmark: de printkwaliteit is belabberd als je die naast een Epson legt en bovendien zijn de patronen schreeuwend duur en klein.
            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

            Comment


            • #21
              Re: Epson of Canon

              Vanmorgen de proefdrukken gezien van de lexmark. Ik moet zeggen voor een laserprinter zag dat er niet slecht uit.
              Daarna proefdrukken gedaan met de canon IPF 5100, zowel op mat als glanzend papier en vergeleken met dezelfde foto die ik bij had.
              Ik moet zeggen, het is mooi, scherp afgedrukt en wat mij vooral ook opviel was dat het redelijk snel ging.
              Het toestel gaat van A4 tot A3 en je kan zowel rollen papier , als dikke vellen tot 350gr. en gewoon fotopapier gebruik.
              Volgens hun berekening kost de inkt op een A1 formaat ( glossy fotopapier, full colour) 1,74€, dus voor een A4 is dit 0,22€.
              Wat wel goed meevalt , denk ik.
              De grootte van de canon printer valt goed mee. En de kostprijs van inkt is ook minder, dan de epson.
              Ze hebben een toestel staan dat 1 week is gebruikt, maar deze werkte niet goed met de programma's die die mens had. Er is ook nog een set nieuwe inktcardridges bij. ( 130ml./inktcardridges)
              Die die ze meeleveren bij de printer zelf , van90 ml. zijn nog niet half op, dus veel is er niet mee afgedrukt.
              Dus ik zal er nog eens goed over moeten slapen wat het gaat worden:
              de Epson pro 3880 of de conan IPF 5100.

              Comment


              • #22
                Re: Epson of Canon

                wij hebben de epson 4900 en zijn heel tevreden over het resultaat. Printen op gewoon papier (tekst), printen op verschillende soorten fotopapier en op rol geven een prachtig resultaat.
                De kostprijs/print valt m.i. heel goed mee, rekening houdend met het resultaat. Alles is zoals jij het wil. Ik ben ook maar een hobbyist en print slechts af en toe. Ik maak wel dat ik om de twee weken een A4tje print om de printkoppen te sparen.

                Inktverbruik valt reuze mee.

                De grootte en gewicht is wel serieus, 't was een ganse klus om hem, na de testfase beneden, boven te krijgen.

                Comment


                • #23
                  Re: Epson of Canon

                  Nog een tevreden Epson 4900 gebruiker.
                  Wil je er resultaten van zien, in het stadhuis van Genk hangt in de fotogalerij een tentoonstelling van FCTGenk, en dit tot 20 oktober 2013 ( www.fctgenk.be ), 58 foto's van de 60 zijn geprint met mijn epson 4900, en die 2 andere zijn op een epson 2400 geprint.

                  PJW
                  Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Epson of Canon

                    Zou ik de 3880 of de 4900 nemen?
                    Het enige verschil volgens mij is dat er 2 inktreservoires meer in zitten en dat je op rol kan afdrukken.
                    Het prijsverschil is wel meer dan 1200 euro.
                    Of zijn er nog verschillen?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Epson of Canon

                      Kijk eens ook naar de liter-prijs van de inkt, die is een pak lager bij de 4900.( als je ongeveer 25 tot 30 carts voor de 4900 gekocht hebt, is dat verschil van 1200 € weggewerkt )
                      Met de 3880 kan je, als je de soft van epson gebruikt, maar tot 90 cm lang gaan, met de 4900 ben je beperkt tot 15 m ( 1500 cm, de rol moet wel lang genoeg zijn )

                      Bij de inkt-wissel van mat naar photo-zwart gaat er bij de 4900 minder inkt verloren.
                      Je kan de spuitkop per 2 kleuren reinigen, een manuele instelling, of dat bij de 3880 ook kan..... dat weet ik niet.

                      één nadeel bij de 4900 is ........ 52 kg..... mijn 4900 staat nog altijd op dezelfde plaats als de dag van levering, op een stevige tafel.

                      PJW
                      Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Epson of Canon

                        Als ik de prijs uitreken voor de 3880 ( 100ml ) dan komt deze op € 54,40
                        en voor de 4900 ( 100ml ) komt het op € 39,75
                        Wat toch wel een groot verschil is;
                        het enige waar ik schrik voor heb bij de 4900 is dat de printkop sneller is verstopt, niet?
                        Er zullen weken zijn dat de printer veel moet afdrukken, maar er zullen ook rustigere periodes zijn.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Epson of Canon

                          Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                          Als ik de prijs uitreken voor de 3880 ( 100ml ) dan komt deze op € 54,40
                          en voor de 4900 ( 100ml ) komt het op € 39,75
                          Wat toch wel een groot verschil is;
                          het enige waar ik schrik voor heb bij de 4900 is dat de printkop sneller is verstopt, niet?
                          Er zullen weken zijn dat de printer veel moet afdrukken, maar er zullen ook rustigere periodes zijn
                          .

                          Dan moet je printer toch al verschillende weken werkloos zijn, en als het dan toch zo is kan je de printkop nog altijd met de manuele instelling ( per 2 kleuren ) reinigen, dus enkel de kleuren die een verstopping hebben.

                          PJW
                          Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Epson of Canon

                            Voor degene die een 4900 hebben:
                            de afmetingen van de printer zouden 863 x 1134 x 405 mm ( br x diepte x hoogte) zijn.
                            Dan moet ik ook nog op zoek naar iets om dat op te plaatsen; Vooral de diepte vind ik wel veel. Klopt dit wel?
                            Of is dit met de schuif vooraan uitgetrokken?
                            De meeste tafels zijn 60 of 80 cm diep. Dus als de pootjes onderaan er op passen zou dit goed zijn.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Epson of Canon

                              Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                              Voor degene die een 4900 hebben:
                              de afmetingen van de printer zouden 863 x 1134 x 405 mm ( br x diepte x hoogte) zijn.
                              Dan moet ik ook nog op zoek naar iets om dat op te plaatsen; Vooral de diepte vind ik wel veel. Klopt dit wel?
                              Of is dit met de schuif vooraan uitgetrokken?
                              De meeste tafels zijn 60 of 80 cm diep. Dus als de pootjes onderaan er op passen zou dit goed zijn.
                              1134 is de uitgeschoven maat, is eigenlijk 76 cm, en de pootjes staan op minder da 60 cm van elkaar.
                              Bij mij staat de printer op een tafel van 94 x 140 ,en zover mogelijk naar voor, dit is om plaats te hebben als je langs de voorzijde media insteekt.

                              PJW

                              Als je in mijn handtekening gaat zoeken zal je mijn telefoonnummer wel vinden als je nog vragen hebt, je mag mij bellen.
                              Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Epson of Canon

                                Waar zou ik deze printer kopen?
                                Bij konijnenberg staat hij : € 2499 ( en zijn voorzien van volle inktcartridges)
                                bij firma's in nederland (internetsites) staan ze onder de €2000 , maar deze inktcardridges zijn dan maar voor een deel gevuld.

                                Comment

                                Working...
                                X