Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters: ja of neen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Filters: ja of neen?

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Ik probeer morgen nog iets te doen boven de f/8 met het risico dat de scherpte zal afnemen. Heb het in de vooravond geprobeerd maar aangezien het binnen is had ik te weinig licht zonder flash. De sluitertijden waren te lang en alhoewel op statief en met 'mirror up', toch wat bewegingsonscherpte bij de ene f16 tov de andere. Nu, ik denk toch dat dit maar weinig zin heeft, maar timefreezer ziet dat blijkbaar anders.
    Ok.
    En daar is nog "bvphotography"
    Hij zou ook nog testen doen.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #32
      Re: Filters: ja of neen?

      Alé.., voor de hardhorigen, maar zoals jullie zullen zien heeft het weinig nut en de scherpte is aan het afnemen.

      op f11:


      op f16:
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #33
        Re: Filters: ja of neen?

        Ik zie dit:

        - f11 > betere scherpte
        - f16 > iets minder kleur > zie bovenste bloem > blauw is minder.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #34
          Re: Filters: ja of neen?

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Ik zie dit:

          - f11 > betere scherpte
          - f16 > iets minder kleur > zie bovenste bloem > blauw is minder.
          Nog even meegeven dat het weer met de Nikon 50mm 1.4 is. Foto's (NEF's) gecropt op 100%, onbewerkt en verkleind voor web.
          Bij de foto's met NC filter (1 en 3) is bij mij een iets donkere haarkleur (precies iets meer contrast) van de linker engel.
          Wat betreft de licht blauwe bloem naast de hoofdjes, zie ik op foto 1 een iets gecontrasteerd blauw dan op foto 2, terwijl dit voor foto 3 en 4 weer niet meer zo duidelijk is.
          En inderdaad, de scherpte op f16 is niet meer zoals op grotere openingen, wat normaal is.
          Last edited by enero; 17 augustus 2013, 16:52. Reden: NC filter ipv UV filter
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #35
            Re: Filters: ja of neen?

            Lees hier ook eens: http://robertobogers.jouwweb.nl/weetjes/uv-reflectie
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment


            • #36
              Re: Filters: ja of neen?

              Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
              De filter die ik heb gebruikt is geen UV filter, maar een Nikon NC (neutral color) beschermfilter. De fout die ik in #34 had gemaakt heb ik dan ook verbeterd.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #37
                Re: Filters: ja of neen?

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Ok.
                En daar is nog "bvphotography"
                Hij zou ook nog testen doen.
                Deze komen later, daar moet voor op de firma zijn.
                Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                Comment


                • #38
                  Re: Filters: ja of neen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                  Deze komen later, daar moet voor op de firma zijn.
                  Ok
                  En al ferm bedankt voor de moeite!
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #39
                    Re: Filters: ja of neen?

                    Heb je het linkje gelezen Theo?
                    Ik geef ook regelmatig optiektraining, 1 van mijn studenten maakte mij attent dat je infra rood met een digitale camera kan zien. Met zijn toestel zagen we het inderdaad. Met mijn eos 550D niet, hij heeft ook een compactje van canon. Welk type weet ik niet. Meer details mag ik hier niet posten.
                    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                    Comment


                    • #40
                      Re: Filters: ja of neen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                      Heb je het linkje gelezen Theo?
                      Ik geef ook regelmatig optiektraining, 1 van mijn studenten maakte mij attent dat je infra rood met een digitale camera kan zien. Met zijn toestel zagen we het inderdaad. Met mijn eos 550D niet, hij heeft ook een compactje van canon. Welk type weet ik niet. Meer details mag ik hier niet posten.
                      Ja is gelezen.
                      Heb ook nog een D70 maar UV fotograferen heb ik nooit geprobeerd.
                      Ook niet aan gedacht.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #41
                        Re: Filters: ja of neen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Ja is gelezen.
                        Heb ook nog een D70 maar UV fotograferen heb ik nooit geprobeerd.
                        Ook niet aan gedacht.
                        Wel ik heb mijn D70 onlangs nog verkocht aan iemand die die uitsluitend wou gebruiken voor IR fotografie.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #42
                          Re: Filters: ja of neen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Wel ik heb mijn D70 onlangs nog verkocht aan iemand die die uitsluitend wou gebruiken voor IR fotografie.
                          Zoals in het linkje staat te lezen is de ene sensor de andere niet. Ik kan dit enkel beamen, hangt ook van de filters af die voor de sensor zitten waaraan de sensor gevoelig is. Is ook logisch. Doen wij ook. Waarom zou je de sensor gevoelig maken aan iets wat niet nodig is
                          Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                          Comment


                          • #43
                            Re: Filters: ja of neen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                            Zoals in het linkje staat te lezen is de ene sensor de andere niet. Ik kan dit enkel beamen, hangt ook van de filters af die voor de sensor zitten waaraan de sensor gevoelig is. Is ook logisch. Doen wij ook. Waarom zou je de sensor gevoelig maken aan iets wat niet nodig is
                            Maar ik vraag mij af in hoeverre je een Nikon NC kan beschouwen als een filter. Is dat niet meer dan wat kwalitatief hoogwaardig glas. En ja, die nanocoat zou misschien meer dienst doen als filter dan het glas dat erachter steekt. Het vroegere NC Nikon glas had die nanocoating niet.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #44
                              Re: Filters: ja of neen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Gisteren heb ik een en ander gelezen over het gebruik en de toepassing van filters.
                              Zelf heb ik een setje (vanaf 1988) van Cokin.
                              Niet veel gebruikt echter omdat de set niet past op mijn huidige camera's.
                              OF omdat het me niet duidelijk is hoe ik ze kan gebruiken op mijn huidige camera's.
                              De site van bijv. Cokin maakt me niet veel wijzer.
                              (het ligt aan mij: ik begrijp het niet )
                              Wat de al dan niet bescherming van de lens met een filter betreft, heb ik niets toe te voegen aan de discussie.
                              Bij Cokin-filters denk ik eerder aan grijsfilters, graduele filters (ND-en kleur), polarisatiefilter...
                              Sommigen zeggen dat je de effecten die je met die filters kan bereiken evengoed of zelfs beter met photoshop of een ander bewerkingsprogramma kan bereiken.
                              Ik ben het daar niet mee eens. De beweging van water, wolken en bvb. opstuivend zand kan je niet achteraf toevoegen. En het diafragma helemaal toeknijpen geeft ook niet altijd het gewenste resultaat. Dat kan je wel met een grijsfilter ... Ook om een lucht al donkerder of contrastrijker op de foto te krijgen, kan een grijsverloopfilter wonderen doen.
                              Het is een heel gedoe, maar voor landschapsfoto's vind ik de filters nog altijd nuttig.
                              Geniet van foto's maken

                              Comment


                              • #45
                                Re: Filters: ja of neen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                                Wat de al dan niet bescherming van de lens met een filter betreft, heb ik niets toe te voegen aan de discussie.
                                Bij Cokin-filters denk ik eerder aan grijsfilters, graduele filters (ND-en kleur), polarisatiefilter...
                                Sommigen zeggen dat je de effecten die je met die filters kan bereiken evengoed of zelfs beter met photoshop of een ander bewerkingsprogramma kan bereiken.
                                Ik ben het daar niet mee eens. De beweging van water, wolken en bvb. opstuivend zand kan je niet achteraf toevoegen. En het diafragma helemaal toeknijpen geeft ook niet altijd het gewenste resultaat. Dat kan je wel met een grijsfilter ... Ook om een lucht al donkerder of contrastrijker op de foto te krijgen, kan een grijsverloopfilter wonderen doen.
                                Het is een heel gedoe, maar voor landschapsfoto's vind ik de filters nog altijd nuttig.
                                De enige nuttige filters zijn grijsfilters en het polarisatiefilter. Het effect van graduele filters kan je in Photoshop verkrijgen, waaronder ook het sterk aanzetten van wolkenluchten en tal van andere effecten. Maak eens kennis met de grote NikCollection.
                                Voor het digitale tijdperk gebruikte ik een grote collectie Cokin-filters, alles wat ik daar mee kon -met uitzondering van polarisatiefilter en grijsfilters- doe ik nu met digitale filters.
                                Last edited by Eenbes; 20 augustus 2013, 00:00.

                                Comment

                                Working...
                                X