Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijen eerste keer opladen (AA)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Batterijen eerste keer opladen (AA)

Hoe laad ik het best oplaadbare AA-batterijen (eneloops) voor de eerste maal op? Als laders heb ik de Powerex C9000 en een Tensai 1200.
    Eerste maal op laag voltage? Of is er een andere procedure (misschien in de Powerex) om de batterijen voor de eerste maal op te laden? (vind hierover niets terug in handleiding)
    Ik dacht: gewoon opladen, maar wil het eens zeker weten .
    En om de hoeveel tijd gebruiken jullie een oplader als de Powerex om de batterijen te onderhouden?

Re: Batterijen eerste keer opladen (AA)

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
    (vind hierover niets terug in handleiding)
    er zal een geode reden zijn dat er niks instaat.......
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Gewoon opladen is voldoende, maar een refresh/analyze kan de capaciteit nog een klein beetje verhogen (bij een low-selfdischarge accu scheelt dat niet zo heel veel).

Als je ze niet gebruikt, dan kan je ze 1 keer per jaar een refresh/analyze laten doorlopen, dan zijn ze getest en ben je er weer zeker van dat ze zullen werken op het ogenblik dat je ze toch nodig hebt.
      Als je ze wel geregeld gebruikt, dan kan je ze zelfs gewoon bijladen, helemaal ontladen is voor low selfdischarge accu's niet nodig.
      Je kan ze dan ook 1 keer per jaar testen met een refresh/analyze.

Voor AA accu's zijn de standaard ingestelde laad en ontlaadstroom van de refresh/analyze perfect (voor AAA accu's moet je die lager instellen).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        er zal een geode reden zijn dat er niks instaat.......
        Dat was in de beknopte handleiding (had de volledige niet zien zitten onder de voeding). Er bestaat wel degelijk een programma voor nieuwe batterijen! Break-In noemt het, duur wel 39 tot 45 uur . (zal er maar snel aan beginnen )
        Dit is om ze te "vormen" en zodat ze aan hun optimale capaciteit werken.
        Bedankt BB voor de tips!

Comment

Dat was in de beknopte handleiding (had de volledige niet zien zitten onder de voeding). Er bestaat wel degelijk een programma voor nieuwe batterijen! Break-In noemt het, duur wel 39 tot 45 uur . (zal er maar snel aan beginnen )
          Dit is om ze te "vormen" en zodat ze aan hun optimale capaciteit werken.
          Bedankt BB voor de tips!
          Zoals BB al aangaf, dit is in principe voor "gewone" NiMH's. LSD's zijn al ge-break-in'd ... als men toch twijfelt zijn een stuk of 5 laad/ontlaad cycli en dan een refresh/analyze wel voldoende om de batterijen op volle capaciteit te brengen/testen. JMHO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Zoals BB al aangaf, dit is in principe voor "gewone" NiMH's. LSD's zijn al ge-break-in'd ... als men toch twijfelt zijn een stuk of 5 laad/ontlaad cycli en dan een refresh/analyze wel voldoende om de batterijen op volle capaciteit te brengen/testen. JMHO
            Is dat programma in de C9000 ook goed? Dit wordt ook aangeraden voor batterijen die meer dan 3 maand hebben stilgelegen.
            Vraagje voor iemand met een C9000: Hoe krijg je dat scherm af? (beide handleidingen vermelden hier niets over en er is niet echt een menu-systeem om dit te veranderen of zo)

Comment

Het scherm is niet uit te schakelen, de led achtergrondverlichting verbruikt niet veel.
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Het scherm is niet uit te schakelen, de led achtergrondverlichting verbruikt niet veel.
                Jammer dat dit scherm niet uit te schakelen is, na 28 dagen zal er toch wel wat verkwiste energie zijn .

Comment

Jammer dat dit scherm niet uit te schakelen is, na 28 dagen zal er toch wel wat verkwiste energie zijn .
                  na 28 dagen???? Gewoon de stekker een paar weken eerder uittrekken!!
                  Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                    na 28 dagen???? Gewoon de stekker een paar weken eerder uittrekken!!
                    Tegen dat al mijn batterijen opgeladen zijn in de break-in stand, zijn we 28 dagen verder... (als ik binnen de 4 uur nadat ze klaar zijn ze telkens verwissel)
                    Heb 56 batterijen voor al mijn apparaten dat AA nodig hebben : flitsers + telkens backup voor elke flitser; de powerpacks voor mijn SB-900's zijn ook onderweg, die hebben ook 6 batterijen nodig (heb er zo 2 besteld bij de chinees); led-videolicht; microfoon ; Videomic voor referentie; H4n + backup want deze heeft veel energie nodig. Had dit voorzichtig berekend en heb 56 batterijen nodig om alles goed te laten werken. (vertel dit omdat velen me zot zouden verklaren dat ik zoveel batterijen zou gebruiken...) Ik heb nog altijd mijn oude rechargables als ik power te kort kom .

Comment

Break in heeft weinig zin bij low selfdischarge accu's, de winst die daarmee te behalen is, die is veel te klein.
                      Bovendien geven die cijfers de capaciteit weer bij een heel kleine belasting, de meeste apparaten waarbij de capaciteit van de accu's een rol speelt, die verbruiken veel meer stroom dan de ontlaadstroom in de break-in mode.
                      Met een groter stroomverbruik zijn de accu's in verhouding eerder leeg (de capaciteit van een accu wordt dus kleiner onder zware belasting).
                      BD0338BE

Comment

Dus mag ik ze eigenlijk gewoon voor de eerste keer op laag voltage opladen? (de tensai manual zegt zo'n 5.2 uur voor 2000mAh batterijen, dat is toch goed hé? Er staat output: 500mA voor AA)

Comment

Met mijn C9000 laad ik zulke batterijen in iets meer dan de helft van die tijd .. en afhankelijk van de status van ontlading.

Comment

'Blader' ook eens door onze grote Powerex topic:
                            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                            X