In 2010 maakte ik een lange rondreis door India. Ik bewaarde de foto's op SD-kaarten, maar toen ik thuis één ervan (2 GB) wou overbrengen op mijn laptop, haalde ik de kaart iets té snel uit de camera, waardoor de kaart 'crashte'. De camera kon de kaart niet meer lezen ('card error' en 'cannot be formatted'). Een externe kaartlezer gaf al helemaal geen teken van herkenning. Eerst gaf ik de kaart binnen bij een professionele fotograaf, die een week later bevestigde dat de gegevens verloren waren. Daarna probeerde ik alles via tips online: freeware 'recovery' programma's (doch sinds de kaart niet werd herkend, kon ik er ook geen programmaatjes op los laten), plakband voor een beter contact in het slot, de metalen lipjes schoonmaken met alcohol...
Tot ik onlangs via google op een bericht stootte van iemand met hetzelfde probleem. Zo kwam ik terecht bij 'www.recoverfab.com' in Duitsland. Het is één persoon die een systeem heeft ontwikkeld, waarbij de SD kaart uiteen wordt gehaald, en de gegevens in RAW-versie met een NAND-lezer worden opgehaald (en herwerkt). Na het invullen van een online formulier, stuurde ik mijn SD kaart per gewone post op. En tot mijn grote verbazing kwamen enkele dagen later alle foto's (en enkele video's) er ongeschonden uit. Je krijgt eerst een thumbsize-versie van 100 foto's online te zien, en daarna kan je beslissen of je betaalt of niet. Zo ja, dan kan je alle foto's met een codewoord downloaden (privacy gerespecteerd). Het kost wel wat geld, maar voor wie verloren gewaande foto's erg dierbaar zijn, is dit zeker het overwegen waard. Ik ben in ieder geval een tevreden klant.

Comment