Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eizo schermen goed?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eizo schermen goed?

Heb me een tijdje geleden een U2713HM besteld. Ook gecalibreerd met een Spyder 3 pro.
    Het ding gaat binnenkort retour, wegens backlight bleeding. Dell beweert dat dit "exemplarisch" zou zijn, dus we zullen wel zien wat het volgende exemplaar geeft...
    Het scherm is trouwens voor de rest heel goed, maar de hele linker onderhoek levert bij donkere beelden een goudachtige gloed op (in mindere mate ook linksboven). Aan de rechterzijde is er quasi geen bleeding... Voor super goede zwartwaarden heb je trouwens een ander type panel nodig dan IPS (en zeker geen TN), want dat is zeker niet het sterkste punt ervan.
    Ook de duurdere U2713H zou trouwens regelmatig met ditzelfde probleem kampen...
    Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb alleen maar ervaring met Eizo S2242W

Waar ik nog steeds tevreden over ben.
      Dus ik zou zeker niet twijfel als ik ooit weer de keuze zou moeten maken.

Comment

Even preciseren toch ...

De panels die EIZO gebruikt zijn niet dezelfde als deze van Dell. Hoe gaat dit in zijn werk : voor elk model wordt het beste panel uitgezocht. Voor een CG223W (22") kan dit van bijvoorbeeld merk A komen, voor een SX2262W (ook een 22") van merk B. Alles hangt ervan af waarvoor de monitor ontworpen werd. Een CG223W is gemaakt voor de meest veeleisende kleurtoepassingen, een SX2262W voor de semi-professional. Naast het panel worden ook de functies per model anders bepaald. Zo zal een CG-model hardware calibratie hebben (de ijkingswaarden worden IN het scherm opgeslagen), andere modellen hebben software calibratie (die waarden staan op je harde schijf). Vele high-end modellen hebben ook DUE of Digital Uniformity Equalizer, waardoor de helderheid over het hele schermoppervlak gelijk is en je dus geen donkere velden op je scherm krijgt. De nieuwste modellen (CS-reeks, CX-reeks en CG-reeks) komen nu ook met LED verlichting waardoor het verbruik lager is, de duurzaamheid langer waardoor je verder dan je 5 jaar waarborg in alle rust zal kunnen werken.
        Elk EIZO scherm wordt manueel gecalibreerd bij de productie zodat twee schermen van eenzelfde reeks ook exact hetzelfde kleurpatroon weergeven wanneer je ze uitpakt. Er is geen enkele constructeur die dit ook waarborgt.
        5 jaar onsite waarborg die we met plezier geven (foutenratio bij EIZO is 0.5%, dus 1 op 200 geleverde schermen).
        Als laatste ... vergelijk maar eens de recentste prijzen, dat dure prijskaartje is al even verleden tijd ...

Beste groet aan iedereen
        S. Stevens
        EIZO
        Last edited by EIZO - Steven; 7 maart 2013, 08:50. Reden: tikfout

Comment

Die panelen zijn afhankelijk van model totaal gelijk en mogelijk gebruiken andere fabrikanten zelfs recentere en betere panelen , meeste panelen zijn immers Samsung fabricaat en andere fabrikanten houden zich ook niet strikt aan een leverancier, Samsung zal dit uiteraard wel doen. Zal ook gelden voor monitors die door samsung onder andere naam gefabriceerd worden.

Hardware calibratie is ook beschikbaar in aantal modellen van andere fabrikanten is zekers geen exclusiviteit van EIZO, verre van zelfs.

Opvallend is dat men voor de een of andere duistere reden aan bepaalde monitors veel geld wil geven en dat men bespaart op de calibratie tools (spyder) alhoewel dat het laatste toch even belangrijk is als de monitor zelf.
          Niet alle calibratie tools ondersteunen hardware calibratie, in het verleden was dit niet mogelijk met spyder pro , weet niet den dag van vandaag. Momenteel ondersteunen alle recente video kaarten HW-calibratie.

Evolutie gaat momenteel zo snel dat een scherm op 3 jaar verouderd is, beter iets goedkoper kopen en iets vlugger vervangen als je laatste technologie wenst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            en dat men bespaart op de calibratie tools (spyder) alhoewel dat het laatste toch even belangrijk is als de monitor zelf.
            Nu,is dit niet wat overroepen?? Heb gisteren mijn Dell scherm gekalibreerd met een spyder4 pro en moet zeggen het verschil tussen voor en na is niet bijzonder groot hoor...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
              Nu,is dit niet wat overroepen?? Heb gisteren mijn Dell scherm gekalibreerd met een spyder4 pro en moet zeggen het verschil tussen voor en na is niet bijzonder groot hoor...
              Heeft niets te maken let het feit da je scherm al dan niet goed gekalibreerd is door producent, kalibreren doe je in functie van de kleurtemperatuur van het omgevingslicht, en herhaal je na verloop van tijd omdat een monitor niet stabiel is, bvb EIZO raad aan om om de 300 uur je monitor te her-kalibreren.

Heb geen ervaring met spyder4pro wel met de 3 en die staat in mijn boekje geklasseerd als speelgoed, niets verkeerd met de HW-tool (de spyder) maar de bijhorende SW was vrij zwak. Op aanraden van marc-en-ciel andere software gebruikt in combi met spyder 3 en dat gaf bevredigende resultaten, en bood ook de mogelijkheid om HW-kalibratie toe te passen.
              Ondersteunt spyder4 nu eindelijk HW kalibratie ?

Kalibratie van een top-monitor met een zwakke calibratie tool kan veel slechtere resultaten geven dan een goede monitor gekalibreerd met een zeer goede tool

Comment

Heeft niets te maken let het feit da je scherm al dan niet goed gekalibreerd is door producent, kalibreren doe je in functie van de kleurtemperatuur van het omgevingslicht, en herhaal je na verloop van tijd omdat een monitor niet stabiel is, bvb EIZO raad aan om om de 300 uur je monitor te her-kalibreren.

Heb geen ervaring met spyder4pro wel met de 3 en die staat in mijn boekje geklasseerd als speelgoed, niets verkeerd met de HW-tool (de spyder) maar de bijhorende SW was vrij zwak. Op aanraden van marc-en-ciel andere software gebruikt in combi met spyder 3 en dat gaf bevredigende resultaten, en bood ook de mogelijkheid om HW-kalibratie toe te passen.
                Ondersteunt spyder4 nu eindelijk HW kalibratie ?

Kalibratie van een top-monitor met een zwakke calibratie tool kan veel slechtere resultaten geven dan een goede monitor gekalibreerd met een zeer goede tool
                en welke software is dit dan?
                Website: http://www.svisimaging.be

Comment

momenteel zeer goed betaalbaar was nog vrij duur een aantal jaar terug

Comment

momenteel zeer goed betaalbaar was nog vrij duur een aantal jaar terug
                    http://www.integrated-color.com/mm5/...ay+Calibration
                    Ziet er mij niet zoveel verschil in te zitten met de Spyder3 Elite toch ?

grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

@ Eizo, ik weet dat natuurlijk niet alle schermen dezlfde panels gebruiken, maar heb wel al voorbeelden gezien van schermen van Eizo, Samsung en Dell met dezelfde panel. En had zelfs gelezen dat de de selectie van panels van eenzelfde merk wel verschilt van merk tot merk naargelang de perfectie van de panels.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        @ Eizo, ik weet dat natuurlijk niet alle schermen dezlfde panels gebruiken, maar heb wel al voorbeelden gezien van schermen van Eizo, Samsung en Dell met dezelfde panel. En had zelfs gelezen dat de de selectie van panels van eenzelfde merk wel verschilt van merk tot merk naargelang de perfectie van de panels.
                        Ik heb eens gelezen dat ik morgen ging rijk zijn
                        Daar wordt veel zever geschreven, zet een goed gekalibreerd Samsung of scherm van ander fabrikant, maar binnen dezelfde category uiteraard, naast een EIZO scherm, dan ga je kwalitatief weinig verschil zien , je zult daar heel moeilijk een betere kunnen uithalen, zekers niet als je geen getraind oog hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Ziet er mij niet zoveel verschil in te zitten met de Spyder3 Elite toch ?

grts
                          Sieg
                          je kunt het gratis downloaden en testen, toz van spyder3 waren de verschillen opmerkelijk
                          wat ik ook ondervonden heb is dat de spyder3 niet echt stabiel is, je kunt eens proberen van 3 maal achter elkaar in zelfde omstandigheden en met zelfde input parameters zelfde scherm te kalibreren, de kans is vrij groot dat je 3 maal verschillend resultaat krijgt, vertel mij welk profiel dan het beste is.

Een monitor is maar zo goed als de kwaliteit van de kalibratie, als je zeer hoge eisen stelt aan kwaliteit dan kan ik enkel het volgende aanraden

Comment

Ik heb eens gelezen dat ik morgen ging rijk zijn
                            Daar wordt veel zever geschreven, zet een goed gekalibreerd Samsung of scherm van ander fabrikant, maar binnen dezelfde category uiteraard, naast een EIZO scherm, dan ga je kwalitatief weinig verschil zien , je zult daar heel moeilijk een betere kunnen uithalen, zekers niet als je geen getraind oog hebt.
                            Ondertussen ben ik al een paar jaar bezig met fotografie. Een blijvende frustratie was het feit dat ik de kleuren op het scherm en de printer niet ok kreeg. Ik heb de investering gedaan in een Eizo CG, een kalibratietoestel en les bij marc-en-ciel en nu is alles ok. Na 3 jaar bleek er een klein probleem met mijn Eizo en binnen de week stonden ze voor de deur met een nieuw scherm. Zonder controle wat er eigenlijk mis was met mijn eerste Eizo! Nu heb ik als consument al enige ervaring maar zo'n service is onvergelijkbaar. Het kleurenpalet en de diepte van de kleuren is onvergelijkbaar. Op het werk hebben we degelijke dellschermenmaar 's avonds voor mijn Eizo gaat er een wereld van kleuren open. (Ik werk niet voor Eizo en ken daar zelf niemand ...)

Comment

De duurdere schermen van eizo hebben een calibratie in het scherm ingebouwd de kleurprofiel wordt direct naar de monitor weggeschreven.

Bij de versie die ik heb wordt het kleurprofiel direcht opgeslagen op de videocard.

Vriendelijk groet ,
                              Jessey

Comment

Wat denken jullie eigenlijk van de Eizo FlexScan EV2436WFS-BK ?? IPS paneel dus zou toch al vrij goed moeten zijn nee?

Comment

Working...
                                X