Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nd en pola filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nd en pola filter

Voor welke gelegenheden word een pola filter en waarom een nd filter gebruikt??

wanneer heb je het beste en mooiste effect?

heb ik het juist voor de pola filter voor landschap voor de lucht en wolken mooi te laten uitkomen en reflecties op bv een meer weg te krijgen,

en een ND filter om watervallen speciaal effect te krijgen dat water "lopend" is ?

of zijn er nog andere dingen ??

thx voor de reacties
    Last edited by svanma; 29 januari 2013, 20:51.
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

Re: Nd en pola filter

pola & nd filter zijn 2 compleet verschillende filters

een ND filter is een Neutral Density filter. Deze gaat het licht blokkeren. Dit wil zeggen dat je in hele zonnige situaties met grotere diafragma's kan gaan werken. Een andere mogelijkheid is dat deze je toestaat om langere sluiters te gaan gebruiken waar je een bepaald effect wil gaan creeëren. Een tijdje geleden stond er een artikel in de shoot over de Big Stoppers ND-filters die 10-12 stops licht tegenhouden.

Een pola filter heeft de bedoeling om je foto's meer te 'verzadigen'. Deze zorgen er voor dat je een blauwere hemel kan gaan verkrijgen in je foto's om meer 'contrast' te gaan kweken.

Dus het is geen kwestie van beste en mooiste effect welke een van deze 2 filters geeft want ze hebben een andere doelstelling.
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Ik weet dat het verschillende zijn, maar ik lees ook op verschillende site's waar deze voor sommige doelstellingen het zelfde zijn. aar natuurlijk is het ook voor andere dingen

maar mijn vraag is dus voor welke efecten worden deze ND filters dan ng gebruikt?

en de pola filter is dan enkel voor een mooiere lucht te verkrijgen?

Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
      pola & nd filter zijn 2 compleet verschillende filters

een ND filter is een Neutral Density filter. Deze gaat het licht blokkeren. Dit wil zeggen dat je in hele zonnige situaties met grotere diafragma's kan gaan werken. Een andere mogelijkheid is dat deze je toestaat om langere sluiters te gaan gebruiken waar je een bepaald effect wil gaan creeëren. Een tijdje geleden stond er een artikel in de shoot over de Big Stoppers ND-filters die 10-12 stops licht tegenhouden.

Een pola filter heeft de bedoeling om je foto's meer te 'verzadigen'. Deze zorgen er voor dat je een blauwere hemel kan gaan verkrijgen in je foto's om meer 'contrast' te gaan kweken.

Dus het is geen kwestie van beste en mooiste effect welke een van deze 2 filters geeft want ze hebben een andere doelstelling.

Comment

de ND filter wordt veel door fashionfotografen gebruikt voor outdoor shoots bvb.
        Op zonnige dagen laat deze toe om toch met open diafragma te gaan werken voor 'blurred out' backgrounds.

Een pola heeft vnl de bedoeling om meer detail in de lucht o.a. te krijgen en dus blauwe lucht.

Er zijn er ook een aantal die beide filters combineren, zoals bvb een pola + nd8 filter

Die ND8-filter houdt 3 stops licht tegen, dus dat wil zeggen dat je van f8 naar f2.8 kan gaan.
        Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Even ter info

wie gebruikt er 1 of beide van deze filter???

ps. even ter info om te zien hoeveel mensen deze hier gebruiken

thx SVIS voor uw reactie.

Comment

ik gebruik een pola filter om "storende" reflecties van gepolariseerd licht te blokkeren, dat uw lucht daardoor blauwer wordt is mooi meegenomen ... (niks verzadiging ...)

Comment

owke thx dus al 1 die alleen pola gebruikt

Ps. kan je een waterval fotograferen die zo "stroomd" zonder ND filter?

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              ik gebruik een pola filter om "storende" reflecties van gepolariseerd licht te blokkeren, dat uw lucht daardoor blauwer wordt is mooi meegenomen ... (niks verzadiging ...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                owke thx dus al 1 die alleen pola gebruikt

Ps. kan je een waterval fotograferen die zo "stroomd" zonder ND filter?
                dat kan... als je je sluitertijd zo kort mogelijk maakt... onderstaand op f32

pola filter gebruik ik alleen voor reflecties... te weren of te creeren... blauwe luchten kan je in photoshop...

en eentje op f16

Last edited by d_oracle; 29 januari 2013, 22:23.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

ik lees ook op verschillende site's waar deze voor sommige doelstellingen het zelfde zijn.
                  Een polarisatiefilter houdt 1 tot 2 stops licht tegen. Het is dus ook een lichte ND filter, met polarisatie-effect.

Wat ik zelf al gelezen heb over ND filters is dat de 2 en 3 stop filters de meest gebruikte zijn, heel erg zelden een ND2. Dus alleen met een polarisatiefilter kom je er niet. Voor landschappen grijp je eerder naar een harde graduele filterplaat met houder.

Let ook op met de nummertjes:
                  1 stop = ND2 = 0.3
                  2 stop = ND4 = 0.6
                  3 stop = ND8 = 0.9
                  Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

Comment

Even ter info

wie gebruikt er 1 of beide van deze filter???

ps. even ter info om te zien hoeveel mensen deze hier gebruiken

thx SVIS voor uw reactie.
                    Wat zou je uit deze informatie willen halen ?

Zelf gebruik ik ND, ND grad en een polarisatie filters, maar bekijk per situatie welk filter ik wil gebruiken.
                    Heb de keuze uit de volgende filters
                    * Lee Big Stopper
                    * Lee Circulair Polariser 105mm
                    * Lee 0.9 ND ProGlass Standard
                    * Lee 0.9 ND Grad (hard)
                    * Lee 0.9 ND Grad (soft)
                    * Lee 0.6 ND Grad (hard)
                    * Lee 0.6 ND Grad (soft)

Op deze site vind je veel basis uitleg over fotografie en ook over de diverse filters en hoe deze te gebruiken.

Comment

gebruikte vroeger met analoge wel filters.
                      met digi niet meer.
                      een digicamera kan je vaak zo instellen, dat je geen filters meer nodig hebt.
                      of je moet al extreem willen gaan.
                      mooie blauwe luchten geen probleem hier zonder pola.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ah ok, kan je bv een foto uploaden waarvan er geen pola gebruikt heb dat ik even een idee heb
                        alvast bedankt

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        gebruikte vroeger met analoge wel filters.
                        met digi niet meer.
                        mooie blauwe luchten geen probleem hier zonder pola.
                        grt,bouk.

Comment

Ah ok , ik denk dat ik maar tot F 22 kan gaan (denk ik) dus het is mogelijk ook al is het midden op de dag en veel licht?

alvast bedankt voor de voorbeeldfoto's

gr.

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          dat kan... als je je sluitertijd zo kort mogelijk maakt... onderstaand op f32

pola filter gebruik ik alleen voor reflecties... te weren of te creeren... blauwe luchten kan je in photoshop...

en eentje op f16

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            ....
                            mooie blauwe luchten geen probleem.....
                            Dit is dus maar ten dele waar. Voor wat betreft de mooiere luchten heb je wat mij betreft wel gelijk, maar spiegelingen wegkrijgen in Photoshop is toch behoorlijk lastig, zo niet onmogelijk. Een voorbeeldje ('t is geen spiegeling in een meer maar voor het idee werkt het precies hetzelfde):

Met Pola filter:

Zonder Pola filter:

www.indetailfotografie.nl

Comment

uitstekend voorbeeld!

Comment

Working...
                              X