Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters: ja of neen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Filters: ja of neen?

    Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
    In ieder geval verschil in kleur en softnes in de bovenste 4 maar of daar de filter stond? In ieder geval bij hoogstand invallend licht heb je dik kans op extra flair.
    Er is telkens één zonder en één met filter, maar niet steeds in dezelfde volgorde. Dus geen 4 filters op een rij.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #17
      Re: Filters: ja of neen?

      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Er is telkens één zonder en één met filter, maar niet steeds in dezelfde volgorde. Dus geen 4 filters op een rij.
      Mijn conclusie in ieder geval: Gewoon een filter aanschaffen, verschil is nihil tot niet zichtbaar
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #18
        Re: Filters: ja of neen?

        Denk die 2de op f8.
        Minder paars-blauw.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #19
          Re: Filters: ja of neen?

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Denk die 2de op f8.
          Minder paars-blauw.
          Die tweede op f/8 is met filter.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #20
            Re: Filters: ja of neen?

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Die tweede op f/8 is met filter.
            Ah volià

            Ik associeerde UV met paars-blauw.
            Eerst wist ik niet waar te zoeken.
            De tweede met filter is redelijk duidelijk > minder paars-blauw.

            De verschillende f-waarden waren een goed trucje
            Met gebruik van een filter is er geen probleem met de scherpte.
            Die wordt beter met de F-waarde.
            =================================================
            Nu kan men gaan discussiëren van A tot Z en misschien verder
            Punt is, uitgaande van het feit dat je goed kwalitatief materiaal hebt, dat hier toch een bewijs is geleverd.
            Ik ga me dus wel goede "clear" filters aanschaffen. En Nikon dus voor Nikon, omdat het de betere zijn.
            Zit wel nog met een (dure) lens van Canon > 77mm > moet ik nog een oplossing voor vinden.
            (zonder bescherming zie ik niet echt zitten)

            Tweede puntje is dat je constant licht hebt gebruikt dus die flitser.
            Maakt deze test alleen maar beter.
            Last edited by theokus; 15 augustus 2013, 20:10.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #21
              Re: Filters: ja of neen?

              Ik heb clear filters van B&W, zie er geen enkel verschil mee. Met een UV filter had ik vroeger wel een lichte tintverandering. Daar UV filters geen enkele technische meerwaarde bieden zou ik voor clear exemplaren gaan.
              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

              Comment


              • #22
                Re: Filters: ja of neen?

                Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                Ik heb clear filters van B&W, zie er geen enkel verschil mee. Met een UV filter had ik vroeger wel een lichte tintverandering. Daar UV filters geen enkele technische meerwaarde bieden zou ik voor clear exemplaren gaan.
                Gelezen en begrepen
                Zal de volgende aankoop worden.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #23
                  Re: Filters: ja of neen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Gelezen en begrepen
                  Zal de volgende aankoop worden.
                  Theo, een kleine rechtzetting. De filters die ik gebruik zijn NC (neutral Color) Protect Filter van Nikon. Een foutje van mijnentwege. Ik heb dit in mijn test dan ook verbeterd. Dit zijn dus ook geen UV filters.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #24
                    Re: Filters: ja of neen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Theo, een kleine rechtzetting. De filters die ik gebruik zijn NC (neutral Color) Protect Filter van Nikon. Een foutje van mijnentwege. Ik heb dit in mijn test dan ook verbeterd. Dit zijn dus ook geen UV filters.
                    Ok.
                    En toch is er een verschil he
                    ================================================== ==============================================




                    Vind geen "clear" filters van Nikon....
                    Nu B&W is ook prima
                    Last edited by theokus; 16 augustus 2013, 15:19.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #25
                      Re: Filters: ja of neen?

                      Toch wel:


                      En in België hebben alle Nikon dealers die (bv Art&Craft).

                      Comment


                      • #26
                        Re: Filters: ja of neen?

                        Enero,

                        eigenlijk zou je die test eens opnieuw moeten doen maar dan met een grotere scherptediepte. Nu ben je dicht bij het beeldje moeten komen en is de scherptediepte ook op f8 nog beperkt. Zo zie je dat bij de ene f8 foto het linker engelte scherper is dan bij de andere foto en omgekeerd voor het rechter engelte.

                        Ook is er een klein verschil in belichting dat te wijten kan zijn aan de TTL flash (in de veronderstelling dat ISO, A en S wel hetzelfde zijn). Die zal zelden 2 keer na elkaar precies hetzelfde zijn. 't Is beter om geen flash te gebruiken. Hoe minder variabelen, hoe beter. M.a.w. vast licht en in M mode (telkens zelfde ISO, A en S).

                        Het verschil met / zonder een Nikon Clear filter zal klein zijn, als je het al zal zien (mijn ervaring). 't Is dus belangerijk om al de rest consistent te houden.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Filters: ja of neen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Ok.
                          En toch is er een verschil he
                          ================================================== ==============================================




                          Vind geen "clear" filters van Nikon....
                          Nu B&W is ook prima
                          Ziehier Theo :http://www.artencraft.be/nl/foto-en-...filters/nikon5

                          Dit staat op de handleiding bij de filter : "Neutral color filters have no effect on colors in the visible range, making them suited to everyday use as lens protectors. These multi-coated filters also boast excellent glare reduction."
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #28
                            Re: Filters: ja of neen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                            Enero,

                            eigenlijk zou je die test eens opnieuw moeten doen maar dan met een grotere scherptediepte. Nu ben je dicht bij het beeldje moeten komen en is de scherptediepte ook op f8 nog beperkt. Zo zie je dat bij de ene f8 foto het linker engelte scherper is dan bij de andere foto en omgekeerd voor het rechter engelte.

                            Ook is er een klein verschil in belichting dat te wijten kan zijn aan de TTL flash (in de veronderstelling dat ISO, A en S wel hetzelfde zijn). Die zal zelden 2 keer na elkaar precies hetzelfde zijn. 't Is beter om geen flash te gebruiken. Hoe minder variabelen, hoe beter. M.a.w. vast licht en in M mode (telkens zelfde ISO, A en S).

                            Het verschil met / zonder een Nikon Clear filter zal klein zijn, als je het al zal zien (mijn ervaring). 't Is dus belangerijk om al de rest consistent te houden.
                            Kan die rakkers niet vinden op het internet
                            Help eens als je zin en tijd hebt
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Filters: ja of neen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Ziehier Theo :http://www.artencraft.be/nl/foto-en-...filters/nikon5

                              Dit staat op de handleiding bij de filter : "Neutral color filters have no effect on colors in the visible range, making them suited to everyday use as lens protectors. These multi-coated filters also boast excellent glare reduction."
                              Thank you

                              En een goed adres.

                              Vraag me toch af waar het kleurverschil dan vandaan komt.
                              Ik kan er met mijn, alhoewel beperkt, verstand niet bij
                              Last edited by theokus; 16 augustus 2013, 16:17.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #30
                                Re: Filters: ja of neen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Thank you

                                En een goed adres.

                                Vraag me toch af waar het kleurverschil dan vandaan komt.
                                Ik kan er met mijn, alhoewel beperkt, verstand niet bij
                                Ik probeer morgen nog iets te doen boven de f/8 met het risico dat de scherpte zal afnemen. Heb het in de vooravond geprobeerd maar aangezien het binnen is had ik te weinig licht zonder flash. De sluitertijden waren te lang en alhoewel op statief en met 'mirror up', toch wat bewegingsonscherpte bij de ene f16 tov de andere. Nu, ik denk toch dat dit maar weinig zin heeft, maar timefreezer ziet dat blijkbaar anders.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X