Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Circulaire polarisatiefilter voor groothoekobjectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Circulaire polarisatiefilter voor groothoekobjectief

Hallo,

Ik wil graag een circulaire polarisatiefilter aanschaffen. Ik heb nu een goedkope voor mijn Nikon 18 - 105 mm objectief. Maar wil graag eentje voor mijn Tokina 11 - 16 mm groothoek.
    Nu heb ik schrik dat er misschien vignettering gaat opduiken wanneer ik de verkeerde ( te brede rand ) filter zou aanschaffen.

Ik ben al een paar opties tegen gekomen. Ofwel een Hoya Pro 1 Circulair pol die je 100 euro al hebt. Alleen de rand blijkt hier 5 mm te zijn wat me misschien wat teveel lijkt. En ik zou er indien mogelijk mijn Lee filtersysteem nog bij op willen schroeven. Daarmee kom ik tot het besluit dat ik misschien beter kan bij betalen voor een Circulaire polarisatiefilter van Lee. Deze zou ik dan op al mijn objectieven kunnen gebruiken. Maar is ook wel zeker 3 keer zo duur. Heeft er iemand raad?

De B+W filter valt dus eigenlijk af doordat ik hier nooit een Lee filtersysteem op kan schroeven omdat ze dit gewoon niet hebben.

Groeten
    Groeten
    Kasper
    www.kaspergeuns.com/

Re: Circulaire polarisatiefilter voor groothoekobjectief

Een pola op een groothoek geeft lichte en donkere luchten in één afbeelding.

Als je opzoek bent naar een "slim" filter, bedenk dan dat "slim" een marketingsterm is. Het staat er wel op, maar hoeft niet te betekenen dat je geen vignetteringsranden meer krijgt bij je opname.
    Op veel smalle filters past geen normale lenscap meer. Soms worden ze geleverd met een eigen objectiefdeksel, en de kwaliteit van enkele exemplaren zou China niet eens uit mogen.

Lees een http://www.hansbraakhuis.nl/filters.pdf
    pagina 6 ev gaat over polarisatie filters, zie je ook een voorbeeld van pola en groothoek
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

"...Bedenk dat een polarisatie filters
      in principe alleen in combinatie
      met een spiegelreflexcamera
      gebruikt kan worden. Anders kun
      je het polarisatie filter niet
      instellen..."

Haaalllooooo???? vreemd dat dit zo goed werkt op mijn oude Sony H5 compact ... een pola filter werkt op elk lens systeem waar je het kan op monteren.

edit: de "evaluatie" tussen lineair en circulair loopt compleet mank .. beide filters zijn gewoon evenwaardig ... een circulair filter heeft als bonus dat het het licht aan de achterzijde "depolariseert" met de mogelijke voordelen vandien (sommige dSLR's hebben niet eens een CPL nodig ... een LPL volstaat). Als je twee polaroid zonnebrillen haaks op mekaar zet dan dooft het licht ook voor vrijwel 100% en bij mijn weten zijn die glazen enkel lineair gepolariseerd (meestal zelfs gewoon "vertikaal" om reflecties op het wegdek zoveel mogelijk weg te halen)
      Last edited by Guest41; 8 februari 2013, 21:59.

Comment

Is er hier iemand die het verschil kan uitleggen tussen een circulaire en een lineaire manier van polariseren ?
        Maar dan wel op een begrijpelijke manier graag. Ik snap er geen snars van.
        @Regulus : wat versta je onder "depolariseren" ?

Comment

Wanneer licht door een polariserend medium gaat is het doorgelaten licht gepolariseerd, ongeacht of dat licht een reeds gepolariseerde component bevat. (maar dat is deel 2 van het verhaal)
          zie polarizedlight/filters/
          Dit gepolariseerd licht is wat in sommige cameras bepaalde metingen kan verstoren.
          Door na het (lineaire) pola filter een zogenoemde "quarter wavelength backplate" te zetten wordt het doorgelaten licht als het ware terug "gedepolariseerd" door er een criculaire polarisatie van te maken ...
          de wiki hieromtrent (Polarizing_filter_(photography)
          geeft een heel duidelijke en juiste uitleg ...

even het laatste stukje door Google vertaler gegooid

"...Er zijn twee soorten van polarisatiefilters algemeen beschikbaar, lineaire en circulaire. Met uitzondering van de manier waarop ze omgaan met een aantal autofocus en lichtmeting mechanismen, hebben ze fotografisch hetzelfde effect . De meet-en auto-focus sensoren in bepaalde camera's, waaronder vrijwel alle auto-focus SLR's, zull niet goed werken met lineaire polarisatoren, omdat de licht splitters die gebruikt worden om het licht voor het scherpstellen en lichtmeten af te splitsen, polarisatie-afhankelijk zijn. Lineair-gepolariseerd licht kan ook de actie van het Anti-aliasing filter (Low-pass filter) op de beeldsensor verstoren. Circulaire polarisators hebben een lineaire polarisator aan de voorzijde, die een polarisatievlak van licht doorlaat en de andere onderdrukt, gevolgd door een kwartgolflengte plaat, die het geselecteerde gepolariseerde licht omzet in circulair gepolariseerd licht in de camera, dit werkt met alle types van camera's, omdat spiegels en beam-splitters die het licht splitsen met circulair gepolariseerd licht op dezelfde manier werken dan deze waarop ze splitsen met ongepolariseerd licht. [6] Lineaire polarisatiefilters kunnen gemakkelijk worden onderscheiden van circ. polarisatoren. In het eerste is het polariserende effect hetzelfde, ongeacht langs welke kant van het filter de scène wordt bekeken. In andere geval is het polariserende effect heel opvallend wanneer de scene wordt bekeken vanuit de schroefdraak kant van het filter, maar vrijwel ontbreken, gezien vanaf de andere zijde...."

Comment

Bedankt voor de moeite en het zal wel aan mezelf liggen maar ik snap nog altijd voor geen meter wat er daar op moleculair niveau gebeurt.
            Ik meen me uit mijn opleiding te herinneren dat een optisch isomeer de elektrische vectorcomponent van licht kan beinvloeden maar dat is dan wel lineair gepolariseerd. Ik snap dus nog altijd totaal niet hoe je lineair gepolariseerde EM-golven (licht) verder circulair kan polariseren. Ik begrijp dus wel het idee omtrent maar hoe doe je dat nu echt ????
            Die "quarter wave backplate", dat is een naam, maar hoe doet die dat ??????
            En waarom blijft die elektrische vector roteren achteraf ??? Erdoor is toch erdoor ???? Of niet ?

Comment

Helpt dit?

quartwave

edit: klik op "applications" .. in het grafische vb zie je de toepassing Lin => Circ. Pol ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vaka89 Bekijk bericht
                Hallo,

Ik wil graag een circulaire polarisatiefilter aanschaffen. Ik heb nu een goedkope voor mijn Nikon 18 - 105 mm objectief. Maar wil graag eentje voor mijn Tokina 11 - 16 mm groothoek.
                Nu heb ik schrik dat er misschien vignettering gaat opduiken wanneer ik de verkeerde ( te brede rand ) filter zou aanschaffen.

Ik ben al een paar opties tegen gekomen. Ofwel een Hoya Pro 1 Circulair pol die je 100 euro al hebt. Alleen de rand blijkt hier 5 mm te zijn wat me misschien wat teveel lijkt. En ik zou er indien mogelijk mijn Lee filtersysteem nog bij op willen schroeven. Daarmee kom ik tot het besluit dat ik misschien beter kan bij betalen voor een Circulaire polarisatiefilter van Lee. Deze zou ik dan op al mijn objectieven kunnen gebruiken. Maar is ook wel zeker 3 keer zo duur. Heeft er iemand raad?

De B+W filter valt dus eigenlijk af doordat ik hier nooit een Lee filtersysteem op kan schroeven omdat ze dit gewoon niet hebben.

Groeten
                Lee adviseert om het cpl filter voorop het filter systeem te plaatsen. En ja het is mogelijk om een opschroef cpl te gebruiken, zolang deze schroefdraad heeft. Je stelt eerst je cpl in en dan plaats je het filter holder. Zelf vond ik dit niet prettig werken tijdens het testen. Maak zelf gebruik van een Lee 105 cpl op een 1 slot filter holder. Gebruik deze op een 5D3 met 16-35 II of 24-70II met een ultra wide adapter ring 82mm vingetering minimaal tot niet op 16mm (Full Frame)

Comment

Working...
                X