Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witte lucht met een polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• witte lucht met een polarisatiefilter

Hoi,

Ik ben dit weekend naar Rome geweest en zondag scheen de zon dus kon ik lekker fotograferen.
    Ik had speciaal mijn polarisatiefilter meegenomen en door de zoeker zag het er prachtig uit maar na het maken van de foto zag ik op mijn schermpje dat de lucht gewoon wit was. Geen enkel detail was nog zichtbaar!! Oke ik stond misschien niet altijd mooi 90° van de zon weg maar toch in de zoeker kwam het mooi tot zijn recht maar niet op mijn lcd.

Iemand een idee?
    Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

Re: witte lucht met een polarisatiefilter

overbelicht misschien?
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Eigenlijk niet want in het begin ging het perfect en dan ineens al die witte lucht.
      Ik heb geen enkele extra belichting genomen.
      Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

Comment

mss voorbeelden plaatsen met de EXIF kan helpen
        Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Kan het zijn door het gebruiken van de spot meting? En dat het gebouw wat donkerder was dan op andere momenten?
          Ik ben nog vrij nieuw inzake met polarisatiefilter en ND filters.

Comment

Zo te lezen is het toch gewoon een belichtingsprobleem, enfin het is geen probleem enkel wat weinig kennis.
            Je toestel heeft een bepaald dynamisch bereik uitgedrukt in stops en het één toestel is al wat beter dan het andere. Hoe groter dit bereik hoe groter het verschil in lichte en donkere partijen dat je toestel aankan en dus detail in donkere én lichte partijen behoudt.
            Maar op een zonnige dag is meestal het verschil té groot en heb je dus ofwel een goed belichte lucht maar donkere gebouwen, of andersom goed belichte gebouwen en een uitgebeten lucht.

Je kan alvast in raw trekken, daar zit meer reserve in en dus kan je in de nabewerking meer recupereren voor je omzet naar jpeg.
            En wat ook veel gebruikt wordt is een gradueel grijsfilter, het donkere stuk komt dan voor de lucht waardoor je het contrast wat beperkt en je doortekening behoudt in zowel donker als lichte partijen.

Als je een goed gemiddelde recht uit de camera wil zal je geen spotmeting maar meervlaksmeting moeten gebruiken, dan probeert je camera een zo evenwichtig mogelijk belichte foto te maken.
            D800 en een goed glasservies

Comment

Bedankt voor de uitleg en tip. Ik wil me er graag in verdiepen maar goede workschops hierrond zijn niet gemakkelijk te vinden (in Belgie).

Comment

een idee:

anders eerst op de lucht richten met je toestel en daarna pas naar omlaag en afdrukken.
                ook een kwestie van camerainstellen hoor.
                heb zelf altijd blauwe luchten en gebruik geen pola.
                en schiet nooit met de zon achterlijker dan dwars.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  een idee:

anders eerst op de lucht richten met je toestel en daarna pas naar omlaag en afdrukken.
                  ook een kwestie van camerainstellen hoor.
                  heb zelf altijd blauwe luchten en gebruik geen pola.
                  en schiet nooit met de zon achterlijker dan dwars.
                  grt,bouk.
                  Eindelijk eens een site in het Nederlands! Bedankt voor de tip.

Comment

Working...
                  X