Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft ervaring met Expo Disc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
    subjectief inderdaad, maar daar heb ik geen probleem mee.
    .
    maak je geen zorgen, we kunnen gewoon nooit objectief zijn want al onze waarnemingen zijn gekleurd door ons verleden en ons zijn.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #17
      Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

      als ik de reviews op internationale websites lees, dan zijn ze ofwel absoluut fantastisch ofwel gebruiken ze het 1x en dan ligt het in de kast. Dus ik vrees dat je het zelf zal moeten uitproberen om te weten tot welke categorie jij zal horen.
      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

      Comment


      • #18
        Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

        Paar vragen die ik niet zo snel terug vind op het net.

        Als je met een polarisatiefilter werkt, moet je deze er ook gewoon voorhouden.
        Dus polarisatie filter op de lens en expodisc er gewoon tegen houden, zoals je met een normale lens zou doen.
        Maar wat als je achteraf aan de filter gaat draaien, om de reflectie weg te werken. Of heeft dit geen invloed op de net daarvoor gemeten witbalans?
        Overdag maak je al snel gebruik van je zonnekap. Dus als ik met de disc wel meten moet ik deze eerst verwijderen. Dan foto nemen, in pre de witbalans handmatig zetten.
        Maar vanaf het ogenblik dat ik mijn lenskap weer ga monteren, gaat het licht toch ook anders op de lens zelf vallen. Volgens mij worden dan de instellingen weer te niet gedaan.
        Of zie ik het hier allemaal verkeerd. Wat best ook zo kan zijn hoor. Daarom mijn vraag en eigenlijk mijn eigenopmerking. Weet ik gelijk waar ik de mist in ga.
        Mvg

        Comment


        • #19
          Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

          Een polarisatiefilter geeft altijd een lichte kleurzweem. Dus zoals je zegt de Expodisc gebruiken met de polarisatiefilter op de lens.
          Ik zou denken dat het draaien aan de polarisatiefilter de kleurzweem al of niet intenser maakt. M.a.w. ik zou hem juist zetten en dan de WB meten.

          Filters waarmee je doelbewust de kleur wil aanpassen mag je pas gebruiken na het meten met de Expodisc.

          Een zonnekap verandert volgens mij niets aan de kleurtemperatuur. Die houdt alleen licht dat te schuin op het voorste lenselement valt tegen om zo eventueel contrastverlies of flares te vermijden. Het gebruik van een zonnekap verandert ook zo goed als niets aan de belichting.

          Comment


          • #20
            Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            Een polarisatiefilter geeft altijd een lichte kleurzweem. Dus zoals je zegt de Expodisc gebruiken met de polarisatiefilter op de lens.
            Ik zou denken dat het draaien aan de polarisatiefilter de kleurzweem al of niet intenser maakt. M.a.w. ik zou hem juist zetten en dan de WB meten.

            Filters waarmee je doelbewust de kleur wil aanpassen mag je pas gebruiken na het meten met de Expodisc.

            Een zonnekap verandert volgens mij niets aan de kleurtemperatuur. Die houdt alleen licht dat te schuin op het voorste lenselement valt tegen om zo eventueel contrastverlies of flares te vermijden. Het gebruik van een zonnekap verandert ook zo goed als niets aan de belichting.
            Alvast bedankt voor de informatie. Weten we weer een beetje meer.
            Mvg

            Comment


            • #21
              Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

              uit: http://www.hansbraakhuis.nl/VeelgesteldeVragen.pdf
              pagina 11 en verder

              Witbalans meten
              Het beste gaat het met een grijskaart (18% grijs).

              Het gaat prima met een wit A4 papier. Een A4tje zal nooit exact wit zijn, maar dat kleine verschil vindt je later niet meer terug. Of een papieren weggooi zakdoekje over je objectief.

              En het gaat iets minder met een Expodisc, want de Expodisc is er in twee kleuren: normaal en warm. Welke is nu wit. En je moet een maat hebben die precies op je objectief past. Dat betekend veelal dat je er meerdere nodig hebt. http://www.expoimaging.net

              Dan is er ook nog de CBL-lens. Ook hiermee krijg je vrijwel altijd een beter resultaat dan als je de camera op de auto-witbalans laat staan. http://www.cbllens.nl Zelf vind ik dit ding heftig aan de prijs.

              En dan is er de JJC White Balance Lenscap.

              De PJJ wordt geleverd met 2 kleuren: “Each White Balance Lens Cap comes with both a neutral and a warm color dome.” En opnieuw m’n vraag, welke is wit.

              Werk je nu met zo’n witte-lens-dop, dan neem je een opname van de lichtbron en niet van het onderwerp dat je wilt fotograferen.
              Een grijskaart zet je in de te fotograferen situatie, en die haal je dan even weg voor de echte opname.
              Een wit vel papier houdt ik even formaatvullend voor het objectief met de camera richting het onderwerp.

              Als je een witbalans meting doet, kun je deze steeds gebruiken totdat de situatie veranderd. Werk je binnen met bewolkt weer, dan wordt het licht anders als de zon even door de wolken komt. Doe je ‘s morgens een meting dan kun je die ‘s middags niet meer gebruiken.
              Je maakt een opname van dat witte A4tje middels de mogelijkheden van de WB knop op je camera. Soms is die knop er niet, dan zit de WB knop ergens in een menu. Pak zelf de gebruiksaanwijzing van je camera er bij en kijk aldaar.

              D40 via opname menu, pagina 70 en 71;
              D60 via opname menu, pagina105 en 106;
              D80 via WB knop, pagina 58;
              D90 via WB knop, pagina 100;
              D200 via WB knop, pagina 39 en 40;
              D300 via WB knop, pagina 136;
              D700 via WB knop, pagina 148;
              D7000 via WB knop, pagina 123;
              D3 via WB knop, pagina 154 en 155.
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

              Comment


              • #22
                Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                ... En je moet een maat hebben die precies op je objectief past. Dat betekend veelal dat je er meerdere nodig hebt. ...
                Niet waar.
                Ik heb één ExpoDisk op maat van mijn grootste objectief. Bij de objectieven met kleinere doormeter, druk ik bij het meten gewoon de ExpoDisc vooraan tegen het objectief.
                De bolle frontlens van m'n Nikkor 14-24 mm is een probleempje. Dat los ik op door eerst de witbalans te meten met een ander objectief op m'n camera.

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                ... Welke is nu wit. ...
                ... En opnieuw m’n vraag, welke is wit. ...
                Ze zijn allemaal wit, en de neutrale versies laten 18% van het aanwezige licht door.

                "Simple comme bonjour."
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #23
                  Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                  Zeg, Jos, (of heb je dat boven al gezegd?): en welke foto maak je exact om je witbalans in te stellen? Ga je effectief richting zon fotograferen, maar dan wel met de Expodisk voor je lens?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                    Dus beste is om gelijk wat meer te betalen en de 82 mm te kopen. Of is te groot ook weer niet goed?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                      Als je ooit een 82mm lens denkt aan te kopen; ik heb mijn centen ingezet op 77mm.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Zeg, Jos, (of heb je dat boven al gezegd?): en welke foto maak je exact om je witbalans in te stellen?
                        Eigenlijk maak je geen foto. Je slaat onmiddellijk een 'preset' op via de handmatige witbalans, met de ExpoDisk als referentie.

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        ... Ga je effectief richting zon fotograferen, maar dan wel met de Expodisk voor je lens?
                        Als ik het toestel vrij in handen heb, richt ik het objectief naar de lichtbron om met de ExpoDisk de witbalans te meten.

                        Voor deze foto's heb ik de volgende werkwijze gebruikt:
                        - eerst mijn toestel op de panoramakop van m'n statief gemonteerd
                        - de compositie bepaald en alle handgrepen vast gezet
                        - een proefopname gemaakt met automatische witbalans (om later op de PC te kunnen vergelijken)
                        - de witbalans gemeten met ExpoDisk
                        - foto's gemaakt met de door ExpoDisk bepaalde, handmatige witbalans

                        De foto's hierboven (met het vogeltje) had ik ook op die manier gemaakt. Op de PC bleek, ook vandaag, dat de kleuren van de automatische witbalans het minst overeenstemden met de werkelijkheid.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Muppets Bekijk bericht
                        Dus beste is om gelijk wat meer te betalen en de 82 mm te kopen. Of is te groot ook weer niet goed?
                        Een te groot exemplaar aanschaffen is, in mijn ogen, weggegooid geld. Behalve wanneer je koopt 'op de groei'.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                          Kan er eentje over nemen, dit voor een minder bedrag dan ik de 67mm nieuw betaal.
                          Lens zou 67mm minstens nodig hebben. Maar deze disc is 82mm, daarom de vraag of te groot eventueel nadelen voor het meten heeft.
                          Behalven dan dat ik deze niet kan opklikken en ga moeten voorhouden.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                            Bedankt, Jos. Ik ga er zelf nu ook mee aan de slag!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                              Een vergelijking bij nacht.

                              (24-01-2014, 15 minuten vóór het blauwe uur)



                              Met de ExpoDisc, het objectief gericht naar de straatlantaarn waar ik onder stond.
                              De stoeptegels zijn in grijze natuursteen. Ik kies dus voor de foto rechts.
                              Vriendelijke groet,

                              Jos

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                                Het verschil is verbazend. Mijn voorkeur gaat ook naar de rechtse, al is die misschien een ietsje te koud. Vreemd (?) is wel dat de lucht van de rechtse foto helderder is, maar dat de gebouwen (zeker rechts) iets minder detail lijken te hebben.
                                Ik zou echt met dat ding aan de slag moeten (het ligt nu in mijn kast niks te doen!), zodra ik er de nodige tijd voor kan uittrekken.
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                                Comment

                                Working...
                                X