Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft ervaring met Expo Disc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

    Ik begrijp niet goed waarom je zou vergelijken met de automatische witbalans. Het nauwkeurigst is een witbalanskaartje op de plek van je onderwerp.
    Zo'n disk kan pas werken als het licht dat erop valt, exact hetzelfde licht is als op het onderwerp valt. Dus tegenlicht geeft een fout beeld, ook gemengd licht geeft een fout beeld (tenzij de verhouding exact klopt en de afstanden tussen lichtbronnen en onderwerp dezelfde verhouding hebben als de afstanden lichtbronnen en fototoestel).
    Vergelijk de expodisk eens in zo'n gemengd-licht-situatie, een tegenlichtsituatie, sneeuw in de zon, sneeuw in de schaduw, sneeuw met mengeling van zon en schaduw? Ik geloof niet dat de expodisk dan juist kan zijn. Het is goed om iets in de zon te fotograferen als je zelf in de zon staat met je fototoestel. Maar vanaf je in een bos bent en boven jou is een eik en je onderwerp is een tamme kastanje heb je een andere groene tint.
    Het is een beetje als een lichtmeter gebruiken op je lens, ipv op je onderwerp...

    Comment


    • #32
      Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

      Sedert een tweetal maand de Expodisc 2.0 - 82mm aangekocht en ben er zeer tevreden over tot nu toe ;-) Poepsimpel om de juiste witbalans in te stellen op mijn D7000.
      Nikon D7000 + Nikkor AF-S 18-200mm F3.5-5.6 G IF-ED DX VR II, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX, Nikon AF-D 50mm f/1.8, Tokina AT-X 11-16 F2.8 PRO DX-II
      Mijn webalbums op Flickr, Google foto's.

      Comment


      • #33
        Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

        ik fotografeer enkel raw, en met lightroom kan ik de juiste witbalans krijgen, dus, ik zal hem eens zoeken ( ik dacht ne 77mm) , en als ik hem morgen vind , dan verkoop ik hem voor 25 euro , want ik heb die nooit gebruikt

        Comment


        • #34
          Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

          Ooit gehoord van een professioneel fotograaf dat je best je foto ineens zo juist mogelijk maakt om het bewerken achteraf tot een minimum te herleiden.
          Time is money, en als je je witbalans al niet moet corrigeren win je tijd.
          Ik heb sinds kort (tweetal maand) ook een expodisk en deze doet uitstekend werk. Aangezien al mijn objectieven 77mm zijn (op mijn135 f/2 waar ik hem voorhoud, en mijn 150-600 die groter is na), heb ik deze maat genomen.
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

          Comment

          Working...
          X