Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik heb een trage sluitertijd nodig ( ND filter ) en de reflecties moeten grotendeels weg ( CP filter ). Ik gebruik wel een LCW Fader ND filter. Varieert van 2 tot 8 stops dat ik kan toeknijpen. Theoretisch althans want in de praktijk zijn de laatste 2 stops bijna niet te gebruiken omdat ik dan niets meer kan zien, ik moet dus eerst manueel scherpstellen, dan de filter erop, en 2 het zijn eigenlijk 2 stukken glas die over elkaar draaien, maar op de hoogste stop krijg je een soort stervorming in de hoeken die je quasi waardoor je foto eigenlijk totaal mislukt. Maar ondertussen vermeid ik wel om meerdere ND filters te moeten kopen. Mijn lenzen zijn ook allemaal 77mm filtermaat dus dat bespaart me ook al kosten. Helaas kost dit wel al een pakje om een fitler van 77mm te kopen.
Waarom zou je moeten willen kiezen tussen een pola of ND filter? Gewoon beide meenemen.... Misschien een niet al te zware ND filter (3 stops ofzo) en dan eventueel combineren met de pola-filter (levert ongeveer een extra stop op). Dat zou in veel gevallen wel genoeg moeten zijn. Als 't echt zonnig is en midden op dag, is een 10 stops filter wel zo prettig...
Ok thx en de reden dat je eerder voor de cp zou gaan en niet voor de nd?
Ik zou je geen advies kunnen geven om de één of de andere te kiezen. Hangt er gewoonweg van af wat je wil bereiken.
Om te beginnen, dit zijn beide 2 filters waarvan je het effect niet achteraf in bv Photoshop kan creëren.
ND filter: die gebruik je om licht tegen te houden en heeft 3 doelen:
1) je wil een lange sluitertijd hebben (om bv een waterval te laten "stromen"). Je kan een lange sluitertijd bekomen door uw diafragma te verkleinen maar daar zijn grenzen aan. Het kan zijn dat er zo veel licht is dat zelfs het kleinste diafragma niet klein genoeg is om de gewenste sluitertijd te bereiken (of de foto zal overbelicht zijn). Daar komt nog bij dat je vanaf ongeveer F11 aan scherpte gaat inboeten. De oplossing is dus minder licht in uw lens krijgen en dat doe je door er een ND filter op te schroeven.
2) je wil in een situatie met veel licht toch een groot diafragma gebruiken om een beperkte scherptediepte te hebben. Dit kan door een korte sluitertijd te kiezen maar ook hier zijn er grenzen (1/8000 of 1/4000, sommige camera's nog langer). Ook hier als je tegen die grens botst is er maar 1 oplossing: minder licht in uw lens krijgen.
3) De lucht (wolken) is zeer sterk licht en de voorgrond is veel donkerder. Het verschil is te groot voor de camera. Je zal ofwel een overbelichte lucht hebben, of een onderbelichte voorgrond of beiden. Dan kan je gebruik maken van een graduele ND filter. Die beperkt het licht in de bovenste helft van het beeld (de lucht) maar laat de onderkant ongemoeid. Zo'n filter brengt als het ware ballans tussen de lucht en de voorgrond zodat uw camera ermee weg kan.
Een polarisatie filter gebruik je om ongewenste reflecties in glas, water maar ook in de lucht weg te filteren. Dit laatste is niet onbelangrijk bij landschap. Er zit altijd wat waterdamp in de lucht en door het zonlicht op die kleine druppeltjes krijg je soms een waas. Die kan je wegfilteren waardoor uw contrast toeneemt, de beplanting groener wordt en de lucht blauwer.
Opmerking: een polarisatiefilter, ook in zijn neutrale stand, houdt 1 tot 2 stops licht tegen (de betere houden minder licht tegen dan de minder goeie). Je kan deze dus als het ware als een beperkte ND filter gebruiken maar ook in de neutrale stand is er een polarisatie effect dat je misschien niet wenst. 't Is dus een noodoplossing. Gebruik je een ultra breedhoek lens dan is een polarisatie filter meestal miserie omdat die nooit over gans uw beeld hetzelfde effect zal geven. Je zal dat zien in bv de blauwe lucht die niet overal dezelfde tint heeft.
Comment