He beeldscherm van mijn iMac heb ik nog eens proberen af te stellen. Op zicht. Met de meegeleverde software. Met "half gesloten" ogen deed ik mijn best.
Foto's die ik afdruk zijn iets donkerder dan op het scherm en zichtbaar warmer van tint.
OK, mijn printer kan ik natuurlijk niet kalibreren en ik laat Aperture het door Canon bijgeleverde printerprofiel gebruiken. Maar dat is op zich al niet zo duidelijk. Want het is maar raden welk profiel men voor PP-201 fotopapier moet gebruiken.
Aanwezig zijn:
IP4900 series GL2/SG2
IP4900 series GL3/SG3
IP4900 series MP2
IP4900 series PT1
IP4900 series PT2
IP4900 series PT3
Omdat mijn papier "glossy" is, neem ik dan maar GL2/SG2.
Kan Canon nu niet op de verpakking van hun papier vermelden welk profiel het beste bij dat papier past?
Ik dacht er nu maar eens werk van te maken om mijn scherm goed te kalibreren. En voor mijn printer ook het juiste profiel in te stellen.
Door Marc Cielen heb ik al eens een paar profielen laten opstellen. Maar intussen heb ik al een andere printer en gebruik zowel HP- als Canon-papier.
Enkele pakketten heb ik al gevonden die zowel de printer als de monitor onder handen nemen.
Maar wat kan men mij aanraden? Er zit toch bijna 100€ verschil tussen. Misschien rechtvaardigt een eenvoudiger bediening (of beter resultaat) wel de meerprijs?
Het gaat om de volgende.
Van Colovision:
Datacolor Spyder3STUDIO SR (426€) en
Datacolor SpyderSTUDIO (433€)
Van X-rite:
ColorMunki Photo (389€)
(maakt deze ook wel printerprofielen aan?)
Wie kan helpen met raad?
Foto's die ik afdruk zijn iets donkerder dan op het scherm en zichtbaar warmer van tint.
OK, mijn printer kan ik natuurlijk niet kalibreren en ik laat Aperture het door Canon bijgeleverde printerprofiel gebruiken. Maar dat is op zich al niet zo duidelijk. Want het is maar raden welk profiel men voor PP-201 fotopapier moet gebruiken.
Aanwezig zijn:
IP4900 series GL2/SG2
IP4900 series GL3/SG3
IP4900 series MP2
IP4900 series PT1
IP4900 series PT2
IP4900 series PT3
Omdat mijn papier "glossy" is, neem ik dan maar GL2/SG2.
Kan Canon nu niet op de verpakking van hun papier vermelden welk profiel het beste bij dat papier past?
Ik dacht er nu maar eens werk van te maken om mijn scherm goed te kalibreren. En voor mijn printer ook het juiste profiel in te stellen.
Door Marc Cielen heb ik al eens een paar profielen laten opstellen. Maar intussen heb ik al een andere printer en gebruik zowel HP- als Canon-papier.
Enkele pakketten heb ik al gevonden die zowel de printer als de monitor onder handen nemen.
Maar wat kan men mij aanraden? Er zit toch bijna 100€ verschil tussen. Misschien rechtvaardigt een eenvoudiger bediening (of beter resultaat) wel de meerprijs?
Het gaat om de volgende.
Van Colovision:
Datacolor Spyder3STUDIO SR (426€) en
Datacolor SpyderSTUDIO (433€)
Van X-rite:
ColorMunki Photo (389€)
(maakt deze ook wel printerprofielen aan?)
Wie kan helpen met raad?
Comment