Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

    Een paar kleine details toch even duidelijk maken voor de minder technische experten onder u.

    Een Atom-klasse AMD e350 heeft geen bijgeleverde Nuke nodig - je zal daar zo tussen 30 à 50W zitten, en gezien ik dat ding niet boven de 5% belast krijg - en geen grafische zaken doe... Geen X, webinterface, geen addons, geen plugins - pure cpu-power voor m'n software-raid + netwerkverkeer van m'n cifs/nfs/iscsi-target... Een sterk verlaagd inbraakrisico - jaja - al die webinterfaces en fouten van de fabrikant, als die niet op tijd gefixt worden, kunnen uw data geroofd worden. Dus buiten SSHD en de bash-command prompt is 't niks (4GB wordt bijna zuiver als cache gebruikt - schandalig is dat - maar wel nuttig als je rsync even over ssh laat bollen - dan wil je wel wat cpu achter de hand - en dan, heren, dan schieten jullie toverdozen tekort).

    Disks in slaap leggen - daar heb ik mijn ideeën over - ik doe dat niet (vandaar 2 1/2" met laag verbruik en 4 in een raid-5 - snel - sneller dan ik m'n gigabit kan laten volgen - en toch zuinigjes). En ja er zijn plannen om in die kast nu toch maar even naar 2x4 disks te gaan met software-raid. En ja dat kan in een minitorentje! Daar zal hoogstens 10W bijkomen.

    Dag en nacht laten draaien - fijn - maar niet met mij. Spanningspieken? (we importeren veel stroom - en kunnen dus ook veel last krijgen van pieken).

    Wil je apps - wil je https voor het instellen, wil je een schone interface - dan is mijn route niet de juiste. Wil je een web-interface en een gui - kijk dan ook naar zelfbouw en freenas. Wil je apps - ga dan gerust naar Synology en consoorten - maar besef wel dat je eens je die doos aan't internet hangt - en zeker naar buiten openstelt - je risico's loopt. Leer daarmee leven en leer backups maken - en kweek aan die discipline! (ik doe dit verhaal regelmatig - wij horen een paar keer per jaar het verhaal van snif disk gecrasht en backups,jta - hoeps - kan ik toch m'n data terug, waterlandertjes...) - ik zaag daar telkenmale over tot jullie die maken, die backups. Ongeacht de doos en het merk.

    Wie een nas koopt moet vooral kijken naar ondersteuning - koop geen obscure merken - geef daar voldoende geld aan uit (lees tweakers.nl - pricewatch en consoorten). Wie met linux zelf vanalles doet - beseft hoe belangrijk ondersteuning en updates wel zijn - wie dat zelf doet, kan zelf ook wel iets aan. Wie kant en klaar koopt - wil ondersteuning en updates. Die doosjes die vanzelf draaien zonder ooit een update te moeten krijgen - da's gebakken lucht - een garantie op dataverlies bijna. Welke doos je ook koopt je koopt best nog een 2e doos met een enkele schijf erin - die je aan die doos kan hangen - en waarmee je via de software op de toverdoos - de 2de doos kan voorzien van een noodcopie.

    Comment

    Working...
    X