Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro, groter dan 1:1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro, groter dan 1:1

Dit is dus echt iets waar ik canon gebruikers om benijd: die prachtige MP-E 65 lens Ik wil ook groter dan 1:1 macro's! Wat is wijsheid, want ik zie door de bomen het bos niet meer inmiddels. Voorzetlenzen: geprobeerd van Raynox. Vond de kwaliteit bagger Meneer in de plaatselijke fotowinkel raad me een voorzetfilter van B+W aan.
    Overige opties in overweging: tussenringen, maar vergroot dat nou ook of kan ik dan alleen dichterbij komen?
    Een macrobalg: dan wil ik wel een goede (met 4 stangetjes dus omdat dit makkelijker werkt): prijzig, ik vermoed niet heel handig op locatie en heeft dat zin in combi met een macrolens (sigma 105mm) of zou ik dan toch weer een 50mm omgekeerd moeten monteren?
    Die omkeerring+ 50mm lensje: heb ik, vind het onwijs onhandig dat ik niet scherp kan stellen, er eerlijk gezegd ook nog geen bruikbaar beeld mee kunnen maken.
    En weer iemand anders zegt dat ik beter een teleconverter kan gebruiken..hoor m'n vriend alleen maar klagen over de beeldkwaliteit als hij de zijne gebruikt en wederom: vergroot dat of hoef ik alleen minder dicht op m'n onderwerp te kruipen? En nu niet gaan zeggen dat ik over moet stappen op Canon
    Last edited by Guest38; 1 maart 2013, 17:03. Reden: wat enters gedaan voor betere leesbaarheid

Re: macro, groter dan 1:1

Uhm, ik zou beginnen met af en toe een enter te gebruiken, dat maakt het geheel wat leesbaarder

Ik zal een lang verhaal kort maken en je technische details besparen. Aan een 'standaard' macrolens 1:1 heb je echt genoeg, kijk maar eens naar de foto's hier op het forum. Verder kun je inderdaad gebruik maken van tussenringen, macrobalg, omkeerring, etc. maar om te beginnen met macrofotografie is een macrolens toch echt het makkelijkste/beste hoewel niet altijd het goedkoopste.

Vwb de keuze van een macrolens gaat het voornamelijk om de milimeters 50, 100, 150 en 180mm zijn de meest gangbare lenzen. Hoe meer milimeters des te verder kun je van het onderwerp verwijderd blijven, dit is met name van belang als je beestjes wilt fotograferen. Ik heb zelf een 50mm macrolens en als je dan bijv. op een zeer korte afstand een foto wilt maken dan is het maar de vraag of die vlieg blijft zitten, dit probleem is minder bij lenzen met wat meer milimeters.

Ik heb tot slot geen ervaringen met Nikon macrolenzen maar de Sigma lenzen zijn uitstekend en redelijk betaalbaar, zeker tweedehands.

Comment

Ik heb al een sigma 105 mm macrolens, inderdaad niks mis mee, maar ik wil gewoon meer detail dan dat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
        Die omkeerring+ 50mm lensje: heb ik, vind het onwijs onhandig dat ik niet scherp kan stellen, er eerlijk gezegd ook nog geen bruikbaar beeld mee kunnen maken.
        Ik kon daar perfect mee scherpstellen, gewoon door het toestel cq onderwerp te bewegen.

Wat dacht je van een set tussenringen of een D800.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Voorzetlenzen: geprobeerd van Raynox. Vond de kwaliteit bagger.
          Hard genoeg geprobeerd? Uit die Raynox voorzetlenzen is écht beter dan "bagger" te halen...

Het is wel zo dat de voorzetlenzen van Canon (500D / 250D) béter zijn, maar Raynox is heus niet zo slecht.

Overige opties in overweging: tussenringen, maar vergroot dat nou ook of kan ik dan alleen dichterbij komen?
          Je komt dichterbij - winst in vergroting is substantiëler op korte macrolenzen.

Scherpstelling is met omgekeerde lens toch krak hetzelfde als bij voorzetlens/tussenring/balg? De MP-E65 werkt ook zo. Vergroting instellen en camera naar voor- of achter bewegen om scherp te stellen.

En weer iemand anders zegt dat ik beter een teleconverter kan gebruiken..hoor m'n vriend alleen maar klagen over de beeldkwaliteit als hij de zijne gebruikt en wederom: vergroot dat of hoef ik alleen minder dicht op m'n onderwerp te kruipen?
          Dat vergroot, je komt niet dichter maar je winst in vergroting is beperkt.
          Last edited by ThierryM; 1 maart 2013, 22:51.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

ik gebruik een 50 omgekeerd op een 135 dat geeft 2,5:1 Scherpstellen is heel gemakkelijk: beweeg vooruit en achteruit tot t scherp is

Ik ben wel geen macro-zot dus ben al content dat ik als de goesting er is eens een macrootje kan maken.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Als ik dat uit een raynox voorzetlens kreeg was ik ook tevreden Thierry, dat is gewoon scherp. Ik vind in een heel beperkt scherptegebied zoals bij een omgekeerde 50mm dat fysiek moeten bewegen om de scherpte juist te krijgen een crime.Mijn omkeerring koppelt niet 2 lenzen maar gewoon de lens omgekeerd op de body. Neem aan dat je bij de canon MP-E 65 gewoon aan de lens kunt draaien om handmatig scherp te stellen?

Comment

enige oplossing tot vergroting van beperkte scherptediepte : stacking
                Paul
                Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

Comment

Ik ben net begonnen met een andere aanpak: Arax 80/2.8 TS, tussenringen en voorzetlenzen.
                  Met een TS werken is niet eenvoudig, maar je vergroot de scherptediepte wel. De tussenringen en voorzetlenzen had ik al (een maatje groter, maar met adapters is dat geen probleem), ik heb ook een Raynox 250, die wil ik ook proberen op de Arax.
                  Voor wie Arax niet kent, dit is een fabrikant die in de oude Kiev fabriek zit, in Kiev, Oekraine. Ze transformeren en herstellen de oude Kiev camera's (middenformaat), maar bouwen ook een paar lenzen, waaronder twee TS, de 80/2.8 en de 35/2.8. De bouw is correct, wat rustiek van uitzicht, maar de optische kwaliteit is zeer goed. Ik heb de 80 gekocht voor ongeveer 380 euro, inclusief verzending. De ondernemer, Gevorg Vartanyan, een Armeniër, is heel correct.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik kon daar perfect mee scherpstellen, gewoon door het toestel cq onderwerp te bewegen.

Wat dacht je van een set tussenringen of een D800.
                    Wat zou in godsnaam het voordeel in deze kunnen zijn van een D800??

Walter
                    D850

Comment

Dat snapte ik eerlijk gezegd ook al niet, misschien grotere resolutie dus hogere kwaliteit crops?

Comment

Wellicht. Maar dan heb je dus kwaliteitsverlies evenredig aan je vergroting - niet optimaal, ook al vertrek je van 36MP. Je hebt écht wel meer detail als je het goed doet.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Wellicht. Maar dan heb je dus kwaliteitsverlies evenredig aan je vergroting - niet optimaal, ook al vertrek je van 36MP. Je hebt écht wel meer detail als je het goed doet.
                          Zowel Nikon D7100 als D5200 zijn met hun APS-C 24MP zwaar in het resolutievoordeel tegenover een D800: 8MP méér dan wat ik heb in DX uitsnede. Met mijn D800E ga ik er slechts 4MP op vooruit tegenover mijn oude 12 MP D300. Let wel: strikt voor macro hé.

Walter
                          D850

Comment

Heb uiteindelijk voor nu voor tussenringen gekozen. Gewoon simpele mf. Ik moet zeggen: het is misschien niet groter dan 1:1 , maar ik ben toch prettig verrast.

Comment

Hier heb je een aantal mogelijkheden op een rij, met vergrotingen en werkafstanden.

Hier kan je zelf berekenen welke invloed een tussenring en een extender zal hebben op de vergroting en de werkafstand:
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Working...
                              X