Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

    De lange titel zegt genoeg :-).

    Ik wil een NAS aankopen om onderandere mijn hele lightroom op te zetten (incl. catalogus).
    Nu hoor ik hier en daar dat het soms misloopt met NAS servers en lightroom. Als iemand dit systeem gebruikt kan je dan wat tips geven naar wat ik (wij) moet kijken om er zeker te zijn dat hij perfect werkt met lightroom?

    De IT'ers mogen ook altijd antwoorden.

    Thanks.
    Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

  • #2
    Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

    Wat is betaalbaar. Het begrip betaalbaar verschilt per persoon ;-)
    * hoeveel HDD's wil je gaan gebruiken 1, 2 of meer
    * wil je het in een raid plaatsen of volledige schrijfruimte gebruiken. (laatste heb ik voor gekozen)
    * UTP (netwerkkabel) of via USB (zelf zou ik kiezen voor een UTP aansluiting.

    Ik maak zelf gebruik van een Synology Disk Station DS212 (model van 2012 is inmiddels nieuwere versie van) + 2x 2GB HDD's
    HDD's niet in een raid, maar gebruik volledige ruimte. Maak een back-up op een externe hdd die ik elders bewaar

    Voor prijzen reviews. Kun je eens op tweakers kijken

    Comment


    • #3
      Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

      catalogus op een nas? ben benieuwd als dit vlot zal draaien...

      hier vind je alvast wat info click
      dit is immers niet zonder meer mogelijk, en hier gebruiken ze het "subst" DOS commando en de A-drive om lightroom te jailbreaken...

      persoonlijk heb ik m'n catalog en foto's locaal op RAID 5 en een copy van de catalog en foto's op NAS en online op crashplan
      Last edited by d_oracle; 20 maart 2013, 09:23.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

        Wat is niet te duur : onder de 1000€
        Hoeveel schijven : min 2
        Ik dacht meer als volledige schijf te zetten en niet als RAID (daar ken ik niet veel van).

        @d_oracle: ja een catalogus op een NAS (indien mogelijk). Ik doe het nu met mijn externe HDD zodat ik als ik bij mijn vriendin zit ook aan alles kan met de laptop.
        Omdat de catalogus op de externe hdd staat worden al mijn bewerkingen getoond op mijn laptop ook.
        Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

        Comment


        • #5
          Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

          Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht

          @d_oracle: ja een catalogus op een NAS (indien mogelijk). Ik doe het nu met mijn externe HDD zodat ik als ik bij mijn vriendin zit ook aan alles kan met de laptop.
          Omdat de catalogus op de externe hdd staat worden al mijn bewerkingen getoond op mijn laptop ook.
          een externe HD wordt door lightroom & het systeem gewoon gezien als interne HD, die fysisch extern staat. Een NAS is helemaal iets anders! Die wordt aangestuurd van uit een netwerk protocol en daar voor moet de toepassing "netwerk aware" zijn, dat kan via het systeem als de toepassing dat toelaat of ideaal is de toepassing (lightroom) hiervoor uitgerust. Welnu dit is niet het geval, vandaar dat er een "hack" nodig is...

          ik hoop dat je vriendin op hetzelfde fysische netwerk zit? met 1Gigabit connectie? Vergeet wireless alvast!! dat is veel te traag.

          een werkbare en performantere oplossing lijkt me een "remote log-in" naar de andere computer
          Last edited by d_oracle; 20 maart 2013, 09:49.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

            Ik heb mijn Raw's, bewerkte foto's en PS files allemaal op een "snelle" Ext. 2T HD staan.
            De catalogus staat op de interne 1T HD van m'n mac.
            Deze is via Firewire 800 aangesloten, komt er een nieuwe mac dan heeft deze schijf ook USB3 en thunderbold.
            Aan de mac hangt via USB2 een 2de "trage" 2T HD die elke dag een clone maakt van de eerste.
            deze laatste schijf wordt geregeld gewisseld en gaat uit huis.
            Dit werkt voorlopig prettig.
            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

            Comment


            • #7
              Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

              Een goede NAS voor onder de 100€? ik zou er mijn adem niet op inhouden ..

              Comment


              • #8
                Een nulletje meer of minder maakt niet uit zeker!

                TS heeft het over €1000,00 en daar koopt hij best een synolgic 212 met 2 HD 2T voor...

                'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                Comment


                • #9
                  Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

                  Ikzelf ben heel tevreden met mijn qnap nas met 4 professionele hd van 1 terra in een raid 10 configuratie. Voordeel van de qnap is dat e een arde schijf door een willekeurige kan verangen als hij de geest geeft. Hij fungeert eveneens al mediaserver en zou ook kunnen werken als webserver of emailserver.
                  Ik zou geen raid 10 meer configureren, maar eerder een raid 5. De huidife opstelling is wel wat traag. De backup bibliotheek van lightroom staat wel op de harde schijf, waar de bestanden zelf op de qnap staan.
                  Ik heb saarnaast ook een cloud intallatie geprobeerd als extra backup, maar deze is veel te traag.

                  Groetjes

                  Peter

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

                    Ik heb net een ds413 gekocht, met 3 schijven er in kwam ik net onder de 1000 euro :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

                      Als je't zelf kan, is dit een overweging waard: software-raid onder linux (ik doe dat met een e350-bordje van AMD - 4 sata disks 2 1/2" 500GB 7200rpm) over gigiabit ethernet - evt. gewoon gebruik maken van iSCSI/NFS ipv. cifs.
                      Wie dat niet zelf kan - maar wel wat weet van pc-hardware kan denken aan BSD-achtigen zoals FreeNas.
                      Lekker goedkoop - en je weet wat er in zit - je blijft gewoon de baas ipv. de NAS-fabrikant.
                      Mijn credo is: ik betaal, ik ben de baas, ik beslis. (dus: ik doe bijna alles onder linux).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

                        Als je't zelf kan, is dit een overweging waard: software-raid onder linux (ik doe dat met een e350-bordje met AMD GPU erop, dat ding is haast niet belast een 2 à 5%, en da's dus een cpu van Atom-dual-core klasse, haast niks dus - 4 sata disks 2 1/2" 500GB 7200rpm) over gigiabit ethernet - evt. gewoon gebruik maken van vb. iSCSI/NFS ipv. cifs - dat maakt dat je toch wel wat kan foefelen met driveletters en die adobe software's kan bedriegen...

                        Wie dat niet zelf kan - maar wel wat weet van pc-hardware kan denken aan BSD-achtigen zoals FreeNas. (en dan nog raden we aan regelmatig een 2e backup te maken). Ik doe regelmatig iemand die denkt dat z'n appliance fouttollerant is wit uitslaan, als we over raid-rot beginnen... Tja, men is verantwoordelijk voor z'n data dus moet men weten en beseffen waar men mee bezig is - een toverdoos waarvan ik niet weet wat er onder de kap zit, krijgt men aan mij haast niet verkocht.

                        Lekker goedkoop - en je weet wat er in zit - je blijft gewoon de baas ipv. de NAS-fabrikant. Nadeel - je moet je wel wat willen verdiepen in de internals.

                        Mijn credo is: ik betaal, ik ben de baas, ik beslis. (dus: ik doe bijna alles zelf en onder linux).

                        Totale aankoopprijs - 400€ voor 4 schijven 2 1/2 en diskcabinetje - 5 1/4" waar die 4 in passen - recuperatie van oude kast - moederbord + geheugen zoiets van een 100€.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

                          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                          Mijn credo is: ik betaal, ik ben de baas, ik beslis. (dus: ik doe bijna alles zelf en onder linux).

                          Totale aankoopprijs - 400€ voor 4 schijven 2 1/2 en diskcabinetje - 5 1/4" waar die 4 in passen - recuperatie van oude kast - moederbord + geheugen zoiets van een 100€.
                          Ik heb een FreeBSD vps server online, en ik beheer ook wat FreeBSD machines @ work.
                          Maar thuis staat toch gewoon een synology NAS hoor. Zelfbouw servertjes thuis zijn leuk, maar verliezen erg hard in stroomverbruik van een NAS, en met kostbare stroomtarieven is dat wel belangrijk.
                          Mijn NAS verbruikt 11W als de hdds in slaapmodus staan.

                          Mijn catalogus staat wel op mijn pc op de ssd, maar wordt gebackup'd op de NAS.
                          De NAS zelf doet zijn backup naar een usb hdd.

                          Ik heb een tijdje met iscsi gewerkt in het begin, maar uiteindelijk gewone drive mappings gemaakt. W7 vond het niet zo leuk dat de hdd's nog moesten wakker worden bij de bootup...
                          Last edited by Eanx; 24 maart 2013, 14:52.
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

                            Het verbruik is idd een belangrijke factor. De meeste nassen van synology verbruiken maar een 30 watt met 4 schijven en 3 watt in slaapstand.
                            Een PC verbruikt rap 200 watt en 1 watt continue verbruik komt neer op 1 euro elektriciteit kost. 100 watt meer verbruik is dan al snel 100 euro extra kost per jaar.
                            En ik doe het ook om het gemak, bij synology zijn er zo veel plug ins die je het leven veel gemakkelijker maken. ook goed werkende appjes die op zowel ios als android werken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een betaalbare maar goede NAS dat perfect werkt met lightroom

                              Om de Lightroom catalogus minder problematisch te maken in je set-up kan je bij de "Catalogusinstelingen" -> "Wijzigingen automatisch naar XMP opslaan" aanvinken.
                              Lightroom gaat dan alle wijzigingen die je aanbrengt aan een foto opslaan in een extra XMP bestandje (word zelden > 100Kb in mijn geval amper 0,35% meer diskruimte nodig)
                              Op eender welke PC waarmee je via Lightroom bestanden opent vanuit je NAS zullen ook alle wijzigingen die je aanbracht aan die foto mee opgeladen worden. Je catalogus kan op je vaste HD blijven en eventueel zet je je back-ups op je NAS (wel af en toe er een paar deleten want het durft dapper aangroein)
                              Rudy,

                              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                              Comment

                              Working...
                              X