Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Cokin is de goedkopere variant. Lee filters zijn een stuk duurder.
Grijsverloop filters zijn in verschillende gradaties te koop. Bijvoorbeeld 1 2 3 en 4 stops en dan heb je nog de harde en zachte variant.
Grijsverloopfilters worden veel gebruikt voor landschapsfotografie waar het belangrijk is dat het zowel in lichte delen als donkere delen genoeg detail zichtbaar is. Door een grijsverloopfilter te plaatsen is het niet meer nodig een compromis te vinden tussen uitgebeten luchten en zwarte schaduwen.
Hoe sterk moet het filter zijn waarmee je fotografeert, hoe deze het beste te plaatsen, hoe om te gaan met verticale elementen, etc. In dit artikel probeer ik op deze vragen antwoord te geven.
En toch het advies de zoek functie te gebruik. Je vraag is reeds meerderemalen beantwoord in andere topics
Cokin is de goedkopere variant. Lee filters zijn een stuk duurder.
Grijsverloop filters zijn in verschillende gradaties te koop. Bijvoorbeeld 1 2 3 en 4 stops en dan heb je nog de harde en zachte variant.
Grijsverloopfilters worden veel gebruikt voor landschapsfotografie waar het belangrijk is dat het zowel in lichte delen als donkere delen genoeg detail zichtbaar is. Door een grijsverloopfilter te plaatsen is het niet meer nodig een compromis te vinden tussen uitgebeten luchten en zwarte schaduwen.
Hoe sterk moet het filter zijn waarmee je fotografeert, hoe deze het beste te plaatsen, hoe om te gaan met verticale elementen, etc. In dit artikel probeer ik op deze vragen antwoord te geven.
En toch het advies de zoek functie te gebruik. Je vraag is reeds meerderemalen beantwoord in andere topics
Voor een 10-22 zal je een hele grote houder nog hebben, ik ben nooit verder gekomen dan filter er aan een hoekje voor te houden.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Voor een 10-22 zal je een hele grote houder nog hebben, ik ben nooit verder gekomen dan filter er aan een hoekje voor te houden.
Met een Lee foundation filter houder + een wide angel adaptering 77mm zou dit geen probleem moeten zijn. Dit is ieder geval geen probleem met de 16-35 II op Full Frame. (hier heb je een wide angel adapter ring 82mm voor nodig)
Vingettering zou minimaal tot niet aanwezig zijn bij gebruik van 2 slots filter houder. Bij gebruik van een Lee CPL 105 filter wordt het een ander verhaal.
Hier paar quick and dirty test foto's met de Canon 5D III en 16-35 II en 24-70 II. Met een 2 slots filter houder en met een 1 slots filter houder + CPL 105.
Graag zou ik me ook enkele grijsverloop of ND filters willen aanschaffen.
Ik denk voor de 84.5mm filters te gaan, volgens bronnen op internet zijn deze prijs/kwaliteit zeer degelijk.
Enkele vragen die ik me nog stel zijn:
- Welke maat van filters?
- Grijsverloop of ND
- Hard of Soft Edge filters?
Ik fotografeer een beetje vanalles, dus ik weet niet goed welke keuze te maken.
Een beetje hulp zou welkom zijn.
Comment